welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik wil een set zonnepanelen aanschaffen met netgekoppelde omvormer.
Ik denk aan een set van ongeveer 3500-4000 Wattpiek.

Wanneer je de aanbieders op internet langs gaat, zie je tenslotte door de bomen het bos niet meer.
Ongetwijfeld zijn er mensen die er zich ook in verdiept hebben, of de kennis paraat hebben.


Mijn vragen:
Welke zonnepanelen zijn een goede (beste) koop? Er zijn nl. nogal wat soorten een aanbieders.

Waar moet je zeker naar kijken cq. op letten.

Hoe wordt de set aangesloten? Ik ga uit van één omvormer. De meterkast heeft 3 x 25A.
Kan de omvormer op (nieuwe) een 16A groep? Of beter meerdere omvormers op verschillende groepen?

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door kockie »

Hallo Albert,

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen:

Op een willekeurige groep mag een omvormer van max 500 Watt aangesloten worden. Je zou dan 4000W kunnen verdelen over 8 groepen (niet handig).
Wil je alles op 1 groep aansluiten (max 3680W), dan mag er op die groep niets anders "aangesloten kunnen worden". Maw. op die groep mag alleen de omvormer zitten en verder nog geen schemerlamp.

Waar je bij setprijzen op moet letten is wat er allemaal bijgeleverd wordt: panelen, omvormer, bevestigingsmaterialen, kabels (met connectors!).

Er wordt overal geschermd met 10 jaar garantie (of meer), maar wie garandeert dat de aanbieder over 10 jaar nog bestaat? Neem deze garanties dus gerust met een korrel zout.

Ik ben zelf ook bijna in de markt voor zonnepanelen, maar eerst moeten er nog 2 andere projecten af....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Beste Albert
Advies ..kinkt simpel ..wat wil je ..
-hoogste kans op garantie ?
-hulp dicht bij ?

Vragen terug
-Plat dak –schuin dak . en hoe ?
-Schaduw ?
-Kan je zelf monteren ..etc ?
-Eigenverbruik meer dan opbrengst panelen ???
-Hoek ..richting ?


Gedeelte antwoord op je vraag.
-Zoals kockie al zei >500W is aparte groep .. ( en zelfs geen stopcontact op die groep !!)

Dus als ik het zo lees..je heb voldoende ruimte om “goedkoper”laag rendement panelen neer te leggen.
Hoog rendement panelen levert 2 a 10 % meer op maar de prijs gaat wel met + 20 % omhoog

Let op de HIT panelen hebben “BACK SIDE”contacten .. en hebben een speciale aparte “GROUND”voorspanning nodig !!!!! (word meestal door de installateur vergeten ).

Dus installateur om de hoek ??
( of bekende uit duurzame energie deel 18.. tweakers)
Of Glambalk die het “duurdere” spul levert
Of Solarking met zijn eigen “merk”

Ik heb zelf mij panelen bij Solarking vandaan als een van de eerste en zelfs met getekende fabrieks garantie ( wel gelukkig in het Engels ;-)

Ook panelen kunnen wel eens “stuk” gaan, dan blijft de vraag over ..is het een bekende batch serie of niet ( dus makkelijker om je gelijk te krijgen of niet).

Ook omvormers hebben niet het eeuwige leven ..staat ongeveer 10 jaar voor.
Tot zo ver :D

Edit .. garantie
Leverancier is het eerst aan spreekpunt.
Fabrikant geeft normaal gesproken de garantie verplichtingen over aan de nieuwe firma ( ze worden steeds over genomen).
Buurman hier verderop heeft ook 2 panelen uit een slechte serie ( de rest 10 stuks zijn ok)( 9 jaar oud).
Op internet die serie gevonden..alleen leverancier is in tweeen gesplit ( twee broers).

Dus de buurman is bezig met het papier werk,.( effe paneel opsturen doen we niet .. ze moeten maar genoegen nemen met de foto en serie nummer).
He probleem lag in slecht soldeer verbinding , 1/3 van het paneel heb ik overbrugt.
Dus inmiddels niet veel vermogen verlies en de installatie draait gewoon door.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Dutch John »

Albert van WdJ schreef: Welke zonnepanelen zijn een goede (beste) koop? Er zijn nl. nogal wat soorten een aanbieders.
Ik heb panelen van een bekend Japans merk en een klein setje van een relatief onbekend Chinees merk. De laatsten doen niet onder voor de eersten. Over de lange termijn kan ik niet oordelen. De degelijke Duitse omvormer vond het nodig om na een half jaar af en toe om storing te vallen. Is netjes geregeld. Alleen jammer dat ik slechts 5 jaar garantie heb, terwijl nu 10 jaar gegeven wordt. Fabrikant en leverancier zijn beide belangrijk. Koop niet bij een internet dozenschuiver. Kies voor een grotere installatie, zoals jij van plan bent te kopen, een bekend merk dat al jaren meedraait. Kies voor een type panelen dat al jaren in productie is. Neem geen restpartij.
Waar moet je zeker naar kijken cq. op letten.
Tsja, mijn stokpaardje is autonoom kunnen draaien. Matig rendement, maar altijd handig als je panelen geschikt zijn voor zowel terugleveren als voor het voeden van accu's zonder (ingewikkelde) laadregelaars. De meeste 72 cels panelen met een open spanning van ongeveer 45 volt kunnen ook een 24 volt systeem laden.
Hoe wordt de set aangesloten? Ik ga uit van één omvormer. De meterkast heeft 3 x 25A.
Monofase omvormers zijn begrensd tot 3.400 watt. Een 4.000 watt systeem mist daardoor de zomerpieken. Vraag is alleen of de meerprijs van een driefasenomvormer die pieken dekt. De offertes voor mijn 4 kWp systeem omvatten alle een monofase 3,4 kW omvormer. De opgegeven redenen zijn: bij hoge zomerse temperaturen daalt de paneelopbrengst onder de nominale waarde. Na verloop van jaren daalt de opbrengst van de panelen door slijtage.
Kan de omvormer op (nieuwe) een 16A groep? Of beter meerdere omvormers op verschillende groepen?
Een omvormer van meer dan 600 Watt moet een eigen groep krijgen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Tim »

kockie schreef:Wil je alles op 1 groep aansluiten (max 3680W), dan mag er op die groep niets anders "aangesloten kunnen worden". Maw. op die groep mag alleen de omvormer zitten en verder nog geen schemerlamp.
Waarom is dit eigenlijk. In WKK land worden het gehele eigenverbruik rustig op dezelfde groep (trafo) aangesloten. Kan immers ook niet anders.

Snap het sowieso niet: Er komen 3+1 draden de meterkast binnen, daarna maak je op deze 3 een aantal groepen. Zelfde koperdraad, maar dan ineens mag er niets meer retour. Een ander stopcontact erop zou netto een lagere last opleveren.

Kortom, ik begrijp dat het niet mag, maar waarom niet?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door kockie »

Tim schreef:
kockie schreef: Kortom, ik begrijp dat het niet mag, maar waarom niet?
Het gaat om een groep, niet om een fase. Waarom het niet mag? Geen idee, een of andere din-norm of zo. Wordt uitgebreid over gediscussieerd op tweakers.net (zie link x21r)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Tim »

K,

Dat begrijp ik wel. Echter een groep is niets anders dan een afsplitsing van een van de fasen. Zou je dus maar 1 fase binnen krijgen met daarop 5 groepen, dan ga je die uitbreiden voor je zonneverhaal. Beetje rare regels dan. Extra groepen aanleggen voor maximaal 600Watt (2,6 Amp) lijkt mij volstrekte onzin.

Er zal een andere reden zijn.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 24 jul 2011, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door kockie »

Als je een nieuwe groep aanlegt, mag je die wel volledig belasten met een inverter/omvormer; vooropgesteld dat er verder niets op die groep kan worden aangesloten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door kockie »

http://www.ecn.nl/docs/library/r​eport/2003/c03045.pdf staat in paragraaf 3.1.2 dat er 2,25A ingevoed mag worden op een bestaande groep =500W
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Aan rekenen in Wp en zo, ga ik niet mee doen. Ik ben blij dat ik begrijp dat ook dat een wereld apart is.

Ik wel enige ervaring in meterkasten en zo. En bij behorende regelgeving. Ga in deze beschouwing wel van de expliciete mededeling van Albert uit, dat ie over een 3- fasenaansluiting beschikt.

Geen idee waar die 500 of 600 W eis om max. terug te leveren vandaan komt. Als het aan de NEN ontleend is, komt dat goed uit, want die is door een recente uitspraak tot niet algemeen verbindend verklaard.

Dus over 16 A kan je echt ‘watt’ meer dan 600 kwijt.

Wat ik fout zie gaan is idd het aansluiten.

Normaal is de aansluitroute hoofdzekering > tariefmeter > hoofdschakelaar > verdeelklem/kast > aardlek > max 4 eindgroepen.

Worden er dan ‘by the book’ voor de wat zwaardere systemen idd aparte groepen om terug te leveren bij gemaakt, dan worden die vaak aangesloten tussen de aardleks en de eindgroepen.

Dat is fout, wat er namelijk door de pV geleverd wordt, valt dan buiten de aardlekbeveiliging.

Beter is het daarom om bij dit vermogen uit te gaan van zo evenwichtig 3 fasig terugleveren (al dan niet met drie enkele of een driefasen inverter), over een eigen aardlek, al gelang naar de opstelling kan dit zelfs tot een drie fasen alamat beperkt blijven, en als injectiepunt de klemmenstrook/ kast tussen hoofdschakelaar en aardlekautomaten van het afnemende systeem te nemen.

Eerst dan is er op basis van gezond verstand een veilig concept dat de toets ter vergelijk aan bestaande normen, meer dan riant kan doorstaan.

Groet, Cp
Verwijderd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Dus jullie zijn er uit .. de regel geld voor een groep ...(apart afgezekert)

Nu stel je voor er is in die groep een wandcontactdoos aangesloten.
Deze zijn maar gekeurd voor 16 Ampère ...

Nu kan je omvormer 16 Ampère leveren… plus er kan nog eens 16 Ampère uit het net getrokken worden.
(iedere groep is apart gezekert !! meestal met 16A en de hoofd zekering met 35A of meer)

Dus dan kan er 32 Ampère door je stopcontact lopen (voor dat de zekeringen er uit vliegen) .. en daar is hij niet voor gekeurd.

Vandaar de regel .. een aparte groep

Die 500 /600 watt zit net op de veiligheidsgrens dus acceptabel voor de nen1010
Dutch John schreef:Monofase omvormers zijn begrensd tot 3.400 watt. Een 4.000 watt systeem mist daardoor de zomerpieken
De sma 5000 kan op een fase


Nog even een “regel”.. normaal neemt je een over gedimensioneerde omvormer (als het kan ..is geen MOET )
Dus iets meer vermogen aan geïnstalleerd WP van je panelen dan je max vermogen van je omvormer.

Waarom ….
-Als je panelen hun max vermogen leveren dan zijn ze warm en leveren dan 15 % minder vermogen op( bovendien heeft deze max minder dan 2% aandeel in je jaarlijkse kWh opbrengst.
-De tijd dat er weinig vermogen geleverd word is erg groot en heeft een aandeel van 20% in je jaarlijkse kWh opbrengst (instraling <200Wm2)
( waardoor je in een iets beter rendement haalt van je omvormer ).

En 5000W mag rustig op een fase zetten ( meeste huizen zitten op een fase..(om en om ))
En zolang je in de straat geen trafos’heb hangen en bekabeling boven de grond
Zoals in Belgie .. zal je weinig last hebben.

Natuurlijk is het leuker om deze over 3 fase te verdelen ..
En vooral..kook je elektrisch cq groot verbruikers op 3 fase .. dan is het wel slim om een 3 fase omvormer nemen.


Edit:
Albert vroeg .. een omvormer of meerdere.
Voordeel meerdere omvormers .
-Als je meerdere heb en er is er eentje stuk dan heb je voordeel.
-Je heb nu de beschikking over 3 MPP trackers .. handig in geval van schaduw.

Nadeel kost prijs is waarschijnlijk hoger.

Dan nog een belangrijke vraag aan Albert.
Je elektriciteit meter .. zit daar een terug draai blokkering op ??
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Dutch John »

x21r schreef: En 5000W mag rustig op een fase zetten ( meeste huizen zitten op een fase..(om en om ))
In de documentatie van Enexis (Verzoek tot vaststelling CertiQ) lees ik een maximaal piekvermogen van 3.680 W voor een aansluitwaarde van 1 x 25A. Bij een monofase maximaal piekvermogen van 5.000 W is een aansluiting van 35 A nodig. En die heeft Albert niet. Hij mag een monofase omvormer van maximaal 3.680 W nemen of een driefasen omvormer van maximaal 11.040 W.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:Dus over 16 A kan je echt ‘watt’ meer dan 600 kwijt.
Dat bedoel ik.
x21r schreef:Dus dan kan er 32 Ampère door je stopcontact lopen (voor dat de zekeringen er uit vliegen) .. en daar is hij niet voor gekeurd. Vandaar de regel .. een aparte groep
Ook begrepen, zo nog niet gedacht.
x21r schreef:Die 500 /600 watt zit net op de veiligheidsgrens dus acceptabel voor de nen1010
Op een groep die al in gebruik is dus. Dan begrijp ik de regel.

En een aparte groep, zonder andere aansluitmoeglijkheden mag dus hebben wat John schrijft.

Echter als ik een aparte 3~ aansluiting wil realiseren MET aardlek (Wat Cp schrijft), moet ik tussen de meter en "huis" aardlek, de 3~aftakken. Dat gaat bij mij niet spanningsloos. De krachtgroep die er nu zit (was ooit voor boiler en sauna), wordt afgetakt NA de huidige aardlek, voordat de groepen verdeling erop begint.

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door Chicken Power »

Hoi x21r,
x21r schreef:Dus jullie zijn er uit .. de regel geld voor een groep ...(apart afgezekert)
Ik stel vast dat aangenomen regels niet algemeen verbindend zijn. Dus een eigen regel die het zelfde effect heeft is even goed. De trick van de 500 / 600 Watt max. zit dus op een inverter die alleen via een contactstop en een wandcontactdoos zit aangesloten.

Nu dan over een vaste aansluiting, bij voorkeur uit te voeren door iemand die 'elektrotechnisch geschoold is' met bijv. VD draad 2,5 mm2:
x21r schreef:Nu stel je voor er is in die groep een wandcontactdoos aangesloten.
Deze zijn maar gekeurd voor 16 Ampère ...
Tot zover klopt dat.
x21r schreef:Nu kan je omvormer 16 Ampère leveren… plus er kan nog eens 16 Ampère uit het net getrokken worden. (iedere groep is apart gezekert !! meestal met 16A en de hoofd zekering met 35A of meer)
Raar verhaal, inverter levert alleen over dat stopcontact. Dat is bij 5000 watt net aan 21 A. Beetje onwaarschijnlijk dat inverter dan ook is tot 32 A nog stroom op neemt….
x21r schreef:Dus dan kan er 32 Ampère door je stopcontact lopen (voor dat de zekeringen er uit vliegen) .. en daar is hij niet voor gekeurd.
Indien meestal anders aangesloten zoals vermeld in mijn schets naar wat ik het vaakst zie fout gaan: is zeker echt geen 32 A over dat stopcontact vanwege eerder vermelde redenen!

Elk ander afnemend deel van die groep kan dat dus echter wel, met alle consequenties van dien…
x21r schreef:Vandaar de regel .. een aparte groep

Dat schijnt men dus maar deels te snappen, het injectiepunt wordt dan veelal verkeerd genomen met name naar de aardlek beveiliging.
x21r schreef:Die 500 /600 watt zit net op de veiligheidsgrens dus acceptabel voor de nen1010
NEN is dus een methode, totaal geen verplichting!
x21r schreef:
Dutch John schreef:Monofase omvormers zijn begrensd tot 3.400 watt. Een 4.000 watt systeem mist daardoor de zomerpieken
De sma 5000 kan op een fase
En door welke zekering wordt ie dan begrenst? Zal toch minstens 20 A moeten zijn. Maar dat gaat niet goed qua selectiviteit bij een 25 A hoofdzekering.
x21r schreef:Nog even een “regel”..

Waarom ….
( waardoor je in een iets beter rendement haalt van je omvormer ).

Dat is een handige ontwerp- en uitvoerings- tip, zal hem zeker onthouden!
x21r schreef:En 5000W mag rustig op een fase zetten ( meeste huizen zitten op een fase..(om en om ))
Leuk verhaal, maar dat gaat effectief niet meer lukken boven de door mij reeël geachte en de door DJ genoemde 3680 watt…
x21r schreef:En zolang je in de straat geen trafos’heb hangen en bekabeling boven de grond Zoals in Belgie .. zal je weinig last hebben.
Hier had ik graag eens een vooral houtsnijdende inhoudelijke technische onderbouwing bij!
x21r schreef:Natuurlijk is het leuker om deze over 3 fase te verdelen ..
En vooral..kook je elektrisch cq groot verbruikers op 3 fase .. dan is het wel slim om een 3 fase omvormer nemen.
Uiteraard, als je zelf wil produceren is een evenwichtige verdeling over de 3 fases altijd van belang, evenals het in de hand houden van je Cos Phi.

Denk qua gebruiksapparatuur in dit geval ook aan de aandrijving van een goede warmtepomp, die bij voorkeur dus ook vooral niet op 1- fase!

Zeker met een klassieke 3- fasen Ferrarismeter zit je met 1-fasige teruglevering al op een remverlies van je overige 2 fases.


Groet, Cp
Verwijderd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: welke zonnepanelen en hoe aansluiten in de meterkast?

Bericht door x21r »

Heren eerst even over ..
x21r schreef:
Dutch John schreef:Monofase omvormers zijn begrensd tot 3.400 watt. Een 4.000 watt systeem mist daardoor de zomerpieken
De sma 5000 kan op een fase
Ik lees een stelling “Monofase omvormers zijn begrensd tot 3.400 watt”..ben het er niet mee eens..en laat type zien.(heeft niets te maken met de aansluit waarde van Alberts zijn systeem).

Bovendien zoals ik al zij de max van je panelen hebben maar een aandeel van 2% in je totaal opbrengst in kWh op jaarbasis

De momenten dat je panelen meer op leveren dan dat je omvormer kan verwerken…
Dat heet “derating” en zou maar 0,4% kosten ( in een goed gedimensioneerd systeem 90-100%)

Dus 4000 Wp aan panelen en een omvormer die max 3400W = 85% dus enigszins acceptabel.
Het word echter (financieel) ZEER acceptabel als de hellings hoek en richting niet perfect zijn :D :D .

En zal deze configuratie “normaal gesproken”( ideale opstelling) maar ongeveer 20 ~ 50 kWh op jaar basis minder opbrengen dat een omvormer die op 90% draait.(normaal gesproken ben je met een “kleinere” omvormer goedkoper uit ).
Omdat je in de top wel wat verliest .. maar dit word ruimschoots goed gemaakt door het iets beter rendement van je omvormer bij lage instraling ( <200Wm2 )welke het grootste gedeelte van het jaar aanwezig is .


In het geval van Albert advies geven : is het moeilijk .. je kan hem opties geven nadat hij info geeft.


En inderdaad zoals DJ zei in zijn geval mag hij MAX 3680W op een fase invoeren.
( de regel is .. groep zekering max stroom is hoofdzekering gedeelte door 1.6….. 25A/1.6=16A )
Dus totaal kan hij dus 3x 3680W =11040W aansluiten (..als hij voldoende ruimte heeft op zijn dak ;-)

Nu kan Albert ook zijn hoofd aansluiting verzwaren naar 3x35A .
Als het allen de zekeringen zijn kost hem dat niets.. en per maand kost dat een 1 €.

Dus allemaal opties voor Albert.
CP schreef:
x21r schreef:Nu kan je omvormer 16 Ampère leveren… plus er kan nog eens 16 Ampère uit het net getrokken worden. (iedere groep is apart gezekert !! meestal met 16A en de hoofd zekering met 35A of meer)
Raar verhaal, inverter levert alleen over dat stopcontact. Dat is bij 5000 watt net aan 21 A. Beetje onwaarschijnlijk dat inverter dan ook is tot 32 A nog stroom op neemt….
x21r schreef:Dus dan kan er 32 Ampère door je stopcontact lopen (voor dat de zekeringen er uit vliegen) .. en daar is hij niet voor gekeurd.
Indien meestal anders aangesloten zoals vermeld in mijn schets naar wat ik het vaakst zie fout gaan: is zeker echt geen 32 A over dat stopcontact vanwege eerder vermelde redenen!
Stel de omvormer is een accu en het 230V net is een accu .. stel de ene laad de andere op.
Nu heb je ergens een midden aftakking..
…en over die midden aftakking kan.
16 A van de omvormer plus 16 A van het net lopen ( beide uiteinde van die kabel hebben energie bronnen).
dat is bij elkaar 32 Ampère die KAN lopen over een extra aansluiting !!!!!

Het gaat hier niet over “correct”..”gecertificeerd” aansluiten .. het gaat om de begrijpelijke reden .
Waarom je niets extra’s mag aan sluiten op DIE groep waar ook een omvormer aan zit die vermogen levert.
CP schreef:
x21r schreef:En zolang je in de straat geen trafos’heb hangen en bekabeling boven de grond Zoals in Belgie .. zal je weinig last hebben.
Hier had ik graag eens een vooral houtsnijdende inhoudelijke technische onderbouwing bij!
Ons 230v net in Nederland heeft een zeer goede uitvoering.. en heeft een zeer lage impedantie
Anders gezegd: Als je een groot verbruiken aansluit dan zakt de spanning van 230v niet in tot 200V
( boven staande geld voor groot gedeelte Nederland ..uitzonderingen daargelaten).

Nu als jij met 5000W aan verbruik de spanning ziet zakken tot 200V. ( slecht net …hoge impedantie)
En je gaat daarna eens 5000W toevoegen aan het net .. dan stijgt je spanning dus met 30 Volt .
Dus van 230 naar260 Volt … nu als de buurman dus ook zonne panelen heeft ( met vermogen) zal de spanning in de straat stijgen met 60Volt .. 230 +60 =290V.

Vandaar dat er een begrenzing in de omvormers zit van 253V

Nu in Belgie zit de meeste bedrading nog boven de grond .. en aan het begin van de straat (of wijk) een cabine (trafo).
Als jij voor je aan sluiting een paar zonne panelen lief hebbers heb zitten .. en jij zit bijna achter aan in de straat …. Dan loop jij steeds tegen die 253V melding aan.

De energie leverancier MOET dat oplossen ..maar er staat meestal wacht tijd van enkele maanden tegen over ..niet zo leuk dus.

Voldoende lees stof http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.p ... =zonstraal.

Ps Cos Phi. =1 Bij de moderne elektronische omvormers.

Tot ver ...nu eerst wat anders doen ;-)
Plaats reactie