P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door G.E.U.P. »

Zijn er al mensen die een systeem hebben die aangesloten wordt op de p1 poort van de slimme meter en die dan het verschil meet tussen afgenomen stroom en geleverde stroom en dan een regeling stuurt die de overcapaciteit van stroom naar een boiler e.d. stuurt zodat er bijna niks meer terug geleverd wordt in bepaalde tijden.
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door benthuis »

Dan zou een slimme meter toch nog echt slimmigheid vertonen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door pelletpower »

Schakelen ( nog) niet. Domoticz werkt wel heel leuk. Zelfs ik kan t. Dankje Kockie. En die p1 aansluiten was echt een makkie. Eerst een kijken wat opslag doet LiFepo4 is aardig aan t dalen volgens mij.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

Het wordt steeds interessanter om e.e.a. te integreren met bijvoorbeeld Home Assistant (HA). Ik ben hiermee onlangs begonnen en zie wel wat in de combinatie. Zo te zien zijn hier al mensen mee bezig. Wanneer je de koppeling met HA eenmaal hebt kan je softwarematig alles aansturen en doorrekenen wat je maar kunt bedenken. Er zijn speciale kabeltjes voor maar ik heb nog een uitdaging t.a.v. de lengte daarvan. Omdat ik ook mijn OEG kachelbesturing al heb aangesloten en de NUC mini-PC waar HA op draait daar in de buurt heb staan heb ik nu een kabel van een kleine 10m nodig of anders een draadloze oplossing. Slimme tips welkom...
2021-01-26 11.29.36.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door benthuis »

Volgens mij werkt de HomeWizard WiFi op HA.. 4 tientjes

Beetje DIY: https://willem.aandewiel.nl/index.php/2 ... -uitlezer/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

Dat DIY ziet er wel interessant uit maar zoekend op die Home Wizard zag ik dat die goed ondersteund wordt: https://community.home-assistant.io/t/c ... ter/227441. Dat kost maar nauwelijks meer en gaat me een hoop tijd schelen denk ik. Bedankt voor de tip @benthuis!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door TLS »

G.E.U.P. schreef: 25 jan 2021, 11:21 Zijn er al mensen die een systeem hebben die aangesloten wordt op de p1 poort van de slimme meter en die dan het verschil meet tussen afgenomen stroom en geleverde stroom en dan een regeling stuurt die de overcapaciteit van stroom naar een boiler e.d. stuurt zodat er bijna niks meer terug geleverd wordt in bepaalde tijden.
Ja, dat werkt gewoon heel goed via die P1 poort. Gewoon tutorial volgen en library gebruiken. Ik stuur m'n WP en batterij op basis hiervan. Gisteren de batterij goed kunnen bijladen en de WP op zonnestroom gedraaid.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

Hier heeft het aansluiten van de hierboven al genoemde dongle (kosten 3 tientjes) al tot een leuk succesje geleid. Het kostte niet veel moeite om de meetgegevens te integreren in een Lovelace scherm in Home Assistant zoals hieronder weergegeven. Op twee van de drie fasen heb ik een omvormer met elk 12 zonnepanelen zitten. Zoals je rechtsboven kunt zien is mooi te volgen hoe met de verschijnen van de zon de fasen door het nulpunt zakken. Net als bij een coronatest is hier negatief beter dan positief :D . Gisteren zag ik iets merkwaardigs, een van de fasen was flink negatief, de andere helemaal niet. De oorzaak was snel gevonden: de helft van de zonnepanelen was nog bedekt door een pak sneeuw. Dat liet zich met een extra lange ramentrekker gelukkig vlot verwijderen en inderdaad, ook die fase werd lekker negatief. Zonder deze meetmethode zou ik het waarschijnlijk niet opgemerkt hebben!
Schermafdruk 2021-02-10 08.54.55.png
Het is vrij eenvoudig om in Home Assistant op grond van dergelijke meetgegevens alles wat je maar zou willen aan of uit te schakelen. Wanneer dat lonend is zal ik dat ook zeker doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door TLS »

