1fase en 3fasen systeem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door sjoerdb »

Marten schreef: 28 mei 2020, 23:27 Alvast bedankt voor de reacties.

De net aansluiting die ik nu heb is 25A
Mijn doel is om een zonnepanelen pakket aan te laten sluiten om mijn stroomrekening naar €0,00 te krijgen.
Ik verwacht met ongeveer 18 panelen van 340w dit te kunnen bereiken.

De vraag voor de 3 fasen aansluiting is om bijvoorbeeld een lasapparaat of een medium groote draaibank op te kunnen laten draaien. Ik gebruik dit niet echt vaak, dus alleen tijdens zonuren is geen probleem.
Hoeveel motor vermogen heeft de draaibank? 2,2kw kun je vaak nog wel laten draaien via 1 fase frequentie regelaar,

Lasapparaat op 220 volt, mijn vader heeft er een warme je tot 160 ampere peuken kan lassen, voor menig stukje ijzer zwaar genoeg. Mig/ mag op 1 fase kan ook prima dacht ik zo
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door prensel »

Orbiter schreef: 30 mei 2020, 20:32 @Prensel, ik denk dat je reageert op het bericht van fireblade, maar de OP heeft hier de naam marten. Tenzij dat 2 accounts van dezelfde persoon zijn.
Mijn reactie was niet echt gericht aan een persoon maar meer een constatering dat het begon met een technische vraag en ni heel erg neigt naar een financieel verhaal. Op zich niet onbelangrijk maar in dit geval ging het volgens mij echt om wat er technisch mogelijk was/is :-)
Maar als het puur gaat om de stroomrekening op 0 te krijgen dan is er een heel voor de hand liggende oplossing: draai of laswerk niet thuis doen maar uitbesteden als het toch maar om een enkele keer gaat. Heb je geen enkel probleem met 1 of 3 fase, je hoeft niks aan te passen en het raakt de stroomrekening met 0 %.
Marten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2020, 20:52

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Marten »

Het betreft inderdaad alleen een vraag of het technisch mogelijk is. Ik ga mij eens verdiepen in een frequentie regelaar. Lijkt de makkelijkste oplossing nu.
Bedankt voor de hulp.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door JantjeV8 »

Hoe meer je er tussen zet, hoe minder vermogen je overhoudt.

En, dat zou Paul Joosten wel kunnen uitleggen, je schrijft dat je vooral wil lassen/draaien als de zon schijnt. Maar is het niet zo dat dan je groep al heel erg door de zonnestroom invoer wordt benut? Of compenseert je stroomafname van je lasapparaat dat dan weer? Telt het bij elkaar op, of heft het elkaar op.
Maar dan nog, lassen doe je ook niet uren aaneengesloten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Paul Joosten »

Marten kan je mijn vraag over je aansluiting beantwoorden? Het maakt nogal verschil wat voor aansluiting je precies hebt.
Paul Joosten schreef: 29 mei 2020, 13:15 Kijk nog eens goed naar je meterkast, doorgaans staat er op of bij de meter wel wat aangegeven. Ook kan je in je energiecontract zien wat voor aansluiting je hebt. Wat voor meter heb je en hoeveel groepen? Plaats desnoods even een goede foto. Hier vind je er meer informatie over: https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... achtstroom
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door prensel »

JantjeV8 schreef: 01 jun 2020, 08:12 Hoe meer je er tussen zet, hoe minder vermogen je overhoudt.

En, dat zou Paul Joosten wel kunnen uitleggen, je schrijft dat je vooral wil lassen/draaien als de zon schijnt. Maar is het niet zo dat dan je groep al heel erg door de zonnestroom invoer wordt benut? Of compenseert je stroomafname van je lasapparaat dat dan weer? Telt het bij elkaar op, of heft het elkaar op.
Maar dan nog, lassen doe je ook niet uren aaneengesloten.
De 'groep' wordt niet 'benut' door de zonnestroom maar juist 'aangevoerd'. Dus alles wat je 'achter de meter' doet kwa zonnestroom en verbruik heft elkaar op. Daar heeft je groep dus niet zoveel mee te maken zolang je maar onder de maximale groep/zekeringsstroom blijft.
Stel je zonnestroom levert 2000W en je lasapparaat gebruikt op hetzelfde moment 2000W dan 'ziet' je groep een verbruik van 0.
Om die verschillen tussen wel of niet lassen en wel of niet zonnestroom op te vangen kun je bufferen met een batterij zoals ik eerder al zei of het lichtnet als buffer te gebruiken. Met het oog op de toekomst is het helemaal niet verkeerd om nu al serieus over bufferen te gaan denken omdat we uiteindelijk met het verdwijnen van salderen daar allemaal naar toe zullen moeten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Paul Joosten »

prensel schreef: 01 jun 2020, 10:32Met het oog op de toekomst is het helemaal niet verkeerd om nu al serieus over bufferen te gaan denken omdat we uiteindelijk met het verdwijnen van salderen daar allemaal naar toe zullen moeten.
Technisch verandert er niets met het verdwijnen van het salderen, alleen financieel. Met salderen krijg je de volledige prijs voor je terug geleverde stroom, tot aan je eigen jaarverbruik. Daarboven, en na volledig afschaffen van de saldering, krijg je gewoon een terugleververgoeding. Die is wel lager maar zeker niet nul. Voordat je van het opbrengstverschil een opslagmogelijkheid kan terugverdienen moet de prijs daarvan aanzienlijk gaan zakken, zeker als je ook nog de extra materiaal aanmaken meerekent. Ik ga daar voorlopig dus nog zeker niet aan beginnen. Beter voor je portemonnee maar doorgaans ook voor het milieu...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Krelis »

ik zie het er van komen dat salderen blijft, mits je kunt bufferen met een accu. het wachten is op de accusubsidie. Tennet heeft al een balletje opgegooid.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Adriaan Kragten »

Orbiter schreef: 29 mei 2020, 09:47

Voor een 3-fase lasapparaat zie ik niet direct een oplossing zonder een zeer dure weg in te slaan. Beter een 1fase 200A MIG of TIG aanschaffen.
Ik heb 3-fasen in de schuur en een 3-fasen lasapparaat van Einhel waarop een schakelaar zit waarmee je van 1-fase naar 3-fasen schakelt. Maar in werkelijkheid gebruikt hij helemaal geen 3-fasen. Dat kan ook niet omdat er maar een enkelvoudige transformator in zit. Als je hem of 3-fasen zet, dan gebruikt hij maar twee fasen en wordt de spanning alleen een factor wortel 3 hoger. De transformator is regelbaar en je kunt bij 3 fasen en een middel hoge afstelling precies dezelfde spanning krijgen als bij 1-fase en een hoge afstelling. Op 1 fase kan ik met maximaal 4 mm electroden lassen en op 3 fase met maximaal 5 mm electroden.
Plaats reactie