Handzwengelpomp werkt niet

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door Brutus Groenus »

Wij hebben een bron laten spuiten in de tuin op 6 meter, de beste man kwam niet verder de grond in helaas.

Hierin is een 50mm filterbuis geplaatst met hierom drie zakken filterzand gestort.

Hierop heb ik een handzwengelpomp geplaatst met een 25mm slang van +/- 6 meter (waarvan 0,7m boven maaiveld)

Het probleem is dat de pomp vrijwel geen water geeft, ik voeg wat water aan de pomp toe om hem op gang te brengen, na een paar keer pompen komt er een aantal liter water waarna de pomp lucht begint te zuigen (slurpend geluid) en geen water meer geeft. Wanneer ik een tijd wacht en ik de pomp weer opnieuw opstart met wat water en kan ik er weer wat water mee oppompen.

Het grondwaterniveau is hier op -100cm

Geeft de bron te weinig water? Is de filterbuis te dun? Of de slang te dun? Foute grondlaag ?

Of zie ik iets anders over het hoofd?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door kockie »

Met wat je beschrijft klinkt het alsof je de filterbuis leeg trekt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door Brutus Groenus »

Oké , komt er dus eigenlijk op neer dat de bron te weinig water geeft.

Heeft niets te maken met de relatief dunne (25mm) aanzuigslang?

Of de dunne (50mm) filterbuis?
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door JantjeV8 »

Nou, ik denk dat je het in je pomp moet zoeken. Waarschijnlijk op de as van de pomp sluit de manchet niet af en zuigt hij valse lucht.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door LeaD »

Vermeld eerst eens of u zandgrond of kleigrond bezit .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb de aansluiting onder de pomp inmiddels aangepast, deze is nu luchtdicht.

Het blijkt inderdaad dat de filter buis word leeg gezogen en dat de bron te weinig water geeft. De bron zit waarschijnlijk ik een zanderige kleilaag.

Ik heb een tijdlang de bron iedere dag 3-4 keer per dag leeg getrokken om te proberen de toevoer wat op gang te krijgen, maar dat helpt niks helaas. Met wat geduld kan ik er +/-30ltr per uur uit krijgen.

Ik ben bang dat het een mislukte investering is geweest.

We hebben nu 2000Ltr regenwater opslag geïnstalleerd, hopelijk kunnen we daarmee wat vooruit in het aankomend jaar.
- Word geen slaaf van je bezit -
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door LeaD »

Hoe groot zou het slagvolume van de handpomp zijn ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door Pietje »

Ofwel de zandlaag is niet open genoeg, ofwel de filterbuis zit zo verstopt dat het grondwater daar gewoon niet doorheen komt.

Het eerste lijkt me niet waarschijnlijk, maar dat had de bron-slaander moeten controleren tijdens het maken. Monsters nemen van wat er elke meter uit de put komt. Als je 3 meter zand hebt, moet daar zeker een kuub per uur uit te halen zijn.

Als het filter verstopt zit, kun je met een prop doek aan een stok het water in je filterbuis naar buiten persen zodat je de porien weer open maakt. De kans bestaat dat dat spul dan na een paar liter pompn er weer terug in zit, maar het is te proberen. Heb je om de filterbuis nog worteldoek of zo iets zitten om de ergste korrels buiten de spleten te houden?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door Brutus Groenus »

Er zijn geen monsters genomen tijdens het pulsen, er is een filter buis geplaatst zonder sok o.i.d. er is wel filter and rond de buis in het gat gegooid.

Het water wat uit de bron komt heeft een kleiachtige kleur met sediment, als ik dat laat drogen lijkt het ook kleiachtig.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door JantjeV8 »

Zat er wel een dop onderaan de filterbuis?
Ik heb wel eens met perslucht een putje wat opgelapt. Een perslucht slang zo diep mogelijk in de zuigbuis gestoken. Zo goed en kwaad de bovenzijde afgedicht met doeken en er zelf bovenop blijven hangen. Dan ineens de persluchtkraan op 8 bar open gezet. Het wordt een puinhoop, het water wil er maar wat graag uitspuiten, maar het hielp toen wel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Handzwengelpomp werkt niet

Bericht door kockie »

Hahahaha, ik zie JantjeV8 al vliegen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie