Waterton isoleren met Stro

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Waterton isoleren met Stro

Bericht door Orbiter »

Ga hier een 4-tal extra IBC's neerzetten. 2 op 2 naast elkaar. In de weide naast de beschutting voor de dieren. Die IBC's kunnen tegen vrieskou, maar de rest van de leidingen en kraantjes vinden dat niet zo leuk. En ik wil het water ook tijdens de winter kunnen gebruiken om de dieren te voorzien.

Het idee was om te isoleren met stro, rond de 40cm dik. En rond dat stro nog een laag hout als buitenmuur (paletten en dergelijke). Er komt ook een degelijk dak op. Ik kan een verhoogje voorzien in de vorm van een pallet zodat het stro niet rechtstreeks op de grond ligt.

Dit stro gaat dus wel goed beschut zijn maar nooit 100% afgeschermd. Tussen de kieren van het hout kan nog steeds lucht en water door. Zeer beperkt weliswaar. Gaat dit stro met de tijd niet vergaan/composteren?

Hoe los ik dit op :?:
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door alefarendsen »

Beperkte ervaring qua tijd, maar ik heb een hutje van hout gebouwd. 2x3'en en als houtskelet en douglas rabat. Aan de binnenkant tussen het houtskelet stro als decoratie / isolatie gebruikt. Zeker niet geheel waterdicht. Na 1 winter door is er geen enkel teken van rot of wat dan ook. Het lucht goed door en de boel is een beetje los van de grond.

Kan je de wandjes niet potdekselen, zodat het water er bijna niet meer bij kan? Daarnaast een pannendakje? Ik heb op m'n hutje een pannendakje gemaakt; dakbeschotje met simpel bouwfolie erop. Pannen had ik nog liggen.
Laatst gewijzigd door alefarendsen op 05 mei 2019, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Orbiter »

Hoe staat dat hutje op de grond? Werd het op een betonplaat gezet? Dat is het deel waar ik me de meeste zorgen voor maak. Beton gieten wil ik niet doen.

Die 4 volle IBC's vertegenwoordigen 4 ton op 2,5m² oppervlakte. In verband met de stabiliteit wil ik een laagje grond afgraven, pakweg 15cm, dat weer opvullen met steenpuin. Puin met de trilplaat goed aantrillen. Eventueel daarop nog gebruikte betontegels van 30x30.

Voor het dak voorzie ik oude boomse dakpannen te gebruiken.
Klusbedrijf2rh
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 apr 2019, 14:21

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Klusbedrijf2rh »

Ik heb zelf ook twee ibc's staan, geisoleerd met tweedehands pirplaten. Niet ecologich materiaal, wel een hoge isolatiewaarde. Je moet behalve bevriezing namelijk ook rekening houden met warmte en salmonella. Tegen de platen net als jij pallets. Die kan je weer laten begroeien.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Dutch John »

Als het stro droog blijft, dan zal het best een paar jaar meegaan. Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor het zich nestelen van ongedierte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door alefarendsen »

Orbiter schreef: 04 mei 2019, 22:22 Hoe staat dat hutje op de grond? Werd het op een betonplaat gezet? Dat is het deel waar ik me de meeste zorgen voor maak. Beton gieten wil ik niet doen.
Vloerbalken van vuren die ik nog over had van renovatie van ons huis, met hoekprofielen aan elkaar. Dat ligt op grindtegels 60x40. Ben geen funderingsexpert, maar wat als ze twee lagen van die dingen neerlegt, overlappend? Zou dat wat zijn?

Die dingen kun je op marktplaats overal gratis ophalen. Ondingen om te transporteren want 20 tot 25kg per stuk afhankelijk van welk soort. Ik gebruik ze regelmatig voor van alles en nog wat.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Orbiter »

Een paar Betontegels of grindtegels stapelen. Die zijn inderdaad overal te vinden want uit de mode en worden vervangen. Dat gaat het worden.
Daarbovenop een vervangbaar blokje hout, om mooi waterpas zetten en dan een houten structuur neerpoten. Klassiek dak erop met oude dakpannen,
Straks wordt het nog mooi ook.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door alefarendsen »

Orbiter schreef: 05 mei 2019, 14:27 Een paar Betontegels of grindtegels stapelen. Die zijn inderdaad overal te vinden want uit de mode en worden vervangen. Dat gaat het worden.
Daarbovenop een vervangbaar blokje hout, om mooi waterpas zetten en dan een houten structuur neerpoten. Klassiek dak erop met oude dakpannen,
Straks wordt het nog mooi ook.
Dat was inderdaad ook mijn idee. Uiteindelijk heeft het nu de winter overleefd zonder vervangbaar blokje. Ga ik nog wel doen.

Ik probeer niets meer te doen wat niet uiteindelijk mooi is. Het oog wil ook wat. En met een beetje creativiteit en gratis spullen is het goed te doen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door jwardenier »

Orbiter ,waarom zit je de vaten niet in de grond ,handpomp er op en het is vorstvrij ,tegen bevriezen van deze pomp kun je gedorste schoven rondom de pomp binden .
Ibc heb ik ingegraven als pompput zit 80 cm onder het maaiveld ,heb het ijzer verstevigd met ijzer golfplaat ,en rondom aangevuld met een zand cement mengsel ,vooraf vat wel vol water zetten .
Hij werkt nu al weer een jaar of wat ,is ingegraven buiten loop of rijpad .
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Orbiter »

Voor één enkele IBC zie ik het wel zitten om die in te graven. Heb echter geen zin om het op te vullen met cement/zand (stabilisé noemen ze dat hier), het is een weide en ik wil dat spul relatief eenvoudig kunnen afbreken.

Is anders wel een interessant idee voor in de moestuin of de serre.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door jwardenier »

zo je het nu gaat doen verwacht ik een muizen paradijs ,ik heb wel eens een strohut voor varkens gemaakt ,en deze zaten ook altijd vol muizen .
Met de snelle dorsmachines van nu krijg je stro waar nog zaad in zit ,maak maar eens een testje ,uitschudden op zwarte grond ,graan komt na de hand weer op ,heb ik zelfs nog met een ouderwetse dorsmachine.
Je zou stro kunnen gebruiken wat met een trommelschuddier na het dorsen bewerkt is .kijk ook even hoe strobouwers hun stro bewerken ,kalk en afwerking .
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Waterton isoleren met Stro

Bericht door Orbiter »

Muizen komen hier niet meer. Ik zie de katten verder en verder gaan tot in het bosje om achter hun eten te lopen :mrgreen: Die gaan het super leuk vinden als ze nu een McDonalds drive-in krijgen in de weide. Die muizen komen ook niet voorbij de kippen, dat gevogelte kan best agressief uit de hoek komen voor een vers stukje vlees :shock:

Nu en dan zit er wel eens een rat rond het huis of iets met wat meer pels rond, hondje doet zijn ding dan. Die heeft er nog maar eentje gejat op 2 jaar maar hij zorgt er wel voor dat het ongedierte wat verderop gaat spelen.

Verder heb je gelijk, zonder koninklijke garde moeten alle kieren 10% dicht of het is prijs.

Het hooi dat ik wil gebruiken ligt hier al 25jaar op zolder. Nu wil ik het nog eens nuttig verbruiken want omwille van het stof dat erin zit is het maar zeer beperkt bruikbaar voor de dieren. Kost dus verder ook niks en het is beter dan de composthoop opgooien.
Plaats reactie