Overstort water IBA hergebruiken?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door markb »

Weet iemand of het mogelijk en verstandig is om het overstort water van onze IBA (het water wat dus na zuivering nu op een slootje wordt geloosd) te hergebruiken als "grijs" water om bijvoorbeeld ons toilet te spoelen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door JantjeV8 »

Is het een stomme vraag als ik vraag wat IBA is?
Want als dat zo is, dan stel ik 'm niet.. :geek:
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door markb »

IBA staat voor Individueel Behandeling Afvalwater. Dit is een zuiveringsinstallatie voor als je niet op de riolering bent aangesloten. Het bestaat vaak uit drie grote ondergrondse tanks waar door middel van bacteriën het "zwarte" en "grijze" water wordt gezuiverd en vervolgens op een sloot of rietveld wordt afgevoerd.

Ik zit er aan te denken om het water wat uit de IBA komt te hergebruiken voor spoeling van het toilet. Lijkt mij mooi circulair maar er zijn vast wel wat zaken die ik over het hoofd zie...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door LeaD »

Als het effluent water niet herbruikbaar is werkt de IBA niet of niet goed en zullen de visjes in de sloot u ook niet dankbaar zijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door Krelis »

Het waterschap/hoogheemraad doet geen metingen?
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door markb »

Iemand ervaring met het hergebruik van het effluent water van een IBA?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door Bossie »

Ik weet niet hoe groot jouw iba is. De kwaliteit van het water is bij een iba/septic tank erg afhankelijk van de tijd die er is om te bezinken.
Wij hebben conform NEN norm een 3000L septic tank. Bestaande uit twee kamers. Met hetzelfde plan in het achterhoofd gaan we daar nog 2x een 3m3 septic tank bij plaatsen. Daarmee totaal 9m3 en zes kamers.
Staat gepland voor over 2 weken.
Het water uit de 3m3 tank die we nu hebben is niet geschikt voor een toilet, met name door geur en kleur.

Na het plaatsen van de twee extra tanks ga ik kijken of een helofytenfilter nog nodig is of dat een vijverfilter (zand met uv lamp) volstaat zodat we met het water toilet kunnen spoelen en de planten water geven.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door alefarendsen »

Bossie schreef: 29 sep 2023, 08:24 Ik weet niet hoe groot jouw iba is. De kwaliteit van het water is bij een iba/septic tank erg afhankelijk van de tijd die er is om te bezinken.
Wij hebben conform NEN norm een 3000L septic tank. Bestaande uit twee kamers. Met hetzelfde plan in het achterhoofd gaan we daar nog 2x een 3m3 septic tank bij plaatsen. Daarmee totaal 9m3 en zes kamers.
Staat gepland voor over 2 weken.
Het water uit de 3m3 tank die we nu hebben is niet geschikt voor een toilet, met name door geur en kleur.

Na het plaatsen van de twee extra tanks ga ik kijken of een helofytenfilter nog nodig is of dat een vijverfilter (zand met uv lamp) volstaat zodat we met het water toilet kunnen spoelen en de planten water geven.
Hier op dit moment ook 3000L met twee kamers en een uitloopveld van 30x10m met drie ingegraven geperforeerde buizen. Toilet en planten binnen en buiten doen we met gefilterd water uit de put danwel regenwater (put ver van het uitloopveld vandaan).

Grootste risico op een sluitende kringloop m.b.t. parasieten e.d. zit hem m.i. toch wel in het hergebruik van zwart water (zie om een beeld te krijgen hoe ver spoelwater de lucht in 'verneveld' wordt deze video: https://www.youtube.com/watch?v=elieorX7eKo). Lijkt mij wel dat als je het doet zoals Bossie voorstelt, dat risico wel heel sterk geminimaliseerd wordt. Hier voldoende regen en water uit de put om ervoor te zorgen dat we het water uit de sceptic tank niet nodig hebben.

Wat is de reden dit persé circulair te willen hebben overigens? Is er een gebrek aan water? Of wordt opslag gedeeld?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Overstort water IBA hergebruiken?

Bericht door Ingir »

Wij hebben een IBA van 2x 8 en 1x 16m³ met daarop aangesloten vuilwater riolering van 2 woningen (privé en vakantiewoning). In het eerste compartiment gooien we één keer per maand een liter yoghurt voor de toevoer van bacteriën, een dooie kip schijnt ook te werken. Het water in het grootste compartiment is vrijwel schoon. In onze tuin loopt een dripsysteem dat via een elektrische pomp wordt gevoed vanuit het 3e compartiment van de IBA. Water met vitamines, de planten groeien er bijzonder goed op. Je ruikt het wel als het water verspreid wordt maar aangezien we hier geen buren dichtbij hebben is dat geen probleem.

Naast hergebruik van gezuiverd vuilwater maken we ook gebruik van condenswater van de airco's. Alles bij elkaar hebben we hier 4 airco's die voor een interessante waterproductie zorgen. Eerst liep dat condenswater gewoon in de grond langs het huis waardoor de gepleisterde muur wat uitsloeg. Ik ben daarom het condenswater gaan opvangen, eerst met een emmer maar die was te snel vol, daarna met een metselkuip om te ontdekken dat we dagelijks zo'n 50 liter per airco kunnen opvangen.

Afgelopen week hebben we stalen drums gekocht bij een fabrikant van vruchtensappen. Die verkoopt de gebruikte drums van 213 liter voor € 5,00 per stuk. Dus daar hebben we gelijk 3 van meegenomen in de pick-up en komende weken gaan we er zoveel mogelijk bijkopen. Want het regenseizoen komt er weer aan en dan wil ik regenwater gaan opvangen in de drums. En de airco's krijgen dus ook een eigen drum waarin 4 dagen condenswater opgevangen kan worden.

Bij de plaatstelijke DHZ-zaak heb ik kraantjes gekocht die al voorzien zijn van een Gardena-koppeling zodat de tuinslang gemakkelijk aangekoppeld kan worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie