zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

hallo,

ik heb er al vaak over gedacht om een zonneboiler te plaatsen maar vanwege de kosten, lange t.v.t. en andere werkzaamheden nog nooit aan begonnen.
nu zag ik hier een boilervat met spiraal aangeboden worden( viewtopic.php?f=13&t=5236 ) en ook nog leegloop collectoren (viewtopic.php?f=13&t=5297 ) en begon het toch te kriebelen.

nu is het plan om twee van deze collectoren op het vat aan te sluiten als leegloop systeem ik weet dat op thermosyphon misschien nog mooier/beter is maar dat wordt bij ons lastig.
omdat ik nog geen ervaring heb met zo'n leegloop systeem kan ik wel wat hulp gebruiken over het hoe en wat.

de collectoren zou ik boven de dakkapel willen plaatsen ze komen dan bijna tot aan de nok dit is trouwens op de zuidzijde van het huis.
de dakhelling is ongeveer 45 graden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het boilervat wil ik dan op de verdiepingsvloer plaatsen waardoor hij meteen bij de cv staat.
het vat staat dan 2,7 meter onder de collectoren en de horizontale afstand is ongeveer 2 meter.

zou het mogelijk zijn om op deze plek een leegloop systeem te maken?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

is er misschien al ergens een topic over een leegloop systeem?
(heb zelf ook wel gezocht maar kon er eigenlijk nog niet eentje vinden)

groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

gister zijn de collectoren en boilervat hier aangekomen (Ventoux nog bedankt daar voor).

inmiddels is het plan uitgebreid naar drie collectoren.

nu vraag ik me af of het ook zinvol zou zijn om het water voor de vloerverwarming ook door de collectoren te laten verwarmen.

ik heb dan een 160 liter boilervat voor het sww en heb nog een kleiner boilervat (uit een oude cvketel) welke ik dan voor de vloerverwarming zou willen gebruiken. het idee is dan om de spiralen van de beide vaten in serie op het systeem aan te sluiten maar dan zal het eerste vat bijna alle warmte krijgen en de tweede de restjes.

momenteel stoken we eigenlijk altijd met de houtkachel maar omdat de vloer dan na een paar dagen koud aan gaat voelen doen we soms de cv even aan. als de vloer door de zonnecollectoren een beetje verwarmd wordt op een zonnige dag zou dat al heel mooi zijn.

de vraag is dus: heeft het zin om de collectoren te gebruiken voor de verwarming of is het beter om ze alleen voor het sww te gebruiken?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door Dutch John »

De opbrengsten in de winter zijn zelfs te gering voor SWW. Je kunt eens een dag met wat opbrengst hebben, maar in principe zijn zonneboilersystemen voor onze lengtegraad bedacht voor zomerse productie. In de winter kun je beter de goedkoopste, meest natuurlijke, duurzaamste en hufterproofste zonne-accu gebruiken: hout. We leven nu eenmaal in een gebied waar de zon in de winter te weinig intensiteit brengt en te weinig uren schijnt, om er continuïteit uit te halen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

@ Dutch John

het is ook nog steeds de bedoeling om hier een RBB met warmte wisselaar te plaatsen,
De RBB is zo goed als klaar maar de schuur waar het geheel het beste te plaatsen is wil ik eerst nog helemaal herbouwen omdat dat nu een bouwval is.
dus staat dat plan even op een zacht pitje tot die tijd stoken we met een altech eclips ik weet het een rocket zou beter zijn maar dit is al een hele verbetering t.o.v. het stalen bakkie hier voor.

maar omdat een zonneboiler wel mooi bij de geplande RBB aansluit wil ik die nu eerst gaan plaatsen.

maar wat betreft de opbrengst in de winter dan zijn toch alle kleine beetjes meegenomen ?

wij hebben een vrij recente remeha tzerra die nu soms voor de vloerverwarming draait en voor het sww.

groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

maar de zonneboiler gebruiken voor het cv water is niet de moeite als ik het goed begrijp?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door kockie »

Mijn zonneboiler heeft onderin een temperatuur van 25 graden. Boiler van 200 liter, 54 heatpies als ik het goed heb. Laatste paar uur zijn redelijk zonnig. Ik investeer er niet in. Bovenste gedeelte van de zonneboiler is 68 graden (naverwarmd door de houtcv).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

@Kockie
als ik het goed heb gebruik je dan een boiler met twee spiralen?

maar dan valt er toch weinig te zeggen over welk deel van de warmte in de buffer uit de collectoren komt?

groet watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door kockie »

De boiler heeft inderdaad 2 spiralen. De onderste is aan gesloten op de collector, de bovenste op de houtcv. De gelaagdheid is wel zo goed dat het duidelijk is dat de warmte onderin de boiler alleen van de collector afkomstig is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door mro »

Vandaag was toch een heel zonnige maar koude dag.

En met 54 heatpipes heb je maar 25 graden onderaan de boiler?

En ik die juist deze voormiddag de bedenking maakte: 'de zonneboiler-eigenaars zullen tevreden zijn'.

Of begrijp ik iets niet helemaal goed?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door kockie »

Hoogste temperatuur die ik vandaag gehaald heb is 37,4 graden onderin de buffer. Er is natuurlijk vandaag wel warm water verbruikt. Verder is er bij mij een redelijke afstand tussen boiler en collector. De leidingen laten het water dus nog wel enigszins afkoelen. Maar het feit blijft dat er in de winter vele malen minder energie van een dak te halen is dan in de zomer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door Ruuben »

mro schreef:Vandaag was toch een heel zonnige maar koude dag.

En met 54 heatpipes heb je maar 25 graden onderaan de boiler?

En ik die juist deze voormiddag de bedenking maakte: 'de zonneboiler-eigenaars zullen tevreden zijn'.

Of begrijp ik iets niet helemaal goed?

Ik had dik 24kwh vandaag van mijn dak gehaald. :)

Ik zou me beperken tot sainitairwater met je panelen; meer heb je er niet aan. Keep it simple.

Als je me email adres stuurt dan mail ik je een installatie handleiding van failliete leegloop fabrikant voorbeelden van opstellingen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

Oké dan zou ik ook beide boilers voor sww kunnen gebruiken ik denk dan de kleine het dichtst bij de cv en dan in serie aansluiten waarbij de kleine als eerste zodat die het snelst opwarmt.

Is dat een mogelijkheid ?

@Ruuben
Daar ga ik graag op in zal het meteen ff sturen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door wbe »

even een andere vraag wat doen jullie aan legionella bestrijding in de zonne boiler?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonneboiler leegloop systeem samenstellen

Bericht door Dutch John »

Kiezen voor een hygiëne-boiler met tapwaterspiraal?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie