project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

Iets dat al even op m'n whish-list staat (er worden hier véél baden genomen door mezelf en de kinderen), en er nu eindelijk aan begonnen. 3-stage filter, en UVC-lamp voor algen en bacteriën te doden. UVC van 63W zal worden geactiveerd door flow-detectie. Verwarmen is via een platenwisselaar primair verwarmd met bovenste laag van m'n 1500l buffer, gelijkaardig met de setup die ik voor drinkwater-SWW heb.
Ik heb een 10000l regenput, die wordt bijgevuld met water uit m'n putboring als het niveau te laag komt.

Knelkoppelingen doe ik niet meer aan mee wegens te vaak lekken en mechanisch ook minder stabiel. Ik ben heel tevreden over perstang en plooiveren voor die ik online heb gekocht, veel leuker en betrouwbaarder om mee te werken.

updates volgen nog, foto's lukt me momenteel niet.
Afbeelding
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door Paul Joosten »

Ben hier ook met regenwater hergebruik bezig maar bewust niet voor douche/bad, om niet onnodig legionella risico te lopen. Voor de toiletten, wasmachine e.d. is dat geen issue dus dat doe ik wel zodra ik het lek in mijn opslag heb gevonden.

Het komt mij onwaarschijnlijk voor dat de extra investering zowel in geld als in middelen energie en tijd opwegen tegen het resultaat. Leuk dat het kan maar wat bereik je er netto mee, ecologisch en/of economisch?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

Legionella is geen issue aangezien het verwarmen 'à la minute' gebeurt met een warmtewisselaar. Sowieso deed ik dat ook al voor drinkwater. Naar mijn mening is een boilervat zoals dat in 99% van de gevallen wordt aangeboden met een warmtepomp niet goed geschikt om te combineren met hernieuwbare dus intermitterende energie. Die anti-legionella cycli op basis van elektrische weerstanden vreten energie en zijn thermisch onnodig. Allemaal niet nodig met wat ze in het vakjargon een 'friswaterstation' noemen. Waarom ze voor doe toestellen zulke hoge prijzen vragen is me een raadsel, der zit weinig in...

Drinkwater wordt schaarser, het is gebruikelijk maar ik vind het niet logisch om in een bak vol drinkwater te zitten. Toiletten verbruiken ongeveer 45l per dag per persoon (google stats), bad en douche verbruiken 65l/persoon/dag. Mijn systeem is erop voorzien voor regenwatergebruik vanaf de conceptfase, die paar honderd euro heb ik op twee jaar terugverdiend. Voor mijn energie-verbruik heb ik geen quick-wins meer, drinkwaterverbruik met 90% terugdringen vind ik een leuke quick-win. Om nog maar te zwijgen van de voldoening :-)
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door pelletpower »

Interessant project. Hier staat het ook op de wish list, echter nog ver van uit te voeren. Hoe doe je filtering?
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door Woz »

Als je veel warm water nodig hebt dan kan dergelijke installatie de moeite waard zijn. Neemt ook wel weer materiaal, ruimte, geld en tijd(installatie en onderhoud) in beslag.

Wij verbruiken minder dan 8m³ drinkwater per jaar met 3 personen voor afwassen en douchen.

Regenwater is voor de wc’s en wasmachine. De overloop van de regenwaterput laten we overlopen in de tuin. Is beter voor de tuin, grondwaterstand en voor de waterzuivering van het rioolwater.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

ja voor 8m³(slechts 21l per dag voor ?2 personen?) zou het inderdaad niet de moeite zijn. Met m'n gezin van 5 verbruik ik 90m³(>600 euro per jaar ?), WC's en wasmachine staan reeds op regenwater. In Vlaanderen is het verplicht om een infiltratiebed te plaatsen bij nieuwbouw. Dus overloop regenput loopt in infiltratiebed, en overloop infiltratiebed loopt naar gescheiden (bruin en grijs water)riolering van 't straat. 3-stage filter was 100 euro, UVC-lamp was 185 euro; platenwisselaar was ook 100 euro.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door dormos »

Zo te zien is drinkwater in Vlaanderen een stuk duurder dan in Nederland. In Nederland kost drinkwater minder dan 1 Euro per m2, in Vlaanderen bljkbaar rond de 5 Euro. Economisch kan het in Nederland dus eigenlijk niet uit, ecologisch waarschijnlijk wel.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door Paul Joosten »