Paul Joosten schreef: 26 jan 2021, 13:54 Het wordt steeds interessanter om e.e.a. te integreren met bijvoorbeeld Home Assistant (HA). Ik ben hiermee onlangs begonnen en zie wel wat in de combinatie. Zo te zien zijn hier al mensen mee bezig. Wanneer je de koppeling met HA eenmaal hebt kan je softwarematig alles aansturen en doorrekenen wat je maar kunt bedenken. Er zijn speciale kabeltjes voor maar ik heb nog een uitdaging t.a.v. de lengte daarvan. Omdat ik ook mijn OEG kachelbesturing al heb aangesloten en de NUC mini-PC waar HA op draait daar in de buurt heb staan heb ik nu een kabel van een kleine 10m nodig of anders een draadloze oplossing. Slimme tips welkom...
Paul, ik heb deze library op ESP32 draaien: https://github.com/matthijskooijman/arduino-dsmr
de baudrate is 115200bps, gewoon open collector, maar met een goede terminatie-weerstand krijg je dit wel 10m ver denk ik. Mijn kabel is een meter of 6 en geeft geen problemen. Een frame verliezen is niet zo erg want de P1 sturt elke second een update.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

De dongle voldoet uitstekend dus een kabeltje gaat er hier niet meer komen. Het aantal meetpunten is afhankelijk van het type slimme meter. Die van mij is (niet te geloven) alweer wat ouder en geeft 'slechts' elke 10 seconden een meting door.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door benthuis »

Onderwerp afgesplitst voor Slimme Distributie
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
robvanbreugel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2024, 10:32

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door robvanbreugel »

Deze vraag is eigenlijk bedoeld voor de Paul Joosten: 1e keer op Forum ben dit nog niet gewend
Ik heb zonnepanelen en ik lees op mijn omvormer wat ik op het moment opwek in Watt en via de App ook de opwekking in kWh. Ook kan ik op een andere App van Home Wizard via de P1 poort zien wat ik verbruik en op welk moment. Nu ga ik boven de slimme meter om de kabel die alle groepen van mijn woning voedt een CT aanbrengen verbonden met een meetinstrument die op de display continu 3 parameters laat zien. Dat is de Stroom, het aantal Watts en het Voltage. Bij gelijkstroom kan je de stroomrichting wel aflezen maar bij wisselstroom niet. Wat ik dan niet aflees is de vermogensrichting? Lees ik dit in de avond af dat weet ik wel dat ik stroom uit het Net betrek maar overdag met een beetje zon en wolken kan de meting diverse keren op een dag door het nulpunt gaan. Dan zie je dus niet lever ik nu terug of betrek ik stroom uit het Net? Wat ik eigenlijk wil maken is een eenvoudige module van losse componenten of misschien bestaat er wel een complete unit die je kan kopen en aansluiten? Wat ik eigen zou willen is naast mijn display 2 ledjes aanbrengen bv Groen=Terugleveren aan het Net en Rood=Verbruiken uit het Net. Denk dat meer zonnepaneel bezitters dat zouden willen. Nu zou ik iedere keer de Home Wizard App moeten openen om te zien of het Groen of Paars is. Wie kan mij helpen en een tip of schema geven?
robvanbreugel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2024, 10:32

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door robvanbreugel »

Ik vond dit onderdeel wat in de modelbouw wordt gebruikt: Er staat een zwarte pijl op de CT betekent dit dat de init alleen een signaal afgeeft als de stroom AC door de CT in de richting van de pijl gaat? En is de stroomrichting AC andersom dan komt het signaal niet? Dan zou ik dit kunnen gebruiken om een ledje aan te sturen? Werkt de unit zo? Wie heeft ervaring met deze unt?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door pelletpower »

Rob, ct klem heeft doorgaans ook voor ac een richting.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: P1 poort slimme meter gebruiken voor sturing

Bericht door Paul Joosten »

Je hebt al een P1 dongel? Die data kan je eenvoudig importeren in Home Assistant. Die 'weet' dan per fase of je op dat moment verbruikt of teruglevert. Dat kan je gebruiken om een lampje aan of uit te laten gaan. Is dat niet veel simpeler?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie