Peilbuis grondwaterniveau

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Met alle discussie over verdroging en verzakkingen lijkt het me interessant om op eigen terrein een peilbuis te hebben om de grondwaterstand en de variaties daarin te kunnen meten. Is zoiets om een simpele manier zelf aan te leggen en wat komt er bij kijken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door LeaD »

Filterbuis, grof zand, bentoniet , handboor en verlengstukken .
Filterbuis kun je zelf maken als je een dremel in huis hebt , deze hebben van die kleine dunne zaagblaadjes .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

:shock: Dit zijn de ingrediënten, mag ik ook het recept? :D
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door willem »

Als wij op het werk peilbuis(zen) nodig hadden spoot een bronneringsbedrijf deze op de gewenste diepte
die de opdrachtgever wenste. Deze peilbuis bestond uit 32mm wit pvc, de eerste met einddop + filter
vervolgens verlengstukken met lijmmof, de laatste (bovenste) bleef +/- 30cm boven het maaiveld
uit steken en daar werd een een stukje 32mm met schroefdraad op gelijmd waar een dop op werd gedraaid.
Met een meetlint van 25 of 50 meter met een moer aan het oog van het lint om te verzwaren werd er meest
s'ochtends voor aanvang werk het peil gemeten en genoteerd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Een 32mm buis die open is aan de onderkant krijg ik zelf waarschijnlijk wel in de grond maar hoe doe je dat met een dop aan de onderzijde? Wat voor filter en waar aangebracht? Bentoniet? Sorry maar ik snap het nog steeds niet. Een paar meter is meer dan genoeg en we hebben hier veen en zand in de bodem.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door JantjeV8 »

Zou je me een bamboestok ofzo niet een gat kunnen peuren dan, steeds iets dieper, wat draaien, weer wat dieper. Eigenlijk verdringen zeg maar. Of als je wat op diepte bent, met een 40mm pvc een soort holle boor vormen. In de grond drukken, ophalen, buis leeg schudden en weer terug. Daarna de afgedopte 32mm in het gat plaatsen.

Maar geeft dat ook werkelijk het actuele peil aan? In een open ruimte, heb je dan niets met opwaartse druk te maken waardoor het water in het peilgat hoger staat dan werkelijk?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor het meedenken. Opwaartse druk? Volgens de wet van de communicerende vaten lijkt me dat juist de bedoeling. Met 32mm zal van capillaire werking toch geen sprake meer zijn. Uiteindelijk maakte het niet eens uit want het gaat me vooral om een indruk te krijgen van de variatie van het peil door de maanden/jaren heen.

Nu hoor ik nog graag wat dat bentoniet en filter zou moeten doen en hoe die bedrijven zo'n peilbuis plaatsen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door willem »

Het is niet allemaal zo spannend Paul, 32mm - 40mm - 50mm - 63mm het is allemaal goed.
Pvc bij de dhz vandaan of Wildkamp dop erop lijmen, met de kleine slijptol met rvs doorslijpschijf
(rag dun) sleufjes slijpen van 5cm met de lengte richting v/d pijp mee over een lengte van 1.5 á 2 meter lang.
Op het filmpie https://www.youtube.com/watch?v=LvO7T2AtHbI zie je hoe ze het doen, bronnering of
peilfilter allemaal het zelfde. Vanaf 2.35-min gaat het jou aan. Men plaatst een peilbuis ook wel dmv een sondering. De Bentoniet moet je vergeten (vette bende) en is ook niet interessant voor zo'n peilbuis, wel als je filter erin zit gelijk split of brekerzand oid aanbrengen daar je in de veen zit en de perforatie dicht kan gaan zitten. Als je een hoge druk cleaner heb van 120 á 150 bar zou je het daar ook mee kunnen proberen,
een lange spuitlans van 12mm koper met een bv slangtule van een 6mm luchtslang erop knutselen, het pistool eraf en direkt op de slang. 6mm is misschien nog wel te groot om genoeg druk te krijgen maar met wat
knoeien en kloten kom je er wel. Hoe meer water en druk - hoe groter de peilbuis kan worden, het moet ahw
spoelen, met een hd cleaner zou ik het bij 32mm houden .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Kijk daar kan ik wat mee Willem, bedankt! Ik heb al eens zes meter koperen waterleidingbuis 15mm binnen enkele minuten met alleen de waterleidingdruk via een tuinslang probleemloos helemaal de grond in gespoten, dat verraste me echt hoe makkelijk dat was hier. Dan lukt me dat met wat meer geduld mogelijk ook wel met een stuk buis met wat meer diameter en anders zet ik er de hogedrukreiniger wel tussen. Een lengte PVC buis 32mm voorzien van die sleufjes is ook niet moeilijk, lastigste lijkt me nog snel genoeg de spuitlans te wisselen met de filterbuis maar desnoods herhaal ik de spuitlans meerdere keren. Een puntje van een stukje afvalmateriaal op de afsluitdop zal vast geen kwaad kunnen. Ik ga er zodra ik er voldoende tijd voor kan vrijmaken eens mee experimenteren. Misschien leuk klusje voor de komende warme dagen?

Het is me alleen nog niet duidelijk wat ik met die split of brekerzand moet doen. Proberen om dat na het plaatsen van de filterbuis aan de buitenkant in het gat te laten lopen? Dan zal de spuitlans toch een grotere diameter moeten hebben dan de filterbuis en dat vereist dan weer meer water...??
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door willem »

Paul Joosten schreef: 12 sep 2020, 13:43 Het is me alleen nog niet duidelijk wat ik met die split of brekerzand moet doen. Proberen om dat na het plaatsen van de filterbuis aan de buitenkant in het gat te laten lopen? Dan zal de spuitlans toch een grotere diameter moeten hebben dan de filterbuis en dat vereist dan weer meer water...??
Het is je bijna duidelijk Paul, daarom vond ik 32mm groot zat omdat er niet te veel water en druk zal zijn
bij een particulier in en om huis. Als je een beregenings-pomp hebt heb je zoal meer water wat het spoelen ten goede komt. Die 15mm koper is groot zat, gewoon een x-aantal keren op en neer halen wordt het gat vanzelf groter. Een tweede persoon kan het filter vast houden en zo gauw jij de spuitlans omhoog (eruit)
haalt kan hij/zij de filterbuis GELIJK in het gat douwen, wel eerst op lengte maken die jij wil.
Daarna gelijk de split of brekerzand om de buis heen strooien.
Groot voordeel van zand en veen zijn dat dit makkelijk spoelt en daarom ook eerder een groter gat maakt
tov. klei, als je daar met een 15mm lans aan de gang gaat wordt het 20mm en dan heb je nog niks, wel als je heel veel water en druk heb.
Het mooie weer komt eraan dus wat houd je tegen. :wink: :)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Helder! Wat me tegenhoudt... teveel andere projecten met tijdsdruk (eega....) maar als het de komende week niks wordt is het zeker komend voorjaar wel een item op de to-do lijst.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt er nog een drijver van piepschuim o.i.d. in zetten, kun je bovengronds aflezen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Paul Joosten »

Leuk idee Jantje. Ik zie al een doorzichtig stuk pijp bovengronds met een peilschaal erin. Ga ik tzt wel eens mee spelen!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef: 13 sep 2020, 08:50 Je kunt er nog een drijver van piepschuim o.i.d. in zetten, kun je bovengronds aflezen.
Ja, inderdaad je maak er een dobber van, dik stukje EPS, lange dunne bamboe stok erin steken met
daaraan een afgekeurde (brok) rolmaat.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Peilbuis grondwaterniveau

Bericht door Pigion »

In de blindplaat op de geboorde bron zitten 3 doorvoeren. Een 40 MM voor de persleiding van de onderwaterpomp, één voor de doorvoer van de electra-kabel en één voor de rvs draad waar de pomp aan hangt. Er is nog ruimte voor een dunne peilstaaf. Bij het inbrengen van de geperforeerde buis zijn bovenliggende lagen afgesloten met bentoniet. Ik mag aannemen dat dit grondig is gedaan. Omdat bij ons in de eerste 10 meter leemlagen voorkomen, afgewisseld met zand, heb je ook schijnniveaus voor het grondwater. Ik vraag me af wat ik ga meten als ik er een peilstaaf in zet. Het zou grondwaterniveau onder de diepste leemlaag moeten zijn. Is dat correct? En wat zegt dat over verdroging etc. Boomwortels gaan geen 18 meter diep.
Pigion.
Plaats reactie