Temperatuur Heatpipes

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Niels178
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2015, 21:14

Temperatuur Heatpipes

Bericht door Niels178 »

Sinds eind vorig jaar heb ik een setje heat pipes gekocht.

24 pipes
200 l boiler vat met extra spiraal voor de verwarming.

Maar nu komt mijn boiler vat bij deze warme dagen niet boven de 65 graden uit. Is het niet zo dat het met deze warme dagen (27 a 28 gr) de temperatuur veel hoger op zou moeten lopen? Deze winter kreeg ik het vat bijna niet warmer als 35 gr. dus voor de retour van de vloerverwarming had ik ook weinig.

Nu is het gehele systeem voor mij allemaal nog vrij nieuw en heb zo mijn vragen aan jullie.

Is het zo dat hoe hoger de delta T tussen de collector en de boiler hoe beter het is? Dus de doorstroom zo langzaam afstellen dat het genoeg tijd heeft om de warmte over te dragen aan het vat. Of... moet de snelheid juist zo hoog mogelijk zijn zodat collector en boiler vat bijna gelijktijdig opwarmen met een zo laag mogelijke delta T..

graag hoor ik jullie reacties.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door kockie »

Staat de controller niet op een maximum temperatuur van 65 graden ingesteld? Dat was in het begin bij mij het geval.

Volgens mij staat bij mij de delta-t op 7 graden. Functioneert goed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door JantjeV8 »

24 buizen op 200L is niks te veel.

Heb je je verliezen maximaal beperkt door de zaak erg goed in te pakken?

De dT is een lastige. Met de kraakblauwe hemel van de laatste dagen moet je die zo groot mogelijk houden. Met bewolkt weer was mijn ervaring dat je dan weer teveel mist. Bijna op het schakelmoment--> wolk voor de zon.

Ik draai nu ruim een jaar besturingsloos. Een gelijkstroompompje op een PV paneeltje. (73 buizen op 300L). Boiler op 85grC. En de verliezen op de leidingen kunnen (lees 'moeten') verbeterd worden.
Niels178
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2015, 21:14

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Niels178 »

kockie schreef:Staat de controller niet op een maximum temperatuur van 65 graden ingesteld? Dat was in het begin bij mij het geval.

Volgens mij staat bij mij de delta-t op 7 graden. Functioneert goed.
de max temp stond standaard inderdaad op 65 graden maar heb deze verhoogd naar 80 graden.

maar betekend dat dat jou delta-t maximaal 7 graden is?
Niels178
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2015, 21:14

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Niels178 »

JantjeV8 schreef:24 buizen op 200L is niks te veel.

Heb je je verliezen maximaal beperkt door de zaak erg goed in te pakken?

De dT is een lastige. Met de kraakblauwe hemel van de laatste dagen moet je die zo groot mogelijk houden. Met bewolkt weer was mijn ervaring dat je dan weer teveel mist. Bijna op het schakelmoment--> wolk voor de zon.

Ik draai nu ruim een jaar besturingsloos. Een gelijkstroompompje op een PV paneeltje. (73 buizen op 300L). Boiler op 85grC. En de verliezen op de leidingen kunnen (lees 'moeten') verbeterd worden.
alles is zeer goed ingepakt en de boiler staat pal onder de collector. vermogens verlies is dus minimaal.

maar je zegt dus eigenlijk... hoe mooier (warmer) weer is de doorstroom snelheid (debiet) hoger moet zijn dan bij half bewolkt weer?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door JantjeV8 »

Nee, niet de doorstroomsnelheid, maar het schakelmoment dat er rond gestroomd gaat worden.

Als je pomp stil staat, komt er geen warmte in je boiler terecht. Je buizen staan lekker op te warmen, de dT loopt op, bij dT van 8 schakelt de pomp in brengt hij de warmte van de buizen naar de boiler. En voortdurend haal je de dT van 8 niet omdat er bij 7 een wolk voor de zon schuift.
Stel je met dat weer de dT dus lager in, heb je meer schakelmomenten en dus meer transport.

