neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hallo goedenavond ik ben al enige tijd bezicht met een dynamo te maken. ik weet inmiddels dat het niet vanzelf gaat en het een hele uitdaging is om er een mooie vloeiende spanning uit te krijgen, zonder dat het pulsen van de spoelen te zien is. er zijn grote windmolens die ook dit principe gebruiken om stroom te leveren aan het Elektriciteitsnet. een permanente magneet slaat over een spoel heen en die spoel vangt de magnetische kracht van de magneet op. :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: dit principe heel veel keer achter elkaar en het lampje :idea: brand zolang de magneet over het spoeltje slaat. oké dat tot daar aan toe daar ben ik dus mee bezig. ik wil zelf een windmeter windmolen maken die bijna op alle nieuwere zeil boten staan met 3 van die kupjes zo groot als een koffie pat. ik wil die koffie pat kupjes vervangen voor dakgoten maar dan zonder kraaltje omdat het kraaltje niet gestroomlijnd is en die te nadelen is van de wind die daar omheen vloeid. de andere kant is hol hier waaid de wind tegen aan en dit gaat moeilijker want de wind wil er wel omheen maar dat kan die niet zo makelijk dan als het om de andere kant die bol is heen waaid. mischien is het een omslachtig verhaal maar ik ben er van overtuigd dat de principes goed te combineren zijn. :fff mijn vraag is nu wie is met een neodynium dynamo bezich en of een windmeter windmolen? en wat vinden jullie van deze principes ?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

Slooij schreef: 06 mei 2021, 22:05 hallo goedenavond ik ben al enige tijd bezicht met een dynamo te maken. ik weet inmiddels dat het niet vanzelf gaat en het een hele uitdaging is om er een mooie vloeiende spanning uit te krijgen, zonder dat het pulsen van de spoelen te zien is. er zijn grote windmolens die ook dit principe gebruiken om stroom te leveren aan het Elektriciteitsnet. een permanente magneet slaat over een spoel heen en die spoel vangt de magnetische kracht van de magneet op. :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: dit principe heel veel keer achter elkaar en het lampje :idea: brand zolang de magneet over het spoeltje slaat. oké dat tot daar aan toe daar ben ik dus mee bezig. ik wil zelf een windmeter windmolen maken die bijna op alle nieuwere zeil boten staan met 3 van die kupjes zo groot als een koffie pat. ik wil die koffie pat kupjes vervangen voor dakgoten maar dan zonder kraaltje omdat het kraaltje niet gestroomlijnd is en die te nadelen is van de wind die daar omheen vloeid. de andere kant is hol hier waaid de wind tegen aan en dit gaat moeilijker want de wind wil er wel omheen maar dat kan die niet zo makelijk dan als het om de andere kant die bol is heen waaid. mischien is het een omslachtig verhaal maar ik ben er van overtuigd dat de principes goed te combineren zijn. :fff mijn vraag is nu wie is met een neodynium dynamo bezich en of een windmeter windmolen? en wat vinden jullie van deze principes ?
Een windmolen die werkt zoals een cupanemometer is een zogenaamde weerstandsmachine. Aerodynamisch gezien is dit het slechtste principe om energie aan de wind te onttrekken waar je voor kunt kiezen. Het maakt niet veel uit of je half ronde bollen gebruikt of half ronde cilinders maar het verschil in weerstandscoëfficiënt is het grootst voor half ronde bollen. Weerstandsmachines worden geanaliseerd in mijn openbare rapport KD 416 dat gratis gekopieerd kan worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De maximale Cp die je met een weerstandsmachine kunt halen is maar ongeveer 0,05 t.o.v. ongeveer 0,4 voor een goed ontworpen horizontale as machine. Behalve dat de maximale Cp erg laag is, heeft dit principe ook als nadeel dat het maximum vermogen geleverd wordt bij een erg lage snellopendheid van ongeveer 0,15. Je krijgt daardoor bij lage windsnelheden erg lage toerentallen en je moet daardoor een generator gebruiken die al bij een heel laag toerental voldoende spanning levert. Maar dat kan alleen als er zeer veel windingen per spoel in zitten en dit geeft weer veel koperverliezen.

Ik heb diverse PM-magneet generatoren ontworpen. Een overzicht van de KD-rapporten waarin die worden beschreven staat in punt 10 van de notitie: "Volgorde van KD-rapporten voor zelf-studie" die bovenaan de lijst met KD-rapporten op mijn website staat. De kleinste PM-generator zit in de VIRYA-1 en wordt beschreven in rapport KD 679. Van deze generator werd een prototype gebouwd en doorgemeten voor een 12 V accubelasting. De metingen en de generatortekeningen staan ook in KD 679. Als je deze generator zou willen gebruiken voor een weerstandsmachine dan hangt het toerental af van de gekozen rotordiameter en de windsnelheid maar je zult waarschijnlijk nog veel meer windingen per spoel moeten toepassen om er bij matige windsnelheden nog een beetje spanning uit te krijgen. Daardoor daalt het rendement en het opgewekte elektrische vermogen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik ben bezig om een zeer traag lopende dynamo te maken, die een ledje constant kan laten branden zonder dat er een knippering te zien is, dat is het doel van dit jaar
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Adriaan Kragten »

Op mijn website staat onder het menue "no wind energy" de notitie: "Ideeën over een ideale naafdynamo". Normale direct drive naafdynamo's laten een halogeenlamp flikkeren als de fietssnelheid te laag is ondanks het feit dat een naafdynamo meestal 28 polen heeft. Bij 28 polen is de frequentie van de sinus 14 keer zo hoog als het toerental in omw/s. De flikkerfrequentie van een halogeenlamp is 28 keer zo hoog omdat de lamp maximaal brand als de spanning maximaal is maar ook als de spanning minimaal is. Pas als de frequentie van de flikkering hoger is dan ongeveer 25 Hz dan neemt het menselijk oog geen flikkering meer waar maar daarvoor moet het wiel dus bijna met 1 omw/s draaien.

Als je in plaats van een halogeenlamp een LED gebruikt dan halveert de flikkerfrequentie omdat door de LED maar één deel van de sinus gebruikt wordt bij een 1-fasen wisselstroom. Het probleem wordt dus nog erger. De generator die ik ontworpen heb is een 3-fasen generator die gelijkgericht wordt. Bij gelijkrichting zit er een rimpel op de gelijkgerichte spanning met een frequentie die zes maal zo hoog is als de frequentie van één fase. Daarom heb je zelfs bij een 12-polige generator veel minder last van flikkering als je een LED gebruikt. Als je bij een zeer laag toerental bij gebruik van een LED geen last van flikkering wilt hebben dan moet je dus een 3-fasen generator met een hoog pooltal gebruiken en de stroom gelijkrichten. De flikkering is bij een gelijkgerichte 3-fasenstroom ook nog af te vlakken met een condensator van voldoende capaciteit.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dynamo klein formaat.jpg
ik heb ook nog wat foto's van wat ik bedoel en heb gemaakt
Laatst gewijzigd door Slooij op 11 mei 2021, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik heb een paar jaar geleden al eens een filmpje gemaakt van mijn molentje hij is niet geweldig qua constructie enzo maarja hij draaide wel :D
Laatst gewijzigd door kockie op 12 mei 2021, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link aangepast
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

magneet rotortje zijkant
magneet rotortje zijkant
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

foto van molentje
foto van molentje
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

molentje dubbele ligger
molentje dubbele ligger
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

molentje gedraaid
molentje gedraaid
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

goedenacht ik doe nog even een berichtje. omdat mijn gedachte ongeveer 2 uur of meer per 24 uur over het maken van een windmolentje en of over de windmolens die er al staan gaat. ik heb ook een tijdje kwade gedachten gehad over de windmolens en uitgevoerd naja dit is gebeurd en ik ben er eerlijk over geweest. ik wil nu ook eerlijk zijn over hoe het neodynium magneet en koperen wikkeldraad verhouding moet zijn naar mijn idee. ik denk en wil hier ook graag opmerkingen en of kritiek op! kijk neodynium is duur qua aanschaf en het hele proces daar achter op de Nederlandse markt en koper wikkeldraad per kg is goedkoper per kilogram. dus ik denk dat het beter is om meer koperen spoelen in kilogram te hebben dan neodynium in kilogram maar tot hoever geld dit? kan het bijvoorbeeld 1 kilogram neodynium ten opzichte van 2 kilogram koperwikkeldraad of is dit wat laag. kijk een kilo koperen wikkeldraad is naar mijn weten 30 euro per kilogram. dit is goedkoper ten opzichte van neodynium, want dat kost 115 euro per kilogram. dit zijn de nieuw prijzen de oude metaal prijzen zijn voor koper schoon hoger dan dat het gelakt koper is en voor neodynium magneten kan ik niet zo veel vinden en wat ze nog waard zijn, als ik ze bijvoorbeeld wil inleveren. :fff omdat ik mijn project heb opgegeven en of dat ze in 2 stukken zijn gespleten en ik er niets meer mee kan. dit tot hier aan toe 115 euro gedeeld door 30 euro is 3,83 dus als ik financieel het gelijk wil trekken is het 1 kg neodynium magneet ten opzichte van 3,83 kg gelakt koperen wikkel draad. dit is ongeveer de financiële theorie van nu om het financieele deel gelijk te trekken maar wat is nu hier werkelijk de theorie op wie weet hier op een antwoord of opmerking. ik denk een kilo is gelijk aan een kilo en het maakt niet uit van wat voor materiaal en of (grondstof) het is maar financieel gezien kost een kilo gelakt wikkeldraad 3,83 keer zo goedkoop als een kilo neodynium. :D :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door pelletpower »

Das niet heel ingewikkeld. Alles wat je inlevert bij de oud ijzerboer is puur verlies ipv een mooie creatie.

En verder lijkt het me raadzaam dat je je eens gaat verdiepen in de natuurkundige wetten die je molentje doen draaien. Hoe mooi ze ook zijn, wetten veranderen niet. Dan kom je verzelf tot meer opbrengst per geinvesteerde euro of minder investeren voor dezelfde opbrengst. Dan hoef je niet te piekeren wat een mislukt project misschien nog op gaat leveren. Mislukkingen doen gewoon zeer. Punt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dat moet ik toegeven een mislukking is niet leuk. ik ben nu zelf bezig met een nieuwe dynamo en ik post daar later dit jaar nog meer over. en ik denk dat een mislukking er nooit is als het om energie opwekken gaat maar ik draaide laatst de magneten rond en ik had 12 volt op de meter. dit was een test opstelling ik probeer het voltage te verhogen :roll: nu kan een mislukking met energie opwekken ook zijn dat er een te hoge verwachting is van het gemaakte iets. ik zelf ben niet snel tevreden maar ik denk wat ik nu aan het maken ben redelijk in de buurt gaat komen met wat ik al een hele tijd in mijn hoofd heb 😀
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik kwam laatst een nieuws bericht tegen over verbod op neodymium magneten in windmolens. wat vinden jullie van dit verbod
https://www.1limburg.nl/verbod-op-gebru ... t-houdbaar
dit is de link naar de website en hier onder is de tekst wat er in dat bericht staat.
'Verbod op gebruik neodymium in windmolens niet houdbaar'

Jean van Hoof

Geplaatst opdinsdag 19 januari 2021 - 12:28

De VVD in het Limburgs Parlement vraagt zich af of het beleid van de provincie tegen het gebruik van het 'gevaarlijke' metaal neodymium in windmolens juridisch wel houdbaar is.

Het beleid houdt in dat er geen vergunning wordt verleend aan windmolens met daarin nieuw gewonnen neodymium en er ook geen medewerking aan wordt verleend; in gerecyclede vorm vindt de provincie het metaal wel toelaatbaar.

Lees ook: Geen nieuw gebruik 'gevaarlijk' metaal in windmolens

Bedenkingen
Maar de VVD heeft 'stevige bedenkingen' bij de juridische onderbouwing daarvan, zo blijkt uit schriftelijke vragen. Volgens VVD-statenlid Herman Nijskens kan volgens de huidige regels een vergunning voor een windmolen niet geweigerd worden omwille van milieuschade in China. Daar wordt neodymium gewonnen. "Dat is ruimtelijk niet relevant volgens de Wet ruimtelijke ordening", aldus Nijskens.

Eigen land
Verder betoogt hij dat de wet alleen maar voorwaarden toestaat die te maken hebben 'met het beschermen van door de Nederlandse bouwregelgeving gereguleerde belangen'. Vandaar dat hij wil weten waar het beleid van het provinciebestuur juridisch op is gebaseerd. En of het bereid af te zien van dat beleid.

Milieu- en gezondheidsschade
Het provinciebestuur liet onderzoek doen naar de gevaren van het metaal neodymium naar aanleiding van een aangehouden motie van de PVV uit februari 2019. De PVV stelde destijds dat de winning ter plaatse in China van neodymium verwoestende effecten heeft op het milieu en de volksgezondheid.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hoi hoi ik doe nog even een berichtje :D :fff
Ik ben van mening dat het belangrijk is om ook de lagering die gebruikt gaat worden om de magneet rotor te kunnen laten draaien zo efficiënt mogelijk gemaakt moet worden. ik zal morgen een foto maken wat ik heb gemaakt. ik bedoel te zeggen dat een lagering belangrijk is en dat deze zo min mogelijk weerstand moet hebben en dit gaat alleen doordat het contact oppervlak zo klein mogelijk is. een goed voorbeeld zijn de dunne banden van een race fiets dit is gedaan omdat het zo min mogelijk weerstand geeft met het weg oppervlak. dus ik gebruik kleine lagers niet te klein omdat het anders onstabiel word en kwetsbaar maar ook niet te groot omdat dit ten nadelen is van de efficiëntie van het roteren van de rotor. ik heb nu een 2 tal radiaal lagers gebruikt met de afmeting as diameter is 10mm buiten diameter is 26mm en de hoogte 8mm hier een foto van welke lagers ik bedoel
th.jpg
th.jpg (12.28 KiB) 3713 keer bekeken
ik heb gekozen voor kunstof bescherm kappen omdat dit al het vuil tegen houd en het vet wat standaard vanuit de fabriek er in word gedaan blijft zo goed op zijn plek. over de lagering zelf ben ik nog niet egt tevreden natuurlijk omdat het naar mijn idee altijd wel te verbeteren is :D maar ik moet een basis hebben dus een werkende dynamo die ik vervolgens aanpas om hem zo te verbeteren en of gewoon tevreden ben en het goed vind :lol: dat is de hobby :wink:
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie