Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door Peer81 »

Hallo iedereen,

Voor mijn nieuwbouw woning ben ik bezig oa. de installaties te kiezen. Al langer loop ik tegen het probleem aan dat de minimale tapdrempel van een geiser en de waterbesparende oplossingen niet met elkaar stroken.
Om het probleem uit te leggen.

De woning heeft alleen vloerverwarming (laag temperatuur) op begane grond en boven de badkamer daarnaast is warm tapwater nodig voor badkamer en keuken.

Voor de bouwaanvraag heb ik bij de epc berekening de Daalderop Base Cube Duo ingevuld, deze heeft een tapdrempel van 1.8l/min. Aanvoer temperatuur van het tapwater is 60 graden (max 9.2l/m).
Douche WTW (easydrain) rendement is 30%
Koud water temperatuur is 8 graden.
Ik douche ongeveer bij 30 graden, 30% van de temperatuur gaat via de WTW naar het koud water.
Koud water temperatuur is 8 graden met 10 graden overdracht van de WTW is in totaal 18 graden.

Koud water temperatuur is 18 graden
Warm water temperatuur is 60 graden
Douche water temperatuur is 30 graden.
Dit betekend dat er 2.5 eenheid koud water wordt gecombineerd met 1 eenheid warm water om op 30 graden te komen.

Bij een douchekop met een verbruik van 6 l/m betekend dit dat er aan warm water 1.7 l/m aanvoer wordt gevraagd, dus de geiser zal nooit aanslaan omdat de tapdrempel niet wordt gehaald.

In deze berekening is niet meegenomen het warmte verlies van het warm water in de leiding tussen geiser en douche. Tevens is niet meegenomen dat het koud water na de watermeter binnen ook al opwarmen tot aan de douche. Ik zet de kraan ook nooit helemaal open maar meestal maar op 3/4.

Makkelijkste om te doen is een niet waterbesparende douchekop te nemen van 10l/m dan kom ik veilig op 2.85l/m warm water uit, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus de vraag, wat denken jullie ervan. Zit ik er ergens naast met de berekening? Stel dat een gas gestookte geiser geen oplossing is wat is dan een rendabel alternatief? Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten Peter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door mro »

Hier heb ik een kleine condensatieketel van 17kW (achteraf bekeken eigenlijk nog te zwaar).

Dit voor:
- Een boiler van 105L die naast de ketel hangt. Dit voor gezin van drie personen; afwassen, douche. Ik heb ook gelet op de lengtes van de warmwaterleidingen, boiler staat centraal en leidingen zijn niet langer dan 5m. Alles binnen beschermd volume.
- overal vv; woonopp een kleine 150m², slaapkamers boven niet verwarmd.

39€/maand voor verwarming en warm water :)
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door Paide »

Ofwel werken met een boiler voor sanitair warm water bij je CV, of de uitgang van de wtw naar de koudwater ingang van de cv ketel voeren.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door sfj »

Peer81 schreef:Ik douche ongeveer bij 30 graden
Ik douche niet warm, zeker niet vergeleken met het vrouwmens des huizes, maar 30°C voelt voor mij gewoon koud aan....
Waarom doe je dat? Is het over uit één of andere al dan niet ecologische overtuiging? Of de kunst om zo weinig mogelijk energie te verbruiken? Of voelt warmer water als heet aan?

T'is een eerlijke vraag, ik respecteer je keuze, maar snap ze niet direct....

Voor de rest moet je inderdaad rekening houden met het rendement van al die componenten. Rendement wanneer ze nieuw zijn, maar ook na een tijd van gebruik. Zo daalt het rendement van een douche WTW ziener ogen als er wat vuil blijft inplakken. Of is een waterverwarmingsinstallatie direct minder efficiënt wanneer er wat kalkaanslag in de leidingen zit. Vergeet ook niet dat de door de fabrikanten aangegeven cijfers allemaal uit het labo komen. Soms kan dat meezitten, vaak totaal niet haalbaar in de realiteit.

Het lijkt me dat je zeer scherp gaat in de cijfers en dat het optimisme beetje groot is. Reken niet te scherp, voor je het weet voldoet het niet aan het minimum comfort dat je zelf verwacht. Laat ruimte voor de evolutie in het leven (kinderen bvb of de gevolgen van een ongeval, een nieuwe eigenaar van het huis). Ik zeg zeker niet om nu al groter te gaan dan wat je nodig denkt te hebben, maar zorg dat latere aanpassingen op een economisch verantwoorde manier kunnen gebeuren.
Peer81
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 apr 2015, 17:44

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door Peer81 »

Zo te zien is mijn situatie vergelijkbaar met die van MRO. Ik had de hoop dat beide systemen wel door 1 apparaat konden worden voorzien maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.

Waarom ik bij 30 graden douche is simpel daar voel ik me het lekkerste bij. Ik heb zelf ook geen zin om het risico te lopen dat ik zo nu en dan wel onder de tapdrempel kom daarom de berekening op deze manier. Als de cv er eenmaal inzit haal je hem er ook niet meer uit omdat je onder de tapdrempel komt en dan zit je met een hoop irritaties. Daarbij komt dat de cv er makkelijk voor 10 jaar of langer in zit en wat als de douchekoppen over 8 jaar nog minder verbruiken? Vandaag als ik nu al in de buurt van de grens zit ik toch naar alternatieven opzoek ga.

Vooruit kijkend naar de toekomst vraag ik me eerder af of alles niet op een ( electrische) boiler te koppelen is? Nu is het gekkenwerk omdat salderen van zonneenergie nog tot 2020 toegestaan is en gas veel goedkoper is dan elec maar over 10 jaar? Ach ik zie dan wel weer.. :)

Groeten Peter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door mro »

Mijn aparte boiler is ook op de ketel aangesloten hoor.

Technisch een stuk eenvoudiger dan een ketel met doorstromer die telkens aanslaat als je een warmwaterkraan opendraait en je hebt ook sneller warmwater.

gewoon de ketel programmeren dat die 1x per dag de boiler opwarmt. Wij komen gemakkelijk toe met 100L op 65graden.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door fireblade »

heb je al eens gekeken naar het rendement van die geisers, die zijn meestal niet zo zuinig, gezien de grote hoeveelheid warmte die door de schoorsteen verdwijnt. Het is beter om voor een indirect gestookte boiler te kiezen, betere isolatie en op elke warmtebron aan te sluiten, cv ketel of buffervat
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Waterbesparing vs. tapdrempel geiser

Bericht door sfj »

Gemiddeld rendement ivm opwarmen water:
96% voor elektrische boiler (met weerstand, geen warmtepomp dus),
65% voor gas of mazoutketel met boiler,
40% ketel met kleine buffer (typisch een gasketel met ingebouwde 5L of 10L buffer),
75% doorstroom op gas.
Plaats reactie