Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door prensel »

Ruim twee weken geleden is er bij mij een nieuwe grondwaterbron aangeboord.
Met de aannemer/uitvoerder (niet de boormeester zelf) was afgesproken om richting de 60 meter te gaan boren aangezien mijn huidige bron op 15diep nogal wat ijzer en mangaan bevat en stonk (swavel, h2s gas?)

Tijdens het boren besloot de boormeester ter plaatste echter dat op 38 meter diep 'prima' water zat en werd de filterbuis etc naar beneden ingezet.
De bron werd schoon gepompt en het water zag er op het eerste gezicht 'prima' uit. Volgens hem zat er nauwelijks ijzer in.
Nu ruim twee weken later merk ik dat er wel degelijk best wat ijzer in zit. Water in een schoon glas of witte emmer slaat na een dag snel bruin uit, het smaakt ook erg naar ijzer en sinds een paar dagen merk ik dat het opgepompte water OOK stinkt. Een watermonster heb ik nog niet gezien (is wel
onderdeel van de opdracht) maar ik betwijfel nu sterk of ik er met die 38m bron beter af ben dan met mijn 15m bron.

In een 2015 TNO rapport in opdracht gedaan van provincie Brabant lees ik dat grondwater tot 40 meter diep vaak h2s bevat en dan niet gebruikt mag worden Wie heeft ervaring met verschillende brondieptes binnen een gelijke omgeving ?
Ik zit in de regio rivierenland tussen de Maas en de Waal in, tegen brabant aan (gescheiden door de Maas)

Maandag maar in overleg met de aannemer hoe we dit gaan oplossen.
Wat mij betreft gaan ze maar opnieuw boren en dan wel dieper....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door JantjeV8 »

Als ze de put weer vol water zetten, wellicht is dan de filterbuis er weer uit te trekken?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door LeaD »

Hoeveel aardplaten is de putboorder tegengekomen ?

2 weken klaren is niet lang , mogelijks dient er een een maand of langer te worden gepompt .

Dieper is niet altijd beter .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door prensel »

LeaD schreef: 02 aug 2020, 14:21 Hoeveel aardplaten is de putboorder tegengekomen ?

2 weken klaren is niet lang , mogelijks dient er een een maand of langer te worden gepompt .

Dieper is niet altijd beter .
Het aantal lagen weet ik niet maar wel verschillende kleilagen, zand, grind en schelpjes.
Rond de 30 meter zat nog een 6 meter dikke kleilaag daar is hij nu onder gestopt met boren. Die laag bevat vrij grof grind.
Dieper zal mogelijk niet altijd beter zijn. Van een andere boorder heb ik een aantal jaren terug wel eens gehoord dat richting 80m tussen de rivieren het beste was ivm de hoeveelheid mangaan. De huidige aannemer adviseerde mij naar de 60 meter te gaan en maakte daar een 'mooie prijs' voor van 50 meter. In de praktijk blijkt dat dus een sigaar uit eigen doos want de boorder komt niet verder dan 38 meter maar ik mag wel voor 60 (=50) betalen...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door willem »

Die 38 meter is niet conform afspraak die jij gemaakt heb met de aannemer/uitvoerder.
Staat er iets van op papier/mail??
Die boormeester is gewoon in loondienst neem ik aan en als hij denkt voor z'n eigen te moeten beginnen
door te zeggen dat er op 38 meter goed water zit en het hier bij laat mag ik aannemen dat jij ook je
verhaal heb gedaan naar hem toe, dat de afspraak en betaling naar de 60 meter gaat, over de korting
gaat hem niets aan.
De uitvoerder is ook in loondienst normaal gesproken maar heeft meer bevoegdheden waar jij dus afspraken
mee kan en mag maken.
10 meter dieper of hoger kan je zomaar in een goeie laag zitten, in jouw geval waarschijnlijk dieper.
Meestal of altijd zijn dit soort klussen achteraf betalen, twee weken terug put geslagen ... twee dagen
later de rekening binnen ..... binnen twee weken betalen ..... waarschijnlijk sta je een beetje sterk!!!
Ben 30 jaar lang boormeester geweest maar dan horizontaal, mooie wereld, zie jouw verhaal zo voor me.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door LeaD »

Of er zit helemaal geen goed drinkwater op de plaats waar je woont . Dan heb je pas echt een probleem .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door willem »

LeaD schreef: 03 aug 2020, 06:00 Of er zit helemaal geen goed drinkwater op de plaats waar je woont . Dan heb je pas echt een probleem .
Dat het om drinkwater gaat heb ik niet gelezen maar ga er wel van uit dat er van tevoren huiswerk
is gedaan door beide partijen.
Zelfs om gras - planten - moestuin te beregenen wil je geen ijzer en stank hebben. Met een certificaat
weet je wel wat je naar boven haal.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door prensel »

willem schreef: 03 aug 2020, 13:38 Dat het om drinkwater gaat heb ik niet gelezen maar ga er wel van uit dat er van tevoren huiswerk
is gedaan door beide partijen.
Zelfs om gras - planten - moestuin te beregenen wil je geen ijzer en stank hebben. Met een certificaat
weet je wel wat je naar boven haal.
Hoe ziet zon certificaat er uit ?
De aannemer heeft wel een vergunning of melding voor mij aangevraagd bij het waterschap maar ik heb verder geen enkel document of certificaat gekregen...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door willem »

Dat de aannemer een melding/vergunning heeft aangevraagd bij het waterschap is niets meer dan
een verplichting, dat heet legaal bezig zijn maar heeft niets met een rapport of certificaat te maken.

Als je eenmaal een goede bronput heb stuur of breng je een watermonster naar een lab. van bv
het waterschap, waterleiding bedrijf waar je leidingwater nu van betrek of een andere instantie die
het monster kunnen analyseren op stoffen die in het grondwater zitten en of het drinkbaar is of niet etc.
Zit je in een land en tuin of akkerbouw gebied of een voormalige vuilnisstort oid, halen zij die stoffen
eruit die er niet in horen, als het voor de varkens goed is kan jij de wc er ook wel mee door spoelen en het
gras ermee beregenen, dat rapport/certificaat krijg jij dus, maar maak het eerst maar rond met de aannemer.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door prensel »

De aannemer gaat met de boormeester afstemmen hoe of wat dus die actie loopt.

Ondertussen heb ik mijn oude bron van 15m opengemaakt waarvan ik dacht die die verstopt zat of droog was. Nou niet dus, buis stond tot 120cm onder het maaiveld vol met water. Heb er een hele dag een slang en pomp ingehangen en hij doet het prima.... Waarom daar geen water meer uitkwam is mij nu een raadsel, misschien lekke aanzuigleiding oid..

Dat water kleurt na een dag wel meer bruin dan die diepere bron dus er is wel wat verschil in ijzergehalte.
Ik zou nu eigenlijk allebei wel willen laten testen om te zien wat het verschil is tussen die twee.
Waar kun je dat onafhankelijk laten meten of is dat zelf te doen met een setje ?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door willem »

prensel schreef: 04 aug 2020, 09:52 Waar kun je dat onafhankelijk laten meten of is dat zelf te doen met een setje ?
Wat ik al zei, Waterschap Rivierenland bij jou in Tiel - https://wln.nl/research/drinkwateronderzoek/ -
http://www.engeldot.nl/_clientfiles/Ken ... r%20A5.pdf
en zo zit Google vol met adressen.
Zelf doen setjes zullen er wel zijn maar in welke maten van onderzoek weet ik niet.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door willem »

Als het om drinkwater gaat zou ik maar oppassen voor zo'n zelftest setje, weet niet of die er wel alles
uithalen wat je niet wil drinken, en dan denk ik aan bv landbouwgif. Er zijn genoeg setjes te koop
zie ik op internet maar heel veel voor vijvers.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Nieuwe grondwaterbron: stinkt ??

Bericht door prensel »

Inmiddels is de waterbron goed in gebruik genomen om zoveel mogelijk water eruit/doorheen te pompen.
Het ijzergehalte blijkt tussen de 1 en 1.5mg per liter te zitten.

De ontijzeringsinstallatie die ik al had is van de oude bron naar de nieuwe bron aangesloten en voorzien van een nieuw filterpakket (grind en marmer).
Het water wat er nu uitkomt stinkt al niet meer en ziet er goed uit.
Volgens de leverancier moet het filterpakket zich nog wel vormen de komende weken en zal het water daarna geheel ijzervrij moeten zijn.

Omdat de installatie van 1998 is ben ik deze aan het aanpassen en moderniseren.
Zo wil ik met een Siemens Logo de bruto opbrengst en temperatuur van de bron meten en het volume van het afgegeven water.
Daarnaast alles via een webinterface of simpele app in realtime zichtbaar.

Over 2 of 3 weken weken zal ik een echte wateranalyse laten doen en afh van de uitkomst daarvan evt mijn wateraansluiting laten opheffen.
Plaats reactie