Zwembad natuurlijk filteren

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3december
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2019, 20:12

Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door 3december »

Beste forumleden,
Enkele jaren geleden heb ik een woning gekocht waarbij een ingebouwd zwembad met traditionele zandfilter aanwezig was. Nu zou ik dit zwembad graag op een natuurlijke wijze laten filteren. Ben ik hiervoor aan het goede adres om wat informatie in te winnen? Mijn eerste gedacht is een externe plantenfilter aanleggen in een iets hoger platform enzo het water in het zwembad laten lopen.

Hebben hier mensen al reeds ervaring mee?

Alvast bedankt en mvg,
Xavier Wastyn
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door benthuis »

Hi Xavier, kan mooie dingen opleveren....
Mijn advies, kijk hoe Koi houden het doen en kijk in Duitsland voor materiaal. Een schwimmteich heet het daar. Dit houdt kosten laag. En een koi karper vraagt denk ik zelfde omstandigheden als een mens... helder schoon water!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door CvP »

Hallo Xavier,
Goed idee! Zeker als je de ruimte hebt.
Een koifilter werkt ook goed. Dat heb ik zelf ook en werkt goed. Het grote voordeel is ook dat je toe kunt met een pomp met weinig verbruik. Voor een zandfilter heb je een behoorlijk forse pomp nodig (ca 1000 watt). Voor een koifilter heb je wel flow nodig maar geen druk. Ik gebruik hiervoor een pomp van 40 watt. En heb nu schoon water zonder chemicalien!
Helaas kun je met zo'n pomp niet stofzuigen. Je hebt dus af en toe nog wel een grote pomp nodig. Of een schepnet waarmee je het zwembad handmatig reinigt. 😊
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door JantjeV8 »

Voor wat betreft de zwembad chemicaliën: Zout met een elektrolyse toestel scheelt verschrikkelijk veel gesleep met rommel. Het draait een heel seizoen geheel op zichzelf zonder verdere toevoegingen.
3december
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2019, 20:12

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door 3december »

Hey Beste leden,

Alvast bedankt voor de talrijke reactie's. Ik dacht dat ik verwittigd ging worden maar had nog niks gekregen. Ik had de optie wel aangevinkt. Ik kijk zeker eens verder op de koi filter. Graag had ik inderdaad ook eventueel zelfs met een 12 volt pomp gewerkt of een pomp met een laag verbruik. Ik zou een externe grote kuip uit epdm maken maar moet dan waarschijnlijk onderaan (de uitloop) afstemmen op de pompcapaciteit. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt.

mvg,
Xavier
3december
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2019, 20:12

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door 3december »

Zijn er soms mensen hier die weet hebben van ondernemingen die eventueel diy kits verkopen en hiervoor ondersteuning bieden? Beetje zoals easykit ofzo?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door LeaD »

Bij aquaponics.eu wordt ook heel wat zelf gefabriekt om te filteren.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
3december
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2019, 20:12

Re: Zwembad natuurlijk filteren

Bericht door 3december »

Thx, ik kijk even.
Plaats reactie