aluminium spoelen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

aluminium spoelen

Bericht door Slooij »

hallo ik zat eens na te denken en ik heb wat gezocht op het internet ik kwam een Belgische website tegen waar ze het hadden over aluminium spoelen en om zeg maar koper wikkeldraad te vervangen voor aluminium wikkeldraad. nu weet ik dat Smit BV olie gekoelde transformatoren weg zet op de energie centralen. en zij hebben ook een website waar zei aluminium wikkeldraad verkopen (aanbieden). nu heb ik de elektrische weerstand opgezocht van aluminium en dat is 2,6 en van koper is dit 1,6 dus dat is wel een verlies. maar het voert weer beter de warmte af. in de elektrische wereld word er volgens mij ook vaak onder de grond aluminium gebruikt voor het te transporteren van elektriciteit. nu is mijn vraag weet iemand of ik uit een mooie aluminium spoel stroom kan krijgen als ik daar een neodymium magneet overheen draai. ik vind het een experiment waard :D die ik ga uitvoeren maar daar moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat het beste kan aan pakken. ik heb ook al eerder een magneet langs een aluminium plaat gehaald en dan voel je zeg maar de flux (kracht) van de magneet door de aluminium plaat gaan dit word kortgesloten als het goed is en het veroorzaakt wervel stromen. ook als ik een magneet op een aluminium plaat leg aan de rechter zijde en ik houd vervolgens de plaat aan de linker zijde net niet haaks naar beneden toe dan kan de magneet niet tot zijn val snelheid komen dit word ook veroorzaakt door de wervels. ik heb dit laatste met die plaat en of strip nog nooit met koper gedaan omdat dit niet in mijn hand bereik heeft gelegen. weet iemand of dat er aluminium draad word toegepast in een neodymium dynamo en is dit minder goed dan koper en of heeft het allebei zijn voor en nadelen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: aluminium spoelen

Bericht door LeaD »

Lambda koper 401 W/ m K
Lambda aluminium 237 W / m K

Koper geleidt dus een pak beter .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: aluminium spoelen

Bericht door Adriaan Kragten »

Wanneer je voldoende ruimte hebt dan is aluminium goed te gebruiken. Een nadeel van aluminium is wel dat het veel gevoeliger is voor corrosie dan koper. Er bestaat daarom aluminium wikkeldraad met een koperen buitenlaag. Bij een generator of motor is er altijd maar een beperkte ruimte beschikbaar om de spoelen te leggen en dan kun je beter koper gebruiken. Door de hoge koperprijs worden er toch wel motoren met aluminium spoelen gemaakt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: aluminium spoelen

Bericht door Slooij »

ik heb het nog niet geëxperimenteerd gedaan. ik wou dit doen omdat ik het expiriment had gedaan met een neodymium magneet en een aluminium plaat. mischien zoals ik er nu over denk is het te vergelijken met ferriet magneten en neodymium magneten terweil de spoelen van dezelfde legering (grondstof samenstelling) blijven. met neodymium is de inductie in de spoel hoger dan dat er een ferriet magneet langsheen draaid. dit is allemaal met het zelfde aantal gewicht in grondstof. ik ben expirimenteel aangelegt. haha het is te vergelijken met een vakantie die word gepland of bonofooi word gedaan op de manier ik zie wel waar het schip strand. dit heeft ook zijn nadelen want als het verkeerd strand moet het opgelost worden 😅
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie