waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een systeem van waterzuivering dat geen stroom nodig heeft (pomp enz).
Dit owv een buitenverblijfje (blokhut) dat in een zone ligt waar IBA verplicht is, maar waar ik geen aansluiting wil op het elektriciteitsnet.

Iemand een idee?
Guy Verbruggen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2010, 16:25

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Guy Verbruggen »

vooraleer je om het even welke toestel dan ook laat plaatsen, is het wel aangewezen om het water eens te laten testen op verschillende stoffen.
dan pas weet je welke toestel er eventueel kan staan en of het met of zonder elektriciteit
indien het een ontharder is ? belangrijk uw waterverbruik? Er zijn nu heel wat bedrijven die dergelijk systemen hebben.
Gr.

Guy
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Ben misschien niet geheel duidelijk geweest. Maar ik bedoel een waterzuiveringssysteem voor het afvalwater. (toilet+douche). Microstation of rietveld bijvoorbeeld, ... maar dus zonder elektriciteitsverbruik.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Brit »

Hoi Gandalf,

Als je een composteer toilet neemt, kan je voor de rest prima af met een rietveld/helofyten filter.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Inderdaad, ik zat ook aan een rietveld te denken,
maar: 1) de "modellen" die ik gezien heb zijn steeds mét pompsysteem en verbruiken dus elektriciteit.
2) Is elk systeem ook toegelaten ? Ik weet dat er keurmerken bestaan, dus is een composttoilet wel een voldoende oplossing in de zonering waarin de blokhut ligt?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Is elk systeem ook toegelaten?
Woon je in Nederland? Zo ja, dan zou ik eerst uit zoeken of je echt verplicht bent een IBA te nemen. De meeste gemeentes schreeuwen wel hard, maar verplichten kunnen ze het nog niet. Win deze informatie wel passief, anders ben je aan de beurt bij het pest ambtenaartje van de week. Is het wel verplicht, laat ze dan aantonen dat jij, na plaatsing gekozen IBA, minimaal 20jr met het apparaat toe kunt. Anders verzinnen over 5jr een IBOE, en kun je overnieuw. Je zit dan in het systeem?!

Mijn ouders kwamen bij hun vakantiewoning erachter dat het de doelstelling was het buitengebied van IBA's te voorzien. Niet verplicht. Dus de helft heeft zelf voor 3 tot 5000 euro uitgegeven, terwijl het niet verplicht was. Deze prijs was exclusief onderhoudskosten en stroomverbruik. Mijn vader heeft toen een 3kamer septic tank geplaatst voor een fractie van dat bedrag, die vet, spoel en een wc zone heeft. Amper onderhoud en een sloot vol diversiteit.

Als je dus niet verplicht bent, kun je het aanleggen zoals je zelf goed dunkt. Behandel je septic tank goed en hij doet het meestal beter dan een slecht ontworpen/onderhouden IBA.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Ik woon in België. Individuele waterzuivering is verplicht. Rest de vraag: bestaat het zonder electriciteit?
Zo niet: is een pompje dat draait op een zonnepaneel mogelijk ? (bedrijfszeker?)
Maar het liefst dus een systeem dat geen stroom verbruikt.

Niemand ?
Laatst gewijzigd door deleted op 07 dec 2010, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Herbert »

Ongetwijfeld zal er nog ergens wel een handmatige lenspomp te vinden zijn
Of wat denk je van het volgende?
http://www.aermotorwindmill.com/Index.asp
Met een windmolentje kan je veel meer doen dan stroom opwekken :D
Of het goedkoper is ...?
Ik zou gewoon een PV paneel gebruiken...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Een windmolen is een idee.
Werk(t)en ze niet in de Nederlandse polders met van die kleine windmolen-waterpompen?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Brit schreef:Hoi Gandalf,

Als je een composteer toilet neemt, kan je voor de rest prima af met een rietveld/helofyten filter.
Een composteertoilet is een alternatief. Alleen zou ik dan in een apart gebouwtje willen onderbrengen. Maar hoe gaat dit werken bij een lage buitentemperatuur (constante vriestemperatuur)? En ook hier weer zie ik veelal gebruik van elektriciteit voor beluchting ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Tim »

Gandalf,

In Ozzie hadden hier een leuke oplossing voor. Op het zuiden (daar op het noorden) een soort box, welke onder aangesloten is op de beerput. Bovenop de box de uitlaat. Deze box is zwart, waardoor hij warm wordt door de zon.

Natuurlijke trek doet de rest. Je voelde het tochten tussen je billen :lol:

Tim
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door bas-hilversum »

In deze webwinkel staat een uitgebreid vergelijkend overzicht van composterende toiletten. Zij hebben ook windaangedreven ventilatie als dit:
http://www.oeko-energie.de/images/savonius_160.jpg, maar vaak is een lange pijp al voldoende.
Als je een klein budget hebt kun je de Nonolet van de twaalf ambachten zelf bouwen en uitrusten met een 12V ventilatortje op een zonnepaneel met accu.
marcbe
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:59

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door marcbe »

Gandalf schreef:Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een systeem van waterzuivering dat geen stroom nodig heeft (pomp enz).
Dit owv een buitenverblijfje (blokhut) dat in een zone ligt waar IBA verplicht is, maar waar ik geen aansluiting wil op het elektriciteitsnet.

Iemand een idee?
Gandalf ... Een IBA rust op het principe van beluchten van microbacterieen in kontakt met het afvalwater ... dus hierbij heb je elektro nodig (aansturen v/e luchtcompressor voor zuurstofvoorziening naar de bacterien toe). Het voordeel van zo'n IBA is de kompaktheid waarmee het geinstalleerd kan worden.
Nu ... een elektroloze mogelijkheid is het aanleggen van een rietveld of zogenaamd bacterieveld,waar de bacterien aktief zijn rond het wortelveld van het riet. Het afvalwater word aangevoerd naar het begin van het rietveld (liefst evenredig verdeeld wand anders krijg je een hogere belasting op een bepaald gedeelte van het rietveld). De uitloop bevindt zich aan de andere kant van het veld , waarbij de uitloop/overloop zo is geplaatst dat het waterniveau zich juist onder de keitjes bevindt waarin het riet geplant staat.
De waterverplaatsing gebeurt dus d.m.v het toepassen van hoogteverschillen tussen aanvoer en afvoer. Het is ook best voor het rietveld een bezinkput te plaatsen omdat grovere delen niet door het rietveld heen kunnen gaan en dus voor geuroverlast kunnen zorgen (na een tijdje moet deze dan ook eens geruimd worden). Ook moet je rekenig houden met het agressief wortelgestel van riet hetwelk door de afdichting van rietkompartiment heen kan groeien (je kan dit oplossen door het kompartiment voldoende diep te maken). Zo ... genoeg stof om even over na te denken :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door deleted »

Geachte Marcbe,

Ik dacht dat IBA een verzamelnaam was voor alle individuele waterzuiveringsinstallaties, waaronder rietveld.
Dat is blijkbaar niet zo , waarvoor mij excuses.
Maar concreet was ikzelf ook aan een rietveld aan het denken (verkeerdelijk als IBA bestempeld?).
En ook dacht ik inderdaad aan een zinkput ervoor te plaatsen. Maar ook deze installatie maken meestal gebruik van (elektrische) pompen.
Maar ik zal richting zonnepaneel+pomp of handpomp moeten gaan denken ...
Het is namelijk voor een soort low-impact-vakantiewoning-project, waar er géén elektriciteitsaansluiting zal zijn.
Voor een volledig natuurlijke doorstroming zal het hoogteverschil aanzienlijk moeten zijn. Ik denk niet dat er op het terrein genoeg verval is hiervoor ... moet ik eerst eens uitmeten. Maar de eerste in de keten= zinkput zal dan wel erg hoog moeten zitten.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: waterzuivering (IBA) zonder elektriciteit

Bericht door Chicken Power »

Waarde Gandalf,

weer iets van de 'to do list' af.
Gandalf schreef:Een windmolen is een idee.
Werk(t)en ze niet in de Nederlandse polders met van die kleine windmolen-waterpompen?
G
Ik was de naam kwijt van die dingen. Ze worden nog steeds nieuw gebouwd, en ik zag ze ook al eens op Marktplaats voor een habbekrats. Uitgewoond, dat wel.

Geen idee hoe handig je zelf bent, maar je zou je afvalwater uit een verzameltank naar een hoger niveau kunnen brengen, en vervolgens de boel onder vrij verval door iets IBA achtigs kunnen laten stromen. Molentje zