Aansluiten Zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Paide »

Ik ben wel benieuwd waar je zo veel panelen voor nodig hebt, want ik kan het niet goed rijmen met je huisaansluiting van "maar" 3x35A?
48 panelen geven al zo'n 11.000 kwh per jaar, en dan wil je er nog 60 bijleggen?

Als je huidige aansluiting van 3x35A geen problemen geeft met zekeringen die er uit klappen, lijkt het erop dat je een behoorlijk hoog constant stroomverbruik hebt? Vaak liggen hier mogelijkheden om dit verbruik naar beneden te brengen.

Ik vermoed dat je een agrarisch bedrijf hebt, aangezien je het hebt over de weide en schuur? Stalventilatie? Verwarming? Wat zijn je verbruikers?
Heuff
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015, 19:33

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Heuff »

Paide schreef:Ik ben wel benieuwd waar je zo veel panelen voor nodig hebt, want ik kan het niet goed rijmen met je huisaansluiting van "maar" 3x35A?
48 panelen geven al zo'n 11.000 kwh per jaar, en dan wil je er nog 60 bijleggen?

Als je huidige aansluiting van 3x35A geen problemen geeft met zekeringen die er uit klappen, lijkt het erop dat je een behoorlijk hoog constant stroomverbruik hebt? Vaak liggen hier mogelijkheden om dit verbruik naar beneden te brengen.

Ik vermoed dat je een agrarisch bedrijf hebt, aangezien je het hebt over de weide en schuur? Stalventilatie? Verwarming? Wat zijn je verbruikers?
We zijn thuis ook zakelijk actief.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Als je thuis/zakelijk geen belasting hebt, dan knal je er tijdens topdagen met een 25 a overheen. Dat is nogal?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door dormos »

We zijn thuis ook zakelijk actief.
Wat een geheimzinnigheid.... Toch geen kwekerij :D ?

Groet,

Hans
Heuff
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015, 19:33

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Heuff »

We hebben meerdere bedrijven waaronder een zwembadbouwbedrijf met toebehoren. In de tuin een zwembad, jaccuzi en grote zwemvijver. Daarbij een relatief groot huis met kantoren t.b.v. telewerken etc. etc. Bij b.v. 105 panelen zal de hoofdzekering moeten worden verhoogd naar 50 amp.

Er is nu eenmaal een negatief omslagpunt bij de eerste ik geloof 10.000 kW. Hierboven lopen de kosten per geleverde kW erg op. Het investeren in alleen de eerste 10.000 kW brengt weinig rendement. Ik wil de volledige 23000 kW afdekken middels ruim 100 panelen. Verder zijn we druk doende om de stroomkosten c.q. gebruik naar beneden te halen.

Verder wil ik na de afwijzing van de gemeente om de extra panelen in de weide te plaatsen hen voorleggen of er stukje van de tuin bestemmingsplan-technisch geruild kan worden voor agrarisch en visa versa.

Of heeft iemand nog tips of andere ideeën???
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Joepie »

Heuff schreef: Er is nu eenmaal een negatief omslagpunt bij de eerste ik geloof 10.000 kW. Hierboven lopen de kosten per geleverde kW erg op. Het investeren in alleen de eerste 10.000 kW brengt weinig rendement. Ik wil de volledige 23000 kW afdekken middels ruim 100 panelen. Verder zijn we druk doende om de stroomkosten c.q. gebruik naar beneden te halen.
Dit is niet helemaal duidelijk. Waardoor het negatieve omslagpunt? Als dat al weinig rendement geeft, dan levert het deel daar bovenop nog minder toch? Waarom lopen de kosten boven de 10kW op. De bekabeling heb je inmiddels al liggen.
Verder wil ik na de afwijzing van de gemeente om de extra panelen in de weide te plaatsen hen voorleggen of er stukje van de tuin bestemmingsplan-technisch geruild kan worden voor agrarisch en visa versa.
Bestemmingsplanwijzigen worden vanuit de gemeenten geïnitieerd en omvatten lange termijnen, waaronder publieke inspraak (zie Wet Ruimtelijke Ordening). Was de vergunning voor de panelen enkel gehinderd door de bestemming of wil men er sowieso liever niet aan? Als het laatste geldt dan is de kans imho nihil.

Is een eenvoudig bouwwerk een idee, zoals een halfopen voertuigenstalling met een lessenaardak. Of een ruimte als showroomopstelling voor je producten. Als je daar vergunning voor krijgt, dan kunnen de panelen zonder verdere hinder daarop worden geplaatst.

Misschien kan je een uitsplitsing maken van je elektriciteitsverbruik. Een deel daarvan is voor waterverwarming? Dan zijn er misschien ook andere mogelijkheden. Je hebt van die combi PV-warmtecollectoren. Die zijn - meen ik - voor huishoudelijke toepassing niet ideaal (te lage temperatuur) maar voor jouw toepassingen misschien inpasbaar?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Boven de 10.000 kWh kost stroom geen drol meer, de aansluiting des te meer. Max aansluiting en minderen loont dus. Met zoveel panelen heb je ook een grote aansluiting nodig.
Heuff
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2015, 19:33

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Heuff »

Met het negatieve omslagpunt bedoel ik dit met de zonnepanelen zelf. Bij plusminus de eerste 50 panelen zal er 11500 kW opbrengst van de 23000 gebruikte kW,s in mindering komen. Dit betekend inhoudelijk dat er afgerond nog 11500 kW over blijft met het hogere tarief per kW. Het rendement c.q terugverdientijd wordt dan aanzienlijk langer en eigenlijk voor wat betreft de kostenverlaging totaal niet meer interessant.........................dit buiten het milieuaspect!!

Maar er komt een kentering in het verhaal, De gemeente laat niet toe om zonnepanelen in de weide te plaatsen. Ik wil het B&W alsnog verzoeken maar ben niet erg positief!!

Onderstaande e-nmails spreken voor zich.

mail 1: gemeente Oude IJsselstreek
Geachte heer H,
Bij deze moet ik u mededelen dat er geen mogelijkheden zijn om zonnepanelen in een grondopstelling te plaatsen in de weide achter de schuur.
Het perceel in kwestie heeft een agrarische bestemming.
Deze bestemming laat geen plaatsing van zonnepanelen toe.
Landelijk is toegestaan om zonnepanelen (onder voorwaarden) op daken van bouwwerken te plaatsen.
Daarnaast wordt in het in voorbereiding zijnde nieuwe bestemmingsplan voor het Buitengebied ingezet om binnen woonbestemmingen en agrarische bouwpercelen ook plaatsing op de grond mogelijk te maken.
Toelating van plaatsing buiten woonbestemmingen en agrarische bouwpercelen, dus in weilanden (zoals uw voorstel), op bouwland en op overige percelen waarop geen bebouwing is toegestaan, wordt niet overwogen.
hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,

mail 2: gemeente Oude IJsselstreek
Geachte heer H,
Het weiland achter uw woning zal in het nieuwe bestemmingsplan de bestemming “Agrarisch” houden.
De schuur die u daar heeft staan zal voor deze locatie daar als bouwmogelijkheid binnen de agrarische bestemming worden opgenomen.
E.e.a. zoals is vermeld bij de overwegingen bij de omgevingsvergunning die u eind vorig jaar voor de bouw van de schuur heeft ontvangen.
De enige mogelijkheid die hier in de toekomst binnen het nieuwe bestemmingsplan “Buitengebied” zal worden geboden voor een veldopstelling van zonnepanelen zal binnen de bestemming “Wonen” zijn. Deze bestemming zal worden toegekend op basis van een goede ruimtelijke ordening.
Een uitruil van m² tussen de bestemming “Wonen” met de bestemming “Agrarisch" doet geen recht aan een goede ruimtelijke ordening en is dan ook geen optie.
Met vriendelijke groet,
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door Joepie »

Goede ruimtelijke ordening is by far het vaagste begrip uit de Nederlandse regelgeving.

Windmolen overwegen?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Aansluiten Zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Tsja, en als we energie nodig hebben dan maken we daar ook gewoon een bestemmingsplan voor...
Wat inkt op papier, en voila... energie...

/sarcasme

Ik vraag me af of de mensheid het wel waard is om te overleven... waar doen we de moeite toch voor? laat ze gewoon in de ... zakken... Go Galt...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie