Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gwbonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2022, 18:07

Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door gwbonline »

Hoi,

Ik ben voornemens om de wasmachine aan te sluiten op een hydrofoorpomp, die het water uit een IBC-container haalt. We gebruiken al jaren regenwater voor de was, maar dat is altijd handmatig gegaan. Daarom lijkt mij zo'n pomp een mooi alternatief.

Maar soms komt het voor dat de IBC-container leeg is. Ik moet dan terug kunnen vallen op de gewone waterleiding. De simpelste oplossing is denk ik een aansluiting die het mogelijk maakt om de hydrofoorpomp af te sluiten en de gewone waterleiding open te zetten.

Ik ben hierin niet echt thuis. Welke opties/materialen zijn er op dit punt? Bestaat er iets simpels om de wasmachine aan te sluiten op de hydrofoorpomp én de gewone waterleiding?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door kockie »

Zet simpelweg een kraan die op de hydrofoor zit naast de leidingwaterkraan, dan kun je zo de slang aan de andere kraan schroeven als je een keer wilt wisselen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door Woz »

Er mag in ieder geval geen vaste verbinding zijn tussen regenwater- en drinkwatervoorziening om kans op vervuiling te voorkomen.

Als je per ongeluk met je hydrofoorpomp regenwater in de drinkwaterleiding pompt dan zal het waterbedrijf daar niet mee kunnen lachen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Dus een drukregelaartje op de uitgaande kant van de hydrofoor op een max instellen die lager is dan de waterleidingdruk (4 bar?)
Dan een T stuk in de leiding, 2 kranen er tussen en hopla. Of 1x een 3-wegklep, dat kan ook.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door LeaD »

TS heeft zijn woonplaats niet aangegeven . In België is deze vorm van aansluiten absoluut verboden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

In Nederland toch wel. Simpelste oplossing: twee kranen naast elkaar met beide verschillende soorten water. Een wasmachineslang van de ene naar de andere omzetten is een klusje van niks waarvoor geen gereedschap nodig is. Risico dat er regenwater in het drinkwaternet komt nihil en volkomen legaal.

Automatisch alternatief: een vlotterschakeling waarmee de IBC container in geval van te laag peil wordt bijgevuld met drinkwater. Iets meer werk en niet gegarandeerd storingsvrij.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door dormos »

Automatisch alternatief: een vlotterschakeling waarmee de IBC container in geval van te laag peil wordt bijgevuld met drinkwater. Iets meer werk en niet gegarandeerd storingsvrij.
Lijkt mij de simpelste low-tech oplossing. Kan gewoon met een vlotter voor een wc spoelbak. Monteer die op 10% van de bodem, en als het waterniveau daaronder komt wordt er kraanwater toegevoegd. Heef het voldoende geregend dan sluit de vlotter weer af totdat het weer nodig is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door kockie »

De 2 kranen oplossing kost geen extra energie om het water op druk te brengen als leidingwater gebruikt wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door dormos »

Klopt, maar daar staat tegenover dat je de kraan open moet zetten nadat je er achter komt dat je geen water hebt en niet moet vergeten om te stellen wanneer je IBC weer vol zit.

Om terugstromen van regenwater te voorkomen kun je een wasmachine kraan gebruiken, die heeft een tergslag klep.

Zou het een optie kunnen zijn om de inschekeldruk van de hydrofoor net iets hoger in te stellen dan de waterledingdruk? Je kunt dan via de wasmachine kraan net na de hydrofoor een aansluiting maken die permanent open staat. Zolang de hydrofoor de leidingdruk hoog genoeg kan houden stroom er geen leiding water. Is het vat leeg, en dus de druk te laag dan stroomt er leidingwater.

Ik denk echter wel dat de hydrofoor dan inmiddels in storing is gegaan door te weinig water in de IBC. Dat zou je op kunnen lossen door een vlotterschakelaar op laag niveau die zorgt dat de stroomvoorziening naar de hydrofoor wordt onderbroken bij een bepaald minimum peil.

Op die manier werkt alles automatisch, zonder ongemak en zonder dat er iets vergeten kan worden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door pelletpower »

Vlotter in de IBC maken en aansluiten op de waterleiding lijkt me het makkelijkst als alles automagisch moet gaan. Evevntueel een teller ertussen om te zien hoeveel regenwater je te kort bent gekomen (bijgevuld met leidingwater dus).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door Krelis »

Woz schreef: 20 mar 2022, 21:06 Er mag in ieder geval geen vaste verbinding zijn tussen regenwater- en drinkwatervoorziening om kans op vervuiling te voorkomen.

Als je per ongeluk met je hydrofoorpomp regenwater in de drinkwaterleiding pompt dan zal het waterbedrijf daar niet mee kunnen lachen.
Dat heeft een stortbak van de wc toch ook?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door pelletpower »

Nee, dat is een bakje waar water in gestort wordt. Dat kan niet terug de waterleiding in.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door hobbes »

wat is het probleem eigenlijk? De hydrofoor kun je gewoon op de IBC aangesloten. Ik neem voorzichtig aan dat de (grijs) waterleiding van de hydrofoor een aparte leiding is naar de wasmachine? De IBC moet je sowieso met zwart landbouwfolie inwikkelen tegen de algengroei. Met een simpele peil stok kun je zien hoeveel water er nog in de tank zit.

Vlakbij de wasmachinekraan maak je een dubbele T koppeling met 2 kogelkranen. Om alle verboden te omzeilen maak je aan beide leidingen een snelkoppeling, zo kun je altijd kiezen welke aan voerleiding je wil gebruiken. De kogelkranen houden de leidingen op druk als ze los gekoppeld zijn.

Ik heb een soortgelijk systeem maar dan gebruik ik het voor beide toiletten.

In het verleden heb ik ook wel hemelwater gebruikt voor de wasmachine maar die gaf toch storingen vanwege het zeefje.
gwbonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2022, 18:07

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door gwbonline »

Ik heb al langere tijd exact hetzelfde idee als TS. Doen het ook al jaren handmatig, maar nu heb ik de Gardena 3500/4e op het oog. Mooi pompje dat alles automatisch doet. Nu vroeg ik mij af: kan ik de hydrofoorpomp onderaan aansluiten op de ibc-container? Daar zit al een kraan met Gardena-aansluiting. Maar het zou ook met een speciale aanzuigslang kunnen. Daar zit een terugslagklep in. Ik weet niet precies wat die doet. Ik twijfelde of de slang onderaan de ibc kan worden aangesloten, want daardoor staat er altijd druk op door de zwaartekracht. Heeft de terugslapklep dan zin?
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Wasmachine op waterleiding en pomp aansluiten

Bericht door Woz »

Volgens mij is die terugslagklep om er voor te zorgen dat de aanvoerleiding van de pomp niet kan leeglopen en zo ook het pomphuis leegtrekt.

Als het waterniveau van de ibc hoger staat dan de pomp omdat je onderaan aansluit kan dit niet voorvallen.

Maar als er dan ergens iets lekt in of rond de pomp dan blijft het lekken :)
Plaats reactie