Afwaswater infiltreren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Prinske
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019, 19:17

Afwaswater infiltreren

Bericht door Prinske »

Goededag allemaal,

Ik heb in de tuin een kleine unit staan die ik wil verhuren als overnachtingsmogelijkheid, om meer mensen te laten genieten van onze ecologische tuin :D

Aan de zijkant ga ik een douche, toilet en wasbak maken.
- Toilet wordt composttoilet, solids worden opgevangen en urine loopt recht naar beneden de grond in (50*50*50 uitgraven, worteldoek, grind erin, worteldoek erop)
- Douchewater loopt een andere infiltratiebak in (dichter bij struiken zodat die van het vocht kunnen profiteren)

Voor het afwaswater heb ik nog geen oplossing. Ik zit hier op de droge zandgrond, 30cm zwart zand, daarna wit zand. In de winter zit het grondwater op 50cm, in de zomer heel, heel diep. Etensresten kun je goed filteren, en ecozeep is ook belangrijk natuurlijk, maar hoe gaat dat met vet en olie? Dat wordt niks om dat te laten infiltreren toch?

Een vetafscheider is wellicht weer een dure oplossing gezien het beperkte gebruik. En ook dat houdt olie niet tegen?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Paul Joosten »

Wat dacht je van gewoon opvangen in een container van bijv. 20 liter, zoals je ook veel ziet bij caravans en campers. Die kan je simpel bij huis legen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Prinske
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019, 19:17

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Prinske »

Paul Joosten schreef: 14 mar 2022, 10:40 Wat dacht je van gewoon opvangen in een container van bijv. 20 liter, zoals je ook veel ziet bij caravans en campers. Die kan je simpel bij huis legen.
Beste Peter,

Nee nog niet aan gedacht, en geen slecht idee. Al vergt dit in de praktijk wel dagelijks legen neem ik aan?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door JantjeV8 »

Ik vermoed dat afwaswater een meer natuurlijk afval-product is of kan zijn dan douchewater. In douchezepen zit nog al wat tegenwoordig.

Wellicht is het een optie om verantwoorde zeepproducten in die unit aan uw klanten aan te bieden in plaats van de commerciële producten.
Prinske
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019, 19:17

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Prinske »

JantjeV8 schreef: 14 mar 2022, 17:05 Ik vermoed dat afwaswater een meer natuurlijk afval-product is of kan zijn dan douchewater. In douchezepen zit nog al wat tegenwoordig.

Wellicht is het een optie om verantwoorde zeepproducten in die unit aan uw klanten aan te bieden in plaats van de commerciële producten.
Beste Jantje,

Ja dat sowieso, maar ik maak me meer zorgen over vet en olie uit de pan van het bakken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Paul Joosten »

Prinske schreef: 14 mar 2022, 12:30 Beste Peter,

Nee nog niet aan gedacht, en geen slecht idee. Al vergt dit in de praktijk wel dagelijks legen neem ik aan?
Zeg maar Paul hoor. Tja, kwestie van uitproberen. Kan ook geen kwaad om de huurders vooraf te vragen het ook zelf in de gaten te houden of misschien wel zelf te laten legen mits je ze daarvoor een makkelijk bereikbare plek kunt geven.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door benthuis »

Prinske schreef: 14 mar 2022, 19:09
Beste Jantje,

Ja dat sowieso, maar ik maak me meer zorgen over vet en olie uit de pan van het bakken
Is een heel simpel doorstroom emmertje niet voldoende? Water stroomt in het eerste emmertje en daarna door naar de 2de (eventueel met gaten voor infiltratie). Volgens mij bestond op de boerderij de vetafscheider ook zo...

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Prinske
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019, 19:17

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Prinske »

Paul Joosten schreef: 15 mar 2022, 09:18
Prinske schreef: 14 mar 2022, 12:30 Beste Peter,

Nee nog niet aan gedacht, en geen slecht idee. Al vergt dit in de praktijk wel dagelijks legen neem ik aan?
Zeg maar Paul hoor. Tja, kwestie van uitproberen. Kan ook geen kwaad om de huurders vooraf te vragen het ook zelf in de gaten te houden of misschien wel zelf te laten legen mits je ze daarvoor een makkelijk bereikbare plek kunt geven.
Sorry, Paul, hoe kom ik nou bij Peter :fff
Ja, dit is iets om nog even over na te denken. Sowieso kan het geen kwaad om zuinig te zijn met water natuurlijk
benthuis schreef: 15 mar 2022, 10:01
Prinske schreef: 14 mar 2022, 19:09
Beste Jantje,

Ja dat sowieso, maar ik maak me meer zorgen over vet en olie uit de pan van het bakken
Is een heel simpel doorstroom emmertje niet voldoende? Water stroomt in het eerste emmertje en daarna door naar de 2de (eventueel met gaten voor infiltratie). Volgens mij bestond op de boerderij de vetafscheider ook zo...

Ja dit zou best kunnen werken. Ben wel benieuwd hoe hoe dat zit met bijv zonnebloem olie die gedeeltelijk opgelost is door afwasmiddel. Dat zal niet gaan drijven, doorstromen en toch voor stank kunnen zorgen... Ik denk dat ik dit maar eens ga maken en uit ga proberen
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door JantjeV8 »

Bij ons gaan de weinige etensresten (..... :fff ) bij de geiten over het hek. De pan wordt dan uitgeschraapt dus ook de meeste vetresten enzo. In de afwas komt dan niet heel veel vet meer terecht. Op die voederplaats zou dan dat vet problemen moeten veroorzaken? Maar volgens mij is het meeste vet toch natuurlijk en zijn de beestjes in en op de grond er blij mee.

Overigens, wij gebruiken voor het baken en braden keramische pannen. Echt weinig vet nodig, en enkel wat heet water en een borsteltje, daarna papiertje en klaar.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door Krelis »

Niet bezuinigen op vet,je hersenen kunnen niet zonder :!:

Vetafvanger en helofytenbak zoals op 12Ambachten voor een bootje wordt beschreven.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Afwaswater infiltreren

Bericht door maarten martens »

eerste stap van de trias mangiare :wink:

je gasten bewustmaken om vetloos te eten !

rawfood, stomen, sappen, soepen, ...
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie