Eigen drinkwater oppompen-filteren.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door pelletpower »

Wat ik me nu afvraag. Zijn er hier mensen die hun eigen drinkwatervoorziening hebben. Is het in Nl mogelijk zelf voor je drinkwater te zorgen. Kan hier niet echt iets van vinden op het forum.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Waarom zou je dat willen? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Eigen drinkwater is nooit economisch en meestal niet van betere kwaliteit. Het economische feit zit hem vooral in de hoge vaste lasten (zuiveringsheffingen en dergelijke) die je evengoed mag afdragen, ondanks eigen water. De variabele lasten zijn daarentegen weer belachelijk laag. Kan je geen bron voor boren en pompen/filters voor installeren voor particulier gebruik. Daarnaast is grondwater vaak van twijfelachtige kwaliteit. Filters vragen om goede bewaking, anders gaan daar beestjes in groeien.

Voor Nederland kan ik slechts één beweegreden bedenken. Een preppermotivatie, dus als je verwacht dat door een catastrofale gebeurtenis het waterleidingnet een tijdlang buiten bedrijf raakt. In dat geval koop je het best een eenvoudig keramisch drinkwaterfilter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door hotglass »

Ha Pelletpower,

Niet in Nederland, maar wel een eigen drinkwatervoorziening!
Het heet een bron, maar is eigenlijk water dat door de bovenlaag(?) van de berg af komt.
Daar in het bos, tussen de bomen wordt het in een aantal putten verzameld en vervolgens komt het met een pijp het huis binnen.
Daar wacht het een UV-filter, een chloor behandeling en een zandfilter. (in omgekeerde volgorde)
De UV- filter werkt maar op 40%, het chloor doe ik niet in de behandeling en het zandfilter is er tussenuit gefit.
Voor bij de zandfilter heb ik anders nog een tweetal pompen staan en een drukvat.

Nu loopt het dus op zwaartekracht de leidingen door en de douche en toilet uit.
Met een hoogteverschil tussen de 2 en de 5 meter en leidingen van 12 mm geeft dat wel water maar geen
geweldige "moderne douch-ervaring".

Dit water is goed rechtstreeks te drinken en voor koken, koffie en thee is het van geweldige kwaliteit.
Eigenlijk zou het eens per jaar getest moeten worden (verplicht als je een commercieel bedrijf runt) door de Franse inspectie dienst voor ongeveer 1200 euro per keer! Daar doe ik dus ook niet aan mee, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een analyse (voor een betaalbare prijs) Veiligheidshalve drink ik er niet erg veel van.
Eigen drinkwater-opvang van daken is in Frankrijk verboden!!!!!!! Misschien is men bang voor radioactief stof.


Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door kockie »

Hier deden we het vroeger via de gezondheidsdienst voor dieren. Voor een 70 euro ex krijg je daar veel info.

Geen idee of deze link werkt (ivm sessies):
http://www.gd-winkel.nl/GD-winkel.store ... uctno=P209
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door pelletpower »

Om verschillende redenen vraag ik me dit af. De belangrijkste heeft misschien met preppen te maken, alleen klinkt dat nogal negatief. Het is meer de vanzelfsprekendheid van kraanwater. Vraag me gewoon af of het anders kan. Was bij een klant in Belgie en terloops kwam ter sprake dat ze daar zelf grondwater oppompen. Ik reageerde verbaasd, maar voor hen was het doodnormaal. En dat is het ook als je daarover nadenkt. In het boekje een tevreden leven is beschikbaar drinkwater ook een eerste vereiste om een lokatie goed of af te keuren.

Als je ergens een eind van de weg af zit, kan het misschien te overwegen zijn een put te slaan. Geen idee of iemand daar ervaring mee heeft en of het zonder al teveel toeters en bellen kan. Het leidingwaterbedrijf zit hier ook, dus kwalitatief moet het kunnen.

Goede link Kockie, hij werkt.

Hotglass, in de bergen is het wat makkelijker.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door hotglass »

pelletpower schreef:
Hotglass, in de bergen is het wat makkelijker.
Hmmmm, kom jij nog 500 meter waterleiding één meter diep ingraven in de rotsgrond?

Ik moet daar waar ik in de winter water wil, het wel 24 uur per dag laten doorlopen omdat de hoofdleiding op eigen terrein maximaal 30 cm diep zit. Soms zelfs ook boven de grond. In laten graven kost mij voorlopig nog te veel geld. Bij strenge vorst is minder als een minuut de kranen dichtdraaien voldoende om het systeem stil te leggen tot het weer duidelijk voorjaar is. Tot nu toe is het iedere winter nog weer fout gegaan. :fff

Groet,

Ed
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door pelletpower »

Heb ook zitten denken om een buffer met hydrofoor aan te leggen. Is ook een optie als er geen drinkwateraansluiting is of leveringszekerheid is twijfelachtig.
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door Freutel »

Hallo,
in mijn achtertuin is een punt geslagen waar ik een waterpomp op heb aangesloten. Tot nu toe gebruik ik deze alleen voor beregening en klussen buitenshuis. Ik weet niet of de kwaliteit zodanig is of deze 1) geschikt is te maken voor drinkwater 2) mijn koperleidingen niet zou aantasten als ik deze als grijswater circuit zou gebruiken. Zo'n test zou meer info geven inderdaad. Ik geloof dat mijn buren wel de grondwaterpomp op de toiletten heeft aangesloten.
Ik heb onlangs nog een mooi artikel over de waterleiding kwaliteit in verschillende europese landen, waaronder NL en DU. Ik zou spontaan overgaan op het gebruik van britta-filters om binnen redelijke budgettaire mogelijkheden tenminste iets hieraan te verbeteren. Van wat men daar verteld over restanten van o.a. medicijnen krijg ik kippevel.

Ook nagedacht over regenwater gebruik, maar de investeringen van voor tank en de aanleg van een 2de waterleiding circuit hebben mij tot nu toe weerhouden. Nu steken de regels in Duitsland wat anders is in elkaar. Ik betaal over afgenomen m3 water en aan de water-mij voor water aanvoer en aan de gemeente voor waterafvoer (riool).
Daarnaast voor regenwater alleen een belasting voor dakoppervlak dat aangesloten is op het riool. Het oppervlakte dat regenwater afvoert in de sloot is niet belast. Het omleggen van wat regenwaterpijpen zou een eerste verlichting geven.

Kortom op dit moment wegen kosten niet op tegen de huidige m3 waterprijs wat een slechte zaak is btw. Bij een nieuwbouw ga ik er zeker rekening mee houden. Motivatie is dan ook streven naar onafhankelijkheid en verminderen van lasten.
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door kockie »

@Freutel,


Heb je een link/bron van het artikel? Ben er wel benieuwd naar. Als je kijkt wat er door ons aan pillen ge(vr)(g)eten wordt, is het niet onlogisch dat dat weer in het drinkwater terechtkomt. Zelfde met bestrijdingsmiddelen en medicijnen bij dieren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door Freutel »

Ja, heb ik. Het artikel heet onzuiver water en is uit Medisch Dossier, jaargang 10, nr 8, september 2008, geschreven door Tony Edwards.
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door Freutel »

Ah, ik vind er via google nog wat bij: Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het Britse blad What Doctors Don’t Tell You, van de gezaghebbende medisch journaliste Lynne Mc Taggart.
Wist ik zelf nog niet. groet!
Groet, Freutel
Max van Indy
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2019, 16:14

Re: Eigen drinkwater oppompen-filteren.

Bericht door Max van Indy »

Ik heb een welput in mijn tuin,en mijn huis is van 1928. Vroeger dronk men direct het water uit de put. Maar vroeger is heden niet de hedendaagse verontreiniging van grondwater is anders als toen.
Nu is het verstandig en noodzakelijk om het water te filteren. Het water dient 2x per jaar te worden getest op kwaliteit(drinkwater)
Je waterleiding van het net mag niet in contact komen met je bron leiding.
Ik overweeg om toch het bronwater te gebruiken voor wasmaschiene , douchen,en spoeling toilet, niet om kosten te besparen,maar het gebruik van schoon leiding water om viezigheid weg te spoelen,ergert mij, zeker als je weet dat elders in de wereld schoon drinkwater schaars is.
Plaats reactie