De drinkwaterprijs scheelt inderdaad nogal en daarmee je terugverdientijd. Hier in de provincie Groningen betaalde ik over het afgelopen jaar ca. €140 voor 75 m3 incl. belastingen en vastrecht. Niettemin hoop ik het verbruik toch minstens te halveren zodra ik mijn regenwater kan gebruiken voor alles behalve keuken en badkamer. Omgerekend 100L p.p.p.d. maar veel drinkwater gaat nu nog naar de plantjes. De kosten ga ik nooit terugverdienen (tenzij de drinkwaterprijs fors zou gaan stijgen) maar die vind ik voor een project als dit ook niet zo belangrijk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door Woz »

Als er iets is waar je de waarde er van amper kan uitdrukken in geld dan is het toch wel drinkwater?

Als je zou moeten kiezen tussen alle rijkdom van de wereld en een paar liter drinkwater na een dag stappen in de woestijn dan zou je geen andere keuze hebben dan kiezen voor het drinkwater.

Wij betalen 20€/kwartaal voor ons drinkwater (Vlaanderen). En dan nog zal ik blijven nadenken over manieren om er minder van nodig te hebben.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door JantjeV8 »

Even los van de kosten. Wat ga je er nu werkelijk mee besparen?

Water wat ons gezuiverd wordt aangeleverd is ook regen-/rivier-/grondwater. Prima kwaliteit, goed bewaakt, weinig tot geen zorgen over je gezondheid. Wat ga je ecologisch besparen door zelf allerhande (China)troep aan te schaffen waarvan ook weer een deel op de stort verdwijnd, of UV lampen die stroom vergen. Ons leidingwater komt via het riool ook weer terug bij de zuivering en in de natuur. Er verdwijnt feitelijk niets.

Nee, ik geef m'n leidingwater niet aan de tuin, ja ons regenwater verdwijnt ter plaatse weer in de bodem.

Volgens mij ben je veel ecologischer bezig als je bedenkt wat je door het riool afvoert door te matigen en te bedenken wat voor shampoo je gebruikt en weg laat spoelen, en een bidet voorkomt heel veel papier door het putje, dat soort dingen.

Oke, voor een toilet prima, niet heel erg moeilijk denk ik, maar dan telt het bacterie en algengedoe ook wat minder denk ik. Maar in basis bespaar je de aardbol er niks mee denk ik.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

JantjeV8 schreef: 30 mei 2022, 17:29 Even los van de kosten. Wat ga je er nu werkelijk mee besparen?

Water wat ons gezuiverd wordt aangeleverd is ook regen-/rivier-/grondwater. Prima kwaliteit, goed bewaakt, weinig tot geen zorgen over je gezondheid. Wat ga je ecologisch besparen door zelf allerhande (China)troep aan te schaffen waarvan ook weer een deel op de stort verdwijnd, of UV lampen die stroom vergen. Ons leidingwater komt via het riool ook weer terug bij de zuivering en in de natuur. Er verdwijnt feitelijk niets.

Nee, ik geef m'n leidingwater niet aan de tuin, ja ons regenwater verdwijnt ter plaatse weer in de bodem.

Volgens mij ben je veel ecologischer bezig als je bedenkt wat je door het riool afvoert door te matigen en te bedenken wat voor shampoo je gebruikt en weg laat spoelen, en een bidet voorkomt heel veel papier door het putje, dat soort dingen.

Oke, voor een toilet prima, niet heel erg moeilijk denk ik, maar dan telt het bacterie en algengedoe ook wat minder denk ik. Maar in basis bespaar je de aardbol er niks mee denk ik.
besparing: ~500 euro per jaar in mijn geval. Water kost momenteel 6euro/m³ in Vlaanderen. Nu gas en stroom plafoneert is water het volgende, de media draait al op volle toeren met berichten over waterschaarste.
Ecologisch: niemand plaatst regenwaterputten indien drinkwater zo extreem goedkoop is zoals die 1euro/m³ hier aangehaald, waarom zou je dan zelfs maar wc op regenwater zetten; aan de posts te zien is dit in nederland nog niet standaard? We zien een toenemend verschijnsel van extreme droogte afgewisseld met extreme regenval .Regenwaterputten(+infiltratie) voorkomen wateroverlast, verhoogd regenwatergebruik voorkomt ook een te grote daling van de grondwaterstanden waar het drinkwater voornamelijk vandaan komt. Dus toch wel behoorlijk ecologisch lijkt me?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door JantjeV8 »

