wetland

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

wetland

Bericht door Krelis »

https://www.ecofyt.nl/voor-wie/zelfbouwers

ziet er goed uit, maar werkt het ook?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wetland

Bericht door jwardenier »

Je kan ook zelf bouwen ,hoe ik het gedaan heb ,gat graven 0,7 m diep , van het uitgegraven zand een talud maken ,in dit ruim 1m4 m diepe gat wat nu ontstaan is vijverfolie leggen .Dan op de bodem een drainage slang met klem ring door het folie en deze laten uitkomen in een pvc tonnetje ,bevestigen met hemelwater afvoer voor dakgoot .
Het tonnetje 100 l dient als controle put ,en hieraan kun je een overloop maken naar vijver of sloot of groot vat waaruit het water naar de retour pomp richting verbruikers gaat .
Dan leg /stort je op en tussen de drainage slang grind met schelpen ,laag ong 10 cm dik .
Hierop leg je worteldoek .
Daarna stort je grof wit spuitzand [zeefkromme 80] met hierin ijzer schroot gemalen tot 0,5 cm ,dit om fosfaat te binden .
Als je het filter bijna vol gestort hebt ga je er een buizen stelsel op leggen 3 cm ppc ,3 buizen in de lengte met om de 20 cm een gaatje geboord 0,5 ,deze draai je naar onder .dan verbind je alle buis met knie en t stuk zodat je een gesloten raam krijgt ,dek deze af met schelpen of kalk pit ,dit om stank tegen te gaan .
Aan dit raster bevestig je met een t koppeling ,zuig pers slang een vuilwater pomp .en deze laat je zakken in je vuilwater put .
Ik heb hiervoor een ibc vat gebruikt 100 l ,om de stevigheid omstort met een laagje beton ,bovenop een ijzeren plaat met een gat zodat er een 200 l vat op past ,deze gebruik je als man gat ,pomp inspectie .
Pomp heb ik op een tijdklok om de 12 uur 10 min .Ik heb een dobber in het vat gestoken om enig inzicht te hebben hoeveel afvalwater er in de put zit .
Ik heb 10 m2 voor 2 pers plus melkspoelresten uit kaasmakerij .
Heb een vetvanger voortussen afvoer en pomp put ,grijs water gaat dus via de vet vang naar de pomp put ,zwart water via septy tank
Ik denk dat mijn filter naast veel zweet ong. 3000 euro gekost heeft inclusief pompen ,vijver en leidingwerk .
Ik heb een gesloten systeem 0 lozing ,er zijn provincies waar je naar de zuivering op sloot of plas mag lozen .
Mijn vijver dient als na zuivering ,maar de volgende ingreep zal zijn een opslagvat van 1500 l waarin eerst het gezuiverde water zal komen na controle put ,hierop komt de retour pomp met overloop /terugloop naar vijver ,voordeel is schoner water en minder regenwater inmeng alleen bij te weinig water zal er nog regenwater bij gelaten worden [schonere was ,minder verkleuring wc spoeling enz. ] 100 % hergebruik afvalwater .
Na de vijver heb ik een overstort naar een vijver met poreuze ondergrond ,hier komt ook het overige regen water op uit .
Bij regen een vijver waar de eenden in poedelen naderhand weer een droge poel .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

wij hebben straks alleen een https://separett.nl/droogtoilet-villa-9020/ ,een wasmachine en een gootsteen voor 2 personen. We zouden dus met een kort boodschappenlijstje naar Wildkamp kunnen gaan? https://localwise.nl/een-oude-vriescont ... -woonunit/ volgens deze club ben je al snel €8000 achter de wagen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

JW dat is zoiets als de12ambachten liet zien?

Ik heb ook nog een ontwerp gezien waarvan men zegt dat het door een zweedse universiteit is ontworpen. Zonder riet en lisdodden maar bessenstruiken op 50cm zwarte grond met een onderlaag van 30cm zand en grind.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wetland

Bericht door jwardenier »

Deze is met riet ,er zitten knobbeltjes aan de wortels waar bacteriën op /in leven .en ja de 12 ambachten die kwamen er ooit mee ,wie het bedacht heeft ?
Ik heb verschillende ontwerpen onderzocht ,heb er zelfs een paar uitgeprobeerd ,deze geeft het beste resultaat voor mij ,daar er bij ons nogal eens melkresten bij in komen ,ik ken een verhaal waar fotochemicaliën er door gegaan zijn zonder dat het filter schade opliep ,bij een collega wordt de melktank om de 3 dagen gereinigd met een goedje wat je beter niet kan gebruiken ,daar werkt het filter al bijna 30 jaar met een zuivering analyse dat het water op wat zwevende delen na net zo schoon is als grondwater .
In de winter/tegen het voorjaar , laat het filter wel meer nitraat door ,mijn filter zit dan wel eens tussen de 100 en 250 mg per l ,250 is de drinkwater norm voor vee ,grondwater zit hier in die tijd tussen de 250 en 500 ,dit komt door mestvervuiling door massaal uitrijden .
Dat het filter dan meer nitraat door laat komt omdat er dan geen riet groeit .
Als je het water gaat hergebruiken voor w a en schrobwater maakt het niets uit ,alleen voor drinkdoeleinden moet je opletten ,ook vijverplanten en vissen hebben in het voorjaar moeite met het te veel nitraat ,je krijgt dan ook veel alg .
Ik laat het water in die tijd tussen een bosperceel lopen .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

1 meter breed en 4 meter lang? LocalWise (terApel) legt voor 2 personen naar ik meen 8m2 aan.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wetland

Bericht door jwardenier »

Wel even kijken of deze met of zonder zwart water is ,toen wij een droogtoilet hadden hadden we aan 5 m2 ruim voldoende inclusief melkresten ,dit is een moeilijk iets om door riet/en bacteriën te worden afgebroken /opgenomen .
Zo ik het nu inschat is 4 m2 groot zat ,wellicht zal je af en toe eens regenwater moeten bijmengen of het uitloop pijp van het filter verhogen ,dus een laag water op de bodem laten staan om verdroging te voorkomen .
4 geschakelde ibc vaten 2 blauwe tonnen uit auto wasserij ,rest zal je nieuw kopen ,en ja het bedrijf wat je aanhaalde heeft hier ervaring in .
Bij de oude directeur heb ik me gewerkt aan hun eerste filter ,sindsdien hebben hun de onderdelen lijst in het programma .
ijzer schroot kun je bij een plaatselijk constructie bedrijf verkrijgen ,boor krullen enz . wel goed wassen i v m boor/tap olie ,deze is nogal agressief ,wasbenzine lijkt vooralsnog een goed schoonmaak middel hiervoor ,afgewerkt zal de milieu straat je van dienst kunnen zijn .
Gezuiverd is het ook verkrijgbaar ,oude spijkers enz. uit de houtkachel werken eveneens ook goed ,kun je ook wat ruimer toevoegen ,nadeel is de eerste tijd roest in het water .
Voeg ruim schelpengrit toe op de plekken waar je grind en schelpen moet leggen ,liever meer schelpengrit i v m stank van oud water .
In mijn vorige filter had ik kalk pit ,deze rook je niet ,nu met schelpengrit en grind ruik ik het filter als de pomp aanslaat ,hierom de pomp tijd zo gesteld dat we rond die tijd niet meer in de tuin zitten ,nadeel is wel dat mocht er een storing in de pomp zitten je in het donker loopt te zoeken .
Na 3 rvs pompen van de Al. ,heb ik nu een vuil water pomp van de W Kamp ,deze werkt al weer 3 jaar zonder storing ,kost wat meer maar verdient zich terug .
Als je het filter een klein eindje in de grond zet en er een ruim talud na het vullen tegen aan zet kun je een natuurlijke uitloop maken ,controle put in het talud .tyleen slang 3 cm als uitloop slang naar de opvang ,maak dit wel zo toegankelijk dat je met koppeling en stukje slang het water niveau in het filter kan beheersen ,doorvoer in het vat maak je met hulpstuk slangdoorvoer [ w kamp ]
Onderin de ibc vaten gebruik je dakgoot doorvoeren om drainage slang te koppelen met pvc .
Succes met de bouw ,post maar eens wat foto's en hou ons op de hoogte van je vorderingen .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

JW bedankt voor je inzet tot zover....

ik begrijp dat jullie zijn ‘overgestapt’ naar een spoeltoilet. In jouw systeem heb je te maken met veel dierlijke reste. Dat vergt meer van het systeem.
Wij willen urine niet in filter maar opvangen in de emmer. Planzen giessen, dus niet verdund in wadie.

https://www.tinystee.nl/helofytenfilter/
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wetland

Bericht door jwardenier »

We zijn indertijd overgestapt naar een andere woning ,daar zat alles in warm water, spoeltoilet ,en zelfs een gaskachel ,die hebben we er direct uitgekieperd ,droogtoilet hebben we dus nu ook niet meer ,in ons vorige huis hadden we de camping cc van de 12 ambachten hier ging de urine wel van naar het filter ,begrijpelijk dat jij dit niet wil ,je kan er mooi wol mee ontvetten en bij medicijngebruik heb je dus ook geen resten in gefilterd water .Ik mag nu even niet meer met zulke ideeën aankomen ,de vriendinnen van mijn vrouw bleven weg om het tonnetje [geverfde en gepoetste dingen moet je dit niet aan doen ] Al zag ik dat de c c wel erg verbeterd is en zelfs in een porseleinen verzie te koop is ,dus wie weet mag ik op een dag wel weer .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

het wordt tijd voor een mancave :D Johan’s hutje

die porseleinen uitvoering ken ik niet, maar wij gaan het experiment aan met Separett Villa 9020. Maar mocht een linkje hebben naar een keramieken zetel...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: wetland

Bericht door Krelis »

Het wordt een spoeltoilet , septictank 1500liter en helofytenfilter met een afmeting van 2x4 = 8m2 en 1 m diep.

Nu de invulling van het helofytenveld nog bepalen. Bij 12ambachten ‘beter een keer zien’ werd het niet meteen duidelijk. -Steenwol kweeksubstraat uit de kassen zou een optie zijn.
Plaats reactie