Afvalwater recupereren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door willem »

MarkV schreef: 11 aug 2020, 11:24 Ik snap het niet dat we praten over grondwater tekort terwijl 95 % van de autowasstraten van Nederland met grondwater auto's wassen, terwijl in het buitenland waterrecycling verplicht is. Het grondwater wordt ook nog eens met heel inefficiënte onthardings/osmoseapperatuur bewerkt waardoor er twee maal zoveel water uit de grond wordt getrokken om een auto te wassen. Dit betekent al gauw 1000 liter per auto!! Daar kun je een dagelijks een gemiddelde tuin mee sproeien!! Daarnaast betalen die autowasstraten ook nog eens nauwelijks lozingskosten omdat ze worden aangeslagen op het drinkwater wat ze innemen, en dat is natuurlijk bijna niets. Ik verwijs graag naar een rapport it 2004 waarin al werd aangegeven dat grondwatergebruik teruggedrongen zou moeten worden, echter handhaving laat te wensen over. Enige manier om dergelijke bedrijven te handhaven is de hoeveelheid van het te lozen water te meten.

Per jaar gaat er zo meer als 2,5 miljoen m3 grondwater het riool in met alle reinigingsmiddelen die gebruikt worden. Met deze middelen heeft de rioolwaterzuivering ook nog eens veel energie nodig om ze te verwijderen!!

www.infomil.nl › pages › w07autowassenmaart2004
file:///C:/Users/User/Downloads/w07autowassenmaart2004%20(3).pdf
https://www.helpdeskwater.nl/onderwerpe ... r/heffing/
https://www.startpagina.nl/v/wonen/huis ... rgebruikt/
https://www.infomil.nl/onderwerpen/inte ... schriften/
waterrecycling = 50l schoon water bij een wasbeurt van 200l
lozen op riool of opp.water = gewoon heffing betalen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Pigion »

Wat een gedoe voor een beetje water. Wij hebben 10 jaar op Curacao gewoond met extreem duur drinkwater. Het afvalwater van de wasmachine en de douche ging direct naar de planten en kokospalmen. Als je geen groene tuin hebt, wordt het tijd die aan te leggen. Daar help je de natuur meer mee dan het geknoei met yerrycans.
Pigion
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

willem schreef: 06 jun 2020, 00:06
jwardenier schreef: 05 jun 2020, 11:44 Ik heb geen zwijgplicht hoor ,weet alleen wel dat gemeente en waterschap ambtenaren grote moeite doen om te voorkomen dat men zelf gaat zuiveren en hergebruiken ,en dat kan hier op het forum weer tot voors en tegens leiden .

Om te voorkomen dat ook dit topic gevuld raakt met voor en tegenstanders en ook op slot gaat als er iemand oververhit raakt hou ik me dus nu maar wat afzijdig .
haha John, "oververhit" ........ hoogstens lichtelijk aangeschoten. :) :lol:

Wat kunnen ze erop tegen hebben, dat ze minder heffingen ontvangen, maar jij bent super legaal bezig,
van tegenstand kan er dan ook nooit sprake zijn.

Keurmerken
Bij TNO in Apeldoorn is een Hefytall® filter gebouwd, waarmee proeven zijn uitgevoerd. De bouw van het filter en de toegepaste materialen zijn uitgevoerd volgens Kiwa BRL K-10005. Het Hefytall® filter heeft inmiddels de KIWA-attestering volgens BRL K-10002 met goed gevolg doorlopen! Een half jaar lang is een filter door TNO beproefd en is aangetoond dat het onder uiteenlopende omstandigheden prima werkt.

Op het Hefytall® systeem zijn o.a. de volgende testen uitgevoerd:

Badwatertest;
Wasmachinetest;
24-uur durende stroomstoringtest;
50% - 125% belastingtest;
Vakantiestresstest;
Piekbelastingtest
https://www.wildkamp.nl/maatwerk/specia ... ehandeling

ik schat €8.000
Laatst gewijzigd door Krelis op 17 sep 2020, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

Keon schreef: 15 jul 2020, 16:56
Woz schreef: 31 mei 2020, 14:16 Welk soort filter zou hiervoor geschikt kunnen zijn en is zelf te maken? Ik dacht eventueel aan iets met zand, of een plantenbak, of een soort doek? Bij een plantenbak is er risico dat er grond meespoelt in het regenwatervat en dat is ook niet de bedoeling.
Je moet u laten inspireren door de Phytocube van de firma Rietland. Als draait rondom actieve beluchting en een substraat van Argex-korrels. Vanwege de actieve beluchting ga je nooit last hebben van geurhinder.
Verder kies je dan wat (moeras-) planten om het voedselrijk water te consumeren.

https://rietland.com/phytocube
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

kom er maar in ......
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door hobbes »

Er bestaat geen watertekort, alleen een vraag en aanbod verschil. Daarnaast moeten we ons afvragen tot welke prijs wil je perse je (afval) water hergebruiken? Ik geloof veel meer in een stukje besparing. Daarom heb ik een 2e waterleiding in ons nieuwe huis laten aanleggen die beide toiletten van regenwater voorziet. Het is de sport geworden om zo lang mogelijk op regenwater te spoelen. Ik heb een totale opslag van 4000 liter.

Het beetje geld dat ik bespaar verdien ik terug doordat ik minder drinkwater verbruik. soms is het goedkoper en makkelijker om dingen uit te besteden

Een standaard woning zonder gas / water aansluiting brengt bij een eventuele verkoop ook veel minder op
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Afvalwater recupereren

Bericht door Krelis »

hobbes schreef: 20 sep 2020, 20:32 Er bestaat geen watertekort, alleen een vraag en aanbod verschil. Daarnaast moeten we ons afvragen tot welke prijs wil je perse je (afval) water hergebruiken? Ik geloof veel meer in een stukje besparing. Daarom heb ik een 2e waterleiding in ons nieuwe huis laten aanleggen die beide toiletten van regenwater voorziet. Het is de sport geworden om zo lang mogelijk op regenwater te spoelen. Ik heb een totale opslag van 4000 liter.

Het beetje geld dat ik bespaar verdien ik terug doordat ik minder drinkwater verbruik. soms is het goedkoper en makkelijker om dingen uit te besteden

Een standaard woning zonder gas / water aansluiting brengt bij een eventuele verkoop ook veel minder op
ik heb geen standaardwoning. Ik zal het in de toekomst dan ook niet aan ‘standaard’ verkopen.
Plaats reactie