boorputwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
didierdesmet
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2020, 22:39

boorputwater

Bericht door didierdesmet »

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over mijn ijzergehalte van mijn boorputwater.
Hij zit op 8,5 meter diep en is recent geboord, het water ziet er heel zuiver uit,
Ik zou het niet gebruiken om te drinken maar enkel om mijn 2 regenputten bij te vullen van elk 10000L
bij heel droog weer zoals steeds vaker voorkomt.
Het water wordt gebruikt voor de 3 wc’'s en twee wasmachines, verder zou ik al mijn borders bevloeien
en het gras sproeien. Ik liet het boorputwater analyseren en zit met een fe-gehalte van 0,27mg/l,
mijn vraag luidt nu is dit dramatisch, heeft het zin om te ontijzeren? Schadelijk voor wasmachines en toiletten?

Alvast bedankt op voorhand voor de antwoorden.

Mvg,

Didier.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: boorputwater

Bericht door alefarendsen »

didierdesmet schreef: 09 sep 2020, 22:58 Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over mijn ijzergehalte van mijn boorputwater.
Hoi en welkom!
didierdesmet schreef: 09 sep 2020, 22:58 Ik liet het boorputwater analyseren en zit met een fe-gehalte van 0,27mg/l,
mijn vraag luidt nu is dit dramatisch, heeft het zin om te ontijzeren? Schadelijk voor wasmachines en toiletten?
Ik lees hier bij de WHO dat je was gaat verkleuren vanaf 0,3mg/l. EPA richtlijnen geven 0,3mg/l aan als maximum voor ijzergehaltes in drinkwater, hoewel het ongeveer onmogelijk is jezelf te vergiftigen door water te drinken met veel ijzer lees ik.

Ik lees nergens dat dit soort niveau's schadelijk zijn voor de infra in je huis.
didierdesmet schreef: 09 sep 2020, 22:58 Ik zou het niet gebruiken om te drinken maar enkel om mijn 2 regenputten bij te vullen van elk 10000L
bij heel droog weer zoals steeds vaker voorkomt.
Het water wordt gebruikt voor de 3 wc’'s en twee wasmachines, verder zou ik al mijn borders bevloeien
en het gras sproeien.
Interessant spanningsveld trouwens, 20 kuub bronwater voor het beregenen van de siertuin terwijl half Nederland al drie jaar gebukt gaat onder heftige droogtes en het gebruiken van oppervlaktewater vaak aan banden gelegd is. Wanneer pomp je de putten vol? Juist als het droog is neem ik aan, want dan heb je ook het meeste water nodig om het gras te besproeien?

Heb je al je dakoppervlak al op de putten aangesloten? En kun je niet nog meer buffer creeëren?

Ben benieuwd.

gr.,
Alef
didierdesmet
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2020, 22:39

Re: boorputwater

Bericht door didierdesmet »

@alefarendsen,

Mijn dakoppervlak is al aangesloten op mijn regenputten van dag 1, heb een oppervlakte van 225 m²
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: boorputwater

Bericht door TLS »

laat een emmer putwater eens een nachtje in een witte emmer staan.Als er geen neerslag te zien is dan is er geen probleem met ijzer
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: boorputwater

Bericht door Krelis »

didierdesmet schreef: 09 sep 2020, 22:58 Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over mijn ijzergehalte van mijn boorputwater.
Hij zit op 8,5 meter diep en is recent geboord, het water ziet er heel zuiver uit,
Ik zou het niet gebruiken om te drinken maar enkel om mijn 2 regenputten bij te vullen van elk 10000L
bij heel droog weer zoals steeds vaker voorkomt.
Het water wordt gebruikt voor de 3 wc’'s en twee wasmachines, verder zou ik al mijn borders bevloeien
en het gras sproeien. Ik liet het boorputwater analyseren en zit met een fe-gehalte van 0,27mg/l,
mijn vraag luidt nu is dit dramatisch, heeft het zin om te ontijzeren? Schadelijk voor wasmachines en toiletten?

Alvast bedankt op voorhand voor de antwoorden.

Mvg,

Didier.
....plus 2 wasmachines.... leuke teaser :D
Plaats reactie