Oke, duidelijke toelichting.
Inderdaad is regenwater op het toilet geen standaard en geen verplichting. Enkel bij nieuwbouw wordt de hemelwaterafvoer in korven op het eigen perceel in de grond geinfiltreerd. De rest gaat gewoon op het friswatersysteem en het riool.
Ook bij bestaande bouw in geval van VERbouwing, dan moet je de hwa ook scheiden.

Droogte en extreme buien, tja, ik denk dat dat cyclisch is en over een paar jaar weer anders. De grondwaterstand hier wordt kunstmatig te laag gehouden. 1e week april dit jaar was het een moeras, boeren konden hun land niet op om het seizoen te beginnen. Te veel regenval. Al het water wordt dan afgevoerd. Amper 4 weken later is het ineens extreem droog en het grondwaterstand veel te laag. Ineens spreekt men dan over schaarste en te korten. Mijns inziens is er veel te fanatiek afgevoerd. Het water-beheer is niet op orde. Ondertussen weer een paar weken verder en er klaagt niemand meer.
Er wordt teveel met hele kleine getallen gerekend, teveel decimalen achter de komma. Natuurlijke factoren hebben dan heel direct heel veel invloed op die kleine getallen. En omdat die kleine getallen ook in Euro's worden omgezet, ook heel direct de paniek als er ergens een paar % verstoring ontstaat. Het kan niks meer lijden, er is geen reserve.

Ik snap uw motivatie, maar de oplossing zit niet perse daar denk ik. Wel weer een stukje onafhankelijkheid, ook een voornaam streven.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

We zijn er bijna, aftakking op bestaand regenwater-circuit, door de 3-stage filter (op 't nippertje ontdekt dat die een stroomzin heeft), door de flow-detector, door de UVC-lamp, naar de verticale koud-water collector (ingeving van 't moment), naar de platenwisselaar, en in de warm water collector. Nu nog de circuits van bad en douche overzetten, de sturing van kleppen en UVC instellen, en fingers crossed....
Afbeelding
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

De installatie is operationeel, vandaag een eerste bad genomen in m'n warm en gefilterd regenwater, zelden zo aan den lijve voldoening gevoeld uit m'n werk :-). Eens het werkt zie je helemaal niks aan dat water; water is water, even helder en zo goed als geen geur (mogelijks verbeeld ik het me). Maar de boodschap hierin: als je regenwater stinkt in de put zal het na de filter zeker ook stinken. Ik ga nu een staal van het water naar een labo sturen, ondertussen zijn ikzelf en m'n vrouw regenwater-test-konijnen en wassen de kinderen zich nog met leidingwater.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: project: zuiveren en verwarmen van regenwater voor bad en douche

Bericht door TLS »

Update: een week na de indienststelling heb ik de douche van vrouwlief ook op regenwater gezet. Verbruik van leidingwater is met méér dan 85% gedaald dus als ik m'n huidig verbruik extrapoleer zak ik van zo'n 90m³ naar <20m³ op jaarbasis. Labotesten ben ik niet mee verder gegaan, het water ziet, ruikt en voelt proper; ik vertrouw voor de niet-tastbare elementen op m'n overbemeten UVC-lamp. Nu na bijna twee maand droogte is m'n regenwaterput van 10.000l bijna leeg, ondanks de lange stilstand van het water is er precies niets aan de hand kwa geur of kleur. Omdat m'n druk-dompelpomp lucht begon te trekken laat ik nu de regenwaterput bijvullen via m'n putboring die ik eerder heb gedaan (andere post) en die levert met 600-800l per dag(75mm filterbuis in de klei) méér op dan wat we nodig hebben. Al bij al ben ik zeer tevreden over dit project, ik heb het gevoel dat ik m'n water op orde heb en zou het zeker aanraden.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie