stille pomp

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: stille pomp

Bericht door JantjeV8 »

Ah, duidelijk.
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

Een douchebak wtw is een mogelijkheid. Iemand ervaringen met een specifiek systeem?
En ik moet nog steeds een nieuwe cv ketel. Is dat niet standaard dat het dan wordt ingeregeld?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: stille pomp

Bericht door Ruuben »

Ik heb een wtw pijp. Werkt geweldig.
Inregelen van cv installatie wordt niet standaard gedaan. Veelal kunnen ze het eenvoudig weg niet; hij doet het toch wel. Als je wil dat het echt goed gaat zou ik de mannen van cv tuning langs laten komen. Dat loont en verdient zichzelf terug.

cv inregelen
https://www.cv-inregelen.nl/ (ook doe het zelf)
Je kunt de doos met boek en spullen die hier besproken is ook lenen in de bibliotheek van utrecht.

wtw
http://www.technea.nl/home/prod=19/

Zelf heb ik een stortdouchepijpset van deze club
https://www.dutchsolarsystems.com/professionals/
ant
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:13

Re: stille pomp

Bericht door ant »

Wtw pijp gaat niet lukken denk ik. Afvoer ligt in granitovloer. Kan wel een douchebak op waarschijnlijk.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: stille pomp

Bericht door Saeftinghe »

Ik kan me niet zo goed voorstellen wat je precies zoekt.
Maar mogelijk vind je een idee in wat ik ontwikkeld heb.

Een klein zeilend jacht, electra behoefte wordt met 300Wp panelen ruimschoots vervuld.

Voor douche en afwaswater moest de motor draaien, of in de winter, de kachel.
De winter (in de buurt van Cádiz) is erg kort.
Om ook in de rest van ´t jaar warm water te hebben, heb ik een convectie paneel, richtbaar op de zon geplaatst met een minipompje op 12V.
50 mtr. pijp van 5 mm inw. in een spiraal onder een geisoleerde lexaanplaat. diam 50cm in 2 lagen.
Het schakelt op twee NTC´s , wanneer het paneel warmer is dan de boiler draait het pompje (onhoorbaar). Het drinkwater wordt direct door de spiraal gepompt.
Net genoeg om het hele jaar genoeg douche water te hebben.

Om wat ruimer in ´t warme water te komen is er onlangs een heel klein heatpipe paneeltje bij gekomen, dit zit in het antievries circuit van de motor-kachel-boiler.
Ook richtbaar op de zon.
Paneeltje is 1/4 mtr2 oppervlak. Zelfde manier van regelen, een "warme" en "koude" NTC die het pompje aansturen. Jabsco circulatiepompjes van 8 tot 24V DC regelbare circulatie.

Het heeft best wat moeite gekost om zo´n klein paneeltje te bemachtigen, maar het experiment is geslaagd.

Nu ontstaat er een nieuwe behoefte; in de winter de boot (voor)verwarmen.
Niet echt noodzakelijk, maar leuk om te maken, zeker wanneer het aan de verwachtingen voldoet.

Het antivries circuit kan ook in de zomer nog heel wat meer warmte bufferen, dan is er al in de vroege ochtend warm water.

Ik ga nu op zoek naar wat langer heatpijpen, zo´n 80 tot 100cm kan ik plaatsen, in twee paneeltjes met elk 5 pijpen.

Tekening en schema staan al hier in een eerdere reactie, maar wanneer TS meer wil weten dan lees ik dat wel hier denk ik.

En wanneer iemand een adres weet voor heatpijpen van 80 a 100 cm dan verneem ik dat graag.
Uit china laten komen was best wel aan de prijs.
Niet de spullen zelf, maar transport en inklaren was duur.

--------------


Nog eens alles opnieuw gelezen en nu valt het kwartje, denk ik, Ant wil de boiler warmen met stroom uit een Pv zonpaneel.

Lijkt me niet handig, de instraling aan licht op een PV paneel is ongeveer 1Kw per meter2, waarvan tegen de 25% in electra wordt omgezet.
Met de warmte instraling kun je er veeel meer uithalen.
Je zou een, net te klein, warmte paneel kunnen plaatsen en het restantje (en de nacht) met electra.

Zodra het warmte paneel een zeker temperatuur heeft dient het de electra af te schakelen en pas weer bij wanneer het warmte paneel te weinig levert. Dat is makkelijk te schakelen
Plaats reactie