Met 'mijn' (niet zelf bedacht!) oplossing is het eenvoudig: schijnt de zon, heb ik transport.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Ben nieuw op dit forum, woon op een scheepje en vaar ermee aan de Spaans/Portugese zuidkust.
Helemaal zelfvoorzienend wat betreft electra.
Warm water in de zomer is er genoeg door zon instraling. In de winter zorgt de kachel hiervoor.

In voor- en najaar is het wat behelpen.
Ik zou een paar kleine heatpipes willen aanschaffen.
Maar geen van de firma's die ik via internet aanschreef heeft het de moeite waard gevonden om te antwoorden.

Er is ruimte voor een paneel van zo'n ruim 65 cm vierkant, dat zijn dus heel korte heatpipes.

De pijpen gaan de bestaande koperspiraal pijp vervangen.
Ik verwacht daar meer opbrengst van, met name in voor- en najaar.
Ze gaan het antievries circuit van motor, kachel en boiler verwarmen tot 70 graden C.

Kan iemand hier me een firma noemen die wat meer klantgericht denkt dan die ik via internet kon vinden?
Het alternatief is om ze zelf te gaan maken, maar dan zal het rendement zoveel minder zijn dat het niet lonend meer is.
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Ben nieuw op dit forum, woon op een scheepje en vaar ermee aan de Spaans/Portugese zuidkust.
Helemaal zelfvoorzienend wat betreft electra.
Warm water in de zomer is er genoeg door zon instraling. In de winter zorgt de kachel hiervoor.

In voor- en najaar is het wat behelpen.
Ik zou een paar kleine heatpipes willen aanschaffen.
Maar geen van de firma's die ik via internet aanschreef heeft het de moeite waard gevonden om te antwoorden.

Er is ruimte voor een paneel van zo'n ruim 65 cm vierkant, dat zijn dus heel korte heatpipes.

De pijpen gaan de bestaande koperspiraal pijp vervangen.
Ik verwacht daar meer opbrengst van, met name in voor- en najaar.
Ze gaan het antievries circuit van motor, kachel en boiler verwarmen tot 70 graden C.

Kan iemand hier me een firma noemen die wat meer klantgericht denkt dan die ik via internet kon vinden?
Het alternatief is om ze zelf te gaan maken, maar dan zal het rendement zoveel minder zijn dat het niet lonend meer is.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door ruspek »

Hoi,

ik denk dat je zelf het antwoord al geeft: voor commerciële bedrijven is het niet lonend. Dus zullen ze er geen oplossingen worden bedacht.
Toch zelf sleutelen, huidige systeem verbeteren, of nieuw systeem.
Is het idee wat er bij (oude) zwembaden wordt gebruikt niet iets?
zwarte buizen op zwarte ondergrond in het rond leggen (in soort soort piramidevorm) hierdoor het water laten stromen dmv klein pompje?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Ruuben »

Niels178 schreef:
JantjeV8 schreef:24 buizen op 200L is niks te veel.

Heb je je verliezen maximaal beperkt door de zaak erg goed in te pakken?

De dT is een lastige. Met de kraakblauwe hemel van de laatste dagen moet je die zo groot mogelijk houden. Met bewolkt weer was mijn ervaring dat je dan weer teveel mist. Bijna op het schakelmoment--> wolk voor de zon.

Ik draai nu ruim een jaar besturingsloos. Een gelijkstroompompje op een PV paneeltje. (73 buizen op 300L). Boiler op 85grC. En de verliezen op de leidingen kunnen (lees 'moeten') verbeterd worden.
alles is zeer goed ingepakt en de boiler staat pal onder de collector. vermogens verlies is dus minimaal.

maar je zegt dus eigenlijk... hoe mooier (warmer) weer is de doorstroom snelheid (debiet) hoger moet zijn dan bij half bewolkt weer?
Verwar opbrengst niet met temperatuur. Dat zijn andere eenheden.
65 graden is mooie begrensing van temperatuur in je vat, hoger geeft aanzienlijk meer kalkafzetting. Misschien kannje mengvetiel geennhogere temperaturen aan. Als je een flowmeter hebt van kunststof is 65 als buffer temp een logische grens, immers de solarvloeistof kan zomaar 15 graden heter zijn de buffertemperatuur.
Welke controller heb je? Meeste systemen zullen moduleren, dus de delta t in stand houden. Bjj mij schakelt hij bij 7 in en bij 4 uit. dat is gangbaar. Dus al het heel heet is gaat hij hard pompen om de delta t 7 te houden, en bij weinig zonvermogen en dus snelle afvoer van warmte zal hij langzaam draaien. Daar hoef je niets aan te veranderen.

Kijk hier eens naar de voorspelde berekende opbrengst.
Volgens mij is je systeem prima.
http://www.solar2all.com/berekening.php
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

ruspek schreef:Hoi,

ik denk dat je zelf het antwoord al geeft: voor commerciële bedrijven is het niet lonend. Dus zullen ze er geen oplossingen worden bedacht.
Toch zelf sleutelen, huidige systeem verbeteren, of nieuw systeem.
Is het idee wat er bij (oude) zwembaden wordt gebruikt niet iets?
zwarte buizen op zwarte ondergrond in het rond leggen (in soort soort piramidevorm) hierdoor het water laten stromen dmv klein pompje?
Er zijn al een aantal experimenten gedaan, zwembadmateriaal kon de temperatuur niet verdragen.
Hetgeen nu in bedrijf is voldoet in de zomer prima.
In de winter hier, nu dus, hoeft de kachel nog niet aan, maar is de zon vaak te weinig.
De kachel brandt nu alleen voor warm water.
Het is zoeken naar het optimaal mogelijke.
Buiten dat is het leuk om nieuwe toepassingen te proberen, kost soms wat, maar geeft voldoening.
Heatpijpen lijken me met wat minder zon sneller voldoende warmte over te dragen.

In 't verleden hebben een paar van zulke experimenten geleid tot zaken die nu wijdverbrijd toegepast worden.

Ik heb een stuk of zes erg korte heatpijpen nodig (zo'n 70 cm) met een manyfold waar koelvloeistof doorgaat, dan heb ik een week later een proefopstelling.
Ze zuĺlen vast wel ergens op voorraad liggen, maar waar?
Laatst gewijzigd door kockie op 12 dec 2016, 07:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Ruuben »

Die dingen die jij zoekt bestaan niet. Heatpipes moeten lang zijn om effectief te zijn.
De foto's van mini dingen zijn demo show dingen. In china bestaan frames van 1.20 meter lang maar bleken in de certificatie tests in europa zo inferieur opbrengst te hebben dat ze nergens te krijgen zijn geweest.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door wbe »

heb je misschien een paar foto's van het schip en waar het geplaatst zou kunnen worden het kan zijn dat er dan iemand een ander idee heeft.

ik heb zelf niet veel verstand van schepen maar 65 cm is wel erg weinig ruimte lijkt mij is verder alles al volgebouwd?



Groet watze
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Saeftinghe »

Een sterk vertraagde reactie, kan moeilijk m´n weg vinden in dit forum, ik stuit nu min of meer toevallig op de eigen eerste post.

Na lang zoeken een firma in China gevonden die als kleinste paneel 5 pipes van 50 cm lengte leverde. Op een dinsdag geld overgemaakt en donderdag waren ze op de luchthaven, zaterdag aan boord. Er zou een iets groter paneel geplaatst kunnen worden, pakweg 6 pipes van 65cm.

Na wat experimenteren doen ze het verwachtte werk.
Maar het convectie paneel blijft toch op z´n plaats, ze zijn ieder voor zich nèt aan de maat, maar samen doen ze het goed.

Een boiler van 24 ltr wordt vanaf een uur of 8 in de ochtend tot het middag uur opgewarmd tot zo´n 55º.
Top temperatuur rond de 70º komt niet dagelijks voor.
Maar de behoefte wordt goed gehaald.

Met afsluiters is het ook zo te regelen dat de motor en verwarmings radiator verwarmd worden, maar dat zal zelden gebeuren met deze maat paneel.

Iemand stelde voor een foto te plaatsen, geen idee hoe dat te doen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Temperatuur Heatpipes

Bericht door Ruuben »

Wat leuk terug te horen dat het gelukt is! Een foto toevoegen gaat door onder deze post op 'nieuw antwoord' te klikken en daarna 'bijlage toevoegen' te klikken.

Hoe gaat je pomp voor je mini heatpipes aan uit?
Plaats reactie