Zandfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Zandfilter

Bericht door Pigion »

Afgelopen maand heb ik 2 betonnen hemelwateropvangbakken laten plaatsen, resp. 10 en 15 M, gewicht 6,5 en 8,5 ton. Dat had nog heel wat voeten in de aarde omdat een toegezegde autokraan het toch niet aan durfde de 6,5 tons bak over het huis te tillen. Uiteindelijk is dat gedaan met zelfrijdende hydraulische telescoop kraan incl. professioneel opstellingsplan etc. Dat is een duur bakkie geworden voor hij op zijn plaats stond. Gelukkig kreeg ik nog wat korting vanwege oude relaties uit mijn actieve werkperiode.
Een hydrofoor-systeeem is ook al gekocht doch het schort nog aan een goed zandfilter. Mijn plan is deze te maken van een betonnen bloembak afmetingen 80 x 80 x 80 cm, wanddikte 8 cm en met gesloten boden. Hierin een rooster aanbrengen op 5 cm van de bodem en op dat rooster lagen kiezel, fijne kiezel, grof zand, filterzand. De bodem voorzien van een opening voor de afvoer van gefilterd water en een aansluiting voor tegen-spoelen..
Heeft iemand betere ideeën.
Pigion
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door LeaD »

Voor de zandfilter, een tweedehandse waterontharder ( zo een mooie blauwe slanke polyesterfles ) ombouwen door de korrels te vervangen door filterzand . Dan heb je ineens een systeem met debietmeter en instelbare automatische reiniging .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Klinkt goed, ken deze dingen niet. Een zandfilter van voldoende capaciteit en voorreiniging van van het regenwater van blad en andere rommel als insecten-lijken en gedroogde vogelpoep, hoef je maar 1 x per jaar tegen-spoelen.
Moet wel in het oog houden dat de capaciteit voldoende moet zijn om water van 200 M2 geprojecteerd dak opp. te verwerken.
Volgende vraag is natuurlijk, waar vind ik zo'n ding? Marktplaats?
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Heb het al gezien. De waterontharders zijn ontworpen om in de waterleiding naar de tapkranen geïnstalleerd te worden en dus ongeschikt voor het regenwater dat naar de opslagbakken gaat. Daar heb je een veel grotere capaciteit nodig. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Pigion
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Zandfilter

Bericht door willem »

Niet dat ik je 1-2-3 kan helpen maar aan wat voor kwaliteits-eisen moet dat water voldoen.
Waar het filtreren voor grijswater stopt moet het voor drinkwater verder.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Ik wil het water "schoon" in de opslagputten hebben. Ik ben mij bewust dat schoon altijd betrekkelijk is. Het kan altijd beter. Ik wil het water gebruiken voor was-spoel-en koken en drinken. Ik ben niet zo bang voor allerlei stoffen, die we voeger niet konden vinden omdat we niet de apparatuur hadden om die stoffen op te sporen in zeer kleine concentraties. Eigenlijk zou het water na het zandfilter door een rietveld moeten stromen om bepaalde verontreinigingen eruit te halen. Dan wordt het systeem wel erg ingewikkeld en moet er ook een pompje tussen. Ter controle van de kwaliteit heb ik al een afspraak t.z.t een monster te laten analyseren bij een drinkwaterbedrijf.
Pigion
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Zandfilter

Bericht door Orbiter »

koken en drinken
Alleen op zand filteren komt niet goed hiervoor. Dan moet je ook 'ontsmetten' of hoe ze dat ook noemen. Met chloor of een ander systeem. Zelfs actief kool gefilterd of over reverse osmose zou ik er nog niet van drinken tenzij noodtoestand.

Ik ken er te weinig van, maar informeer je heel goed hiervoor. Een beetje vogelschijt met vogelgriep kan vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid en dit is wellicht nog niet eens het beste voorbeeld. Voor de was en de plas lijkt het me geen probleem, maar als drank/voedsel is toch een heel ander verhaal.

Die analyse is belangrijk. En ze met enige regelmaat uitvoeren nog belangrijker. Zeker nu jouw systeem nog maar nieuw is gaan de resultaten zeer snel evolueren.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Ik heb tot mijn 12e levensjaar alleen maar regenwater gezien en gedronken. Misschien naar de huidige maatstaven niet verantwoord maar het is minder gevaarlijk dan door milieu-freaks en drinkwaterbedrijven wordt gesuggereerd. Van een toxicoloog gehoord in een lezing dat bijna alle stoffen toxisch zijn. Belangrijker is hoeveel je ervan binnen krijgt. Ook toen scheten de vogels op de nok van het dak en 2 generaties die op die boerderij hebben gewoond, zijn 90-tigers geworden. Het is zeer belangrijk dat de opslag van regenwater koel en donker is is i.v.m. algengroei en bacteriën. Opslag bovengronds in de bekende 1000 L IBC containers is in dat opzicht helemaal fout. Voor ondergronds opgeslagen regenwater is steriliseren en/ of chloreren niet nodig, bederft de smaak van de thee en aanmaak-limonade.
Over reverse Osmose ga ik alleen maar nadenken als er brak water is. Echt allemaal erg overdreven. Daar creëer je alleen maar kasplanten en mensen met allergieën. In de medische wereld komt men meer en meer tot de overtuiging dat we kinderen juist moeten blootstellen aan allerlei stoffen. Met vuile handen je bammetjes eten of een van de grond opgeraapt pepermuntje in je mond steken, is niks tegen, mits naast de grond natuurlijk niet een lekkend blik met chemicaliën staat.
Pigion
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Zandfilter

Bericht door willem »

Pigion schreef: 06 jul 2020, 11:08 Ik heb tot mijn 12e levensjaar alleen maar regenwater gezien en gedronken. Misschien naar de huidige maatstaven niet verantwoord
Pigion
Na iedere slok een hand Norit + een maand aan de schijterij dan is het lijf er wel aangewend.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

Willem,
Je ziet het te somber. Uit de medische wereld komt steeds harder het geluid om kinderen niet te clean te laten opgroeien. Een keer flink je maag en darmen van streek is helemaal niet erg zo lang het maar niet chronisch is. Het verrijkt alleen maar de darmflora en die darmflora is jou belangrijkste bondgenoot om indringers te lijf te gaan. Ik heb een lezing aangehoord van een hoogleraar aan Wageningen Universiteit over dit onderwerp en gestaafd met uitgebreid onderzoek.
Hulde aan mijn ouders, ik ben niet super-clean opgevoed. Ik eet een wortel zo uit de grond, even schrappen met een zakmes. Knarst soms wel een beetje. Ik eet ook ongewassen fruit zo van de boom of struik, niks mis mee zo lang het maar niet recent bespoten is of liever helemaal niet. Rauwe melk werd niet bij ons gedronken vanwege wat listige bacteriën. Door contact met dieren was ik resistent tegen pokken. Ik ben 2 x geënt door het bekende krasje met een verzwakt virus. Ik reageerde daar niet op en kreeg een speciaal ontheffingsbriefje om toch naar de lagere school te mogen gaan. Het pokkenbriefje was toen ng verplicht!
Dat alles maakt misschien dat ik in de 17 jaar tropen opvallend weinig ziek ben geweest en ook geen problemen tijdens onze low-budget reizen naar landen in Zuid- en Midden-Amerika. In 10 jaar Curacao 1 x zwaar ziek geweest van de dengue, een zusje van de gele koorts. Het was in een periode na overvloedige regenval en extreem veel vliegen. Het was zo erg dat wij 's-savonds ons vroeg in de airconditioned slaapkamer terugtrokken, de deuren en shutters in de living sloten en dan zo'n groen spiraaltje io een voetje aanstaken. Dat was de enige manier om het plafond, zwart van muggen van deze te ontdoen. De volgende ochtend moest je de muggenlijken met de bezem verzamelen en dan had je motblik vol.
Pigion
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Zandfilter

Bericht door maarten martens »

hallo Pigeon,

fijn plan, gaan wij op termijn ook zo bouwen, ik heb al een dak van 225m2 speciale dakfolie (sikaplan - lichtgrijs van kleur)

heb je plaats om eerst een bovengrondse plantenzuivering te bouwen ?
vooraleer het regenwater in de betonnen ondergrondse tanks gaat?
als je verder wil gaan ;
tanks betegelen (maakt onderhoud makkelijker)
beluchter in de tank plaatsen (extra zuurstof toevoeging)

van daaruit is er al relatief schoon water te bekomen !

verder volg ik veel van je zinvolle uitleg, ook hier rechtstreeks wortel eten, kruiden, fruit ...
wij en de kindjes zijn sterk en resistent.

inderdaad,
labo resultaten geven erg proper water, beter dan menig drinkwater
(hier bij ons - 250m van een pompstation - wordt er elke 14 dagen chloor toegevoegd aan het drinkwater... als je dan net je tanden poetst of thee zet, heb je het geweten :evil: )
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Zandfilter

Bericht door willem »

Pigion schreef: 06 jul 2020, 19:42 . Een keer flink je maag en darmen van streek is helemaal niet erg zo lang het maar niet chronisch is. Het verrijkt alleen maar de darmflora en die darmflora is jou belangrijkste bondgenoot om indringers te lijf te gaan.
Vroeger vrat ik plukke kuilgras om het sap eruit te kauwen, maar dat was nog in de tijd van vaste mest uit rijden voor kuil en hooiland en melasse werd uit gegoten met de gieter over de kuil.
Ook de suikerpulp ging met handen vol naar binnen + happen uit de suikerbiet. Als je daar geen darmflora
van krijg???? , resultaat .... 1m d.darm kwijt.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zandfilter

Bericht door Pigion »

De betonnen bakken zijn redelijk glad aan de binnenzijde. Ik zie daarom weinig nut die nog te betegelen. Betegelen wordt gedaan bij bassins, die aan het daglicht zijn blootgesteld om algenaangroei te minimaliseren en vanwege het, gemakkelijk schoon houden. Of indien er gebruik wordt gemaakt b.v. van zuren.
Het water nog eens door een rietveldje leiden zou waarschijnlijk wel goed zijn, echter dat wordt vrij ingewikkeld. Dan moet je ook nog een tussenopslag maken. Het heeft weinig zin om het hemelwater van een forse bui direct na het zandfilter door het rietveld te laten stromen. Ik weet niet wat de minimale verblijftijd moet zijn en ik weet ook niet precies wat het rietveld nog kan doen aan het regenwater nadat het reeds door een zandfilter is gegaan. Nu ik over 2 opslagputten beschik, zou dan de 10 M3 put als tussenopslag moeten dienen en gedoseerd naar het rietveld pompen. Het rietveld moet in een betonnen goot worden aangelegd en van deze goot naar de 15 M3 opslag. Kan allemaal, pompje erbij, enig leidingwerk en 30 M 110 MM PVC buis. Kosten zijn te overzien maar heeft het nut? "Grijs" water wordt op deze wijze wel behandeld na gisten/beluchten/bezinken/filteren. Dan is er nog eens het risico dat het bezoek zijn blaas ledigt in het riet. Je staat daar prachtig beschut, niemand die het ziet of hoort klateren. Zelfs dames kunnen het rietveld wellicht niet weerstaan en gaan op de hurken :wink: Dan heeft de passage door het rietveld misschien wel zin om de resten van hormoonpillen te verwijderen. Anders loop ik het risico dat mijn borsten gaan groeien en ik nijgingen krijg om mij om te laten bouwen :shock: Dat wil je toch niet meer op mijn leeftijd? Als het proces ouder worden zo kan worden gestopt, nodig ik mijn jonge nichten regelmatig uit voor een romantische logeerpartij in het bijgebouw. Daar zijn geen toiletvoorzieningen.
Waarom Willem 1 M darm moest missen, kunnen tig redenen voor zijn. Consumtie van regenwater, bieten pulp etc. zal nietde reden zijn. Je moet dan eerder denken aan overmatige consumptie van rood vlees, alcohol, obesitas en gebrek aan beweging! Dat weet hij zelf waarschijnlijk ook wel. Wat is je BMI?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zandfilter

Bericht door JantjeV8 »

Haha, dit leest toch allemaal wat lekkerder weg dan een soortgelijke gezondheidsverklaring een eindje verderop in dit forum. Suikerbiet, wortel uit de grond, dat van het kuilgras vind ik wat ver gaan, maar nog steeds heel wat beter dan de moeilijke woorden over vitamine D pillen en zink preparaten of zoiets.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zandfilter

Bericht door LeaD »

Nochtans doen al die moeilijke woorden wonderen bij een hypochonder .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie