Helofytenfilter in IBC

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Helofytenfilter in IBC

Bericht door Jerre »

Hallo,

ik ben net begonnen aan een fijn project. We gaan verhuizen naar een huisje in het bos. Er is geen riool.
Dus waterzuivering zouden we zelf willen organiseren.
Het huisje is redelijk krap voor 4 personen. 80m². (mag niet uitgebreid worden) Maar er is ook een garage/schuurtje bij.
Wasmachine zou in de garage komen. Het perceel helt af. Onderaan het perceel is er een vijver.
Het is onze bedoeling om alles zo lowtec mogelijk te doen. ik zou pompen en dergelijke willen vermijden. (voor regenwater zal dat moeilijk worden wellicht)
Het concept zou zijn:
een ibc container met open bovenkant ingraven, drainagebuis op de bodem, 15 cm schelpengrid, worteldoek, opvullen met zand, en weer een laag schelpen grid met geperforeerde buis waardoor het grijs water in de IBC komt.(systeem twaalf ambachten) En rietplantjes natuurlijk.
Aangezien er afschot op het terrein zit loopt het water van de wasmachine vanzelf in de filter.

Op het terrein zou ik ook een swale graven langs een hoogte lijn onder de filter. Het gefilterde water zou dan via een buis in de swale lopen die begroeid zou zijn met gele lis, riet, enz

Wij hebben dan wel wat niveauverschil op het perceel maar niet voldoende om de swale meer dan een meter onder bovenkant ibc aan te leggen.
Hierdoor zou het water dus deels in de filter blijven staan doordat de buis naar de swale een syfon vormt.

Hier zijn dus een aantal zaken niet volgens de instructies.
1) het water wordt niet gedoseerd in de filter gepompt
2) er blijft water in de filter staan. (wellicht tot halverwege)

Voor het huisje zou ik hetzelfde principe willen toepassen maar dan met twee IBC containers aan elkaar gekoppeld.

Ik ben zeer benieuwd als iemand hier ervaring mee heeft en mij kan zeggen als dit problemen oplevert of niet.

Op de foto zie je links de garage, rechts het huisje, en links onder achter de paaltjes ligt de vijver. Swale moet nog gegraven worden tussen huis en garage.
klein.jpg
De bijlage klein.jpg is niet meer beschikbaar
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door Jerre »

tek swale klein.jpg
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door jwardenier »

Als er alleen water van de wasmachine in komt ,waarom gebruik je dan de pomp van de machine niet om het water omhoog te pompen in de afvoerbuis ,filter direct naast het schuurtje en uitloop kan dan via het slootje met gele lis .wat doe je met het overige afvalwater ?
Het filter volgens je tekening gebruik je voor de helft ,wat op zich ook niet verkeerd is ,drogen de planten niet uit als je eens een weekje weg bent .
Vergeet niet in het filterzand ijzer snippers te doen ,die binden fosfaat .
Er zijn filters zoals jij beschrijft ,vloeibedden ,zijn in verhouding vele malen groter dan het helofijten filter met verticale inspuit ,je zal de verhouding dus even moeten bekijken ,ik heb een filter van ong 10 m3 ,2 personen met zwart en grijs water en melk resten , met hergebruik .
Bij voldoende verval kun je voor het grijze water wel zonder pomp ,voor hergebruik bv wasmachine wordt dat moelijker .
De wasmachine heeft een druk geregelde inlaat . Hoe louwtech mag het worden ,langzaam wassers kun je met een handpomp vullen of eventueel met de emmer ,water koken kan met houtvuurtje als je geen stroom hebt ,en er zijn nog steeds wasborden te koop .
Zo ik je bericht lees wil je voor het afvalwater een louwtech oplossing ,en in huis de luxe van volautomatisch .
Ik heb een vuilwaterpomp 500 w uur en een schoonwater pomp [hergebruik ] 500 w uur ,ze draaien gezamenlijk ong. een uur per dag .
Ik heb gezocht naar systeem zonder pomp ,maar heb hiervoor te weinig verval ,voor de uitloop van het filter heb ik geen pomp [natuurlijke uitstoom] .Het filter heb ik hiervoor half bovengronds aan gelegd ,en de vijver 30 cm beneden maaiveld ,Buis gezuiverd water zit 60 cm diep in de grond, alleen het laatste stukje zit minder diep ,we hebben omdat we op een berg wonen redelijk wat verval .Grijs en zwart water moet minimaal 60 diep ingegraven worden om ze te beschermen tegen vorst ,hierom pomp put geplaatst van 1000 l ,hieruit wordt het afvalwater in het filter gepompt .
de extra grote pomp put kan minimaal 3 stroomloze dagen overbruggen .
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door Jerre »

Klopt. Ik kan filter inderdaad heel dicht tegen het schuurtje plaatsen. Maar zoals je zegt moet ik ook nog eens rekening houden met de diepte van de afvoerbuis ifv de vorst.

Wij zouden met een composttoilet werken dus zwart water hebben we al niet. Dan hebben we wat water van de douche en het ligbad (dat buiten zal staan). Ik moet me nog eens informeren welke zepen en shampoos minst impact hebben maar ik kan me niet voorstellen dat een douche zwaar verontreinigd water oplevert.

De keuken zal wellicht nog minst zuiver water genereren. Dus ik zou ook wel een vetafscheider installeren voor de filter.

Hoe louwtech mag het worden ,langzaam wassers kun je met een handpomp vullen of eventueel met de emmer ,water koken kan met houtvuurtje als je geen stroom hebt ,en er zijn nog steeds wasborden te koop .

Ik zou eigenlijk behoorlijk basic willen gaan. Maar ik ben niet alleen ...
Die wasmachine hebben we al, die ga ik niet wegdoen om met een plank aan de slag te gaan. Maar dat warm water daar ben ik nog niet uit.
Het idee dat er 24../24 een massa water warm gehouden wordt om dan s avonds een pot af te wassen en misschien een douche te nemen vind ik eigenlijk niet logisch.
Ik denk aan een systeem waarbij je met een rocketstove buiten snel een hoeveelheid water kunt warmen dat binnen in een boiler zit. Moet wel even testen hoelang dat je dan moet stoken en wachten om te kunnen douchen.
Iemand een idee?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door jwardenier »

Roket stoof buiten ,dat is geen goed idee ,deze dingen zet je in huis ,boiler er minimaal 50 cm boven en dan maak je gebruik van natuurlijke stroming om warm water te hebben .de warmte die de r b afgeeft kan je hele huis verwarmen ,zet hem daarom centraal in het huisje .
Dit zou een uitgangspunt moeten zijn ,als je dan ook gelijk even kijkt waar een z collector zuid georiënteerd op het dak past ,waar de boiler dus ook weer 50 boven zit kun je zomer en winter warm water genereren zonder pompen .en een plons warm water in voorraad is wel heel erg handig .
Ik was afgelopen weekend een zelfvoorziener helpen met brood in buitenoven ,hier was ook geen warm water en dan wordt zelfvoorziening een dagtaak .
Je wil zoveel mogelijk louwtech en zelf voordienend zijn ,denk dan heel veel stappen vooruit .

Zeep kan het filter wel tegen ,gloor en degelijke niet en ook melk resten zijn moelijker voor het filter om af te breken ,dus hier ook vooruit denken ga je in de toekomst melken en zelf melk verwerken .
Je gaat dus al het grijs water via je filter lozen op de vijver ,ja dan zal je om vorst veiligheid minimaal 60 diep moeten ,hierdoor kun je niet zonder een vuilwater pomp ,kun je het gelijk goed doen door een filter met verticale inspuit te maken .
Deze kun je half bovengronds zetten met natuurlijke uitstroom naar de vijver .
Stroom zal je wel hebben ,de wasmachine werkt ook niet zonder .
Een vet afscheider moet er wel tussen ,zeep zit vet in, en deze vang je hiermee af ,het vet wat uit de keuken komt ? hiervoor kun je de varkens emmer introduceren ,al je voorspoel water gaat hierin ,eten s resten en groente en fruitafval ,schep meel er bij en je hebt voer voor een varkentje .
In ons gebied mag je alleen zelf zuiveren met 0 lozing ,wat dus betekend dat je het water hergebruikt ,denk hier ook vooruit ,leidingen stroom ,1 x een gleuf spitten en leg bv als extra een signaal kabel ,tyleen 35 mm voor af en aanvoer

Overigens zou het filter niet mijn eerste prioritijd zijn ,eerst een goed plan voor het huis ,en elk plekje waar mogelijk vol stoppen met isolatie ,een serre zuid west aan het huis bouwen met een schuifdeur naar het woon gedeelte .
Krijg je extra m2 en een plek waar je met een beetje zon al kan zitten ,beetje meer zon en hij verwarmt je huis .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door pelletpower »

Inderdaad John, helofyten is niet zo lastig. Wat te denken van schoon drinkwater, hoe ga je dat doen?
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door Jerre »

Bedankt voor de reacties. Leuk zo'n forum!

Ik heb het huisje gekocht van iemand die er ondertussen bijna 15 jaar geleden woonde met een gezin van 5. Maar hij had wel illegaal de bewoonbare oppervlakte verdriedubbeld. Dit is in 2008 terug afgebroken.

Maar alle voorzieningen zijn er wel. Elektriciteit en water komen binnen. Dus drinkwater is geen probleem. Toch wil ik wel nadenken als het niet mogelijk is om die kraan niet meer open te draaien. Het huisje is gelegen in valleigebied en er zit net naast het perceel een bronnetje. Afstand tot het huisje is nog wel 60 m. Dus als ik daar iets mee zou willen doen dan zal het toch met een bidon zijn denk ik. Grondwater oppompen is ook een optie lijkt mij.
In principe is er niet veel drinkwater nodig op een dag. Ik denk dat wij met 4 liter per persoon wel toekomen om te drinken en te koken. Al het ander water dat gebruikt wordt kan regenwater zijn.
Ons dak is natuurlijk wel vrij klein dus hoop ik dat we er toch genoeg mee kunnen oogsten.
Een composttoilet zal natuurlijk wel al een serieus verschil maken...

Voor het warmwatervraagstuk zal ik nog een nieuw draadje beginnen.
Groet
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Helofytenfilter in IBC

Bericht door jwardenier »

Ja je kan grondwater oppompen ,vraag is wel hoe vervuild dit is .
B V , ik heb een bron geboord ,10,5 m diep ,pomp er op ,verbruik 500 w per uur ,werkt goed en is schoon ,behalve wanneer de bio industrie hun mest injecteert ,dan is het water onbruikbaar voor vee en of drinkwater ,nitraat stijgt dan tot waarden boven 250 m g per l ,zet zich in het lichaam om tot nitriet en is dus giftig .We wonen boven op de drinkwater bel van z w Drenthe ,het waterleidingsbedrijf heeft al een nieuwe fabriek moeten bouwen om dit probleem te moeten afvangen .
Verderop bij een collega schapenhouder ,zit vlak in de buurt een kerkhof ,dieren werden ziek ,lammeren werden geaborteerd ,mis geboortes en verzwakte dieren .
Bij de collega zelfvoorziener midden Drenthe ,daar is het water erg zuiver op 15 m diep ,drink water voor mens en dier.
Ik vang veel regen water op in tonnen ,zolang er genoeg neerslag is voldoet dit voor drinkwater ,hergebruik afval water gaan naar huis voor andere doeleinden ,wordt gemengd met regenwater welke na een vlus [ melkbus met voetbal ] via de vijver terug gepompt wordt naar huis .
En omdat we alleen tegen torenhoge kosten eigen water mogen gebruiken hebben we nog kraan water .
Drinkwater verbruik reken je niet allen per persoon ,onze melk koe heeft ong. 40 l per dag nodig als het niet meer is .
Het terug pompen van gezuiverd afval water blijkt dus de moeite waard te zijn .

Pellet , je hebt gelijk ,filter is niet de moeilijkheid ,een strak plan waaruit je begint met zelfvoorziening is wel een pree .
Hier ook alle aansluitingen ,zou liever een huis willen zonder ,wat je niet hebt kun je dan zelf invullen en dan loont het de moeite temeer .
Plaats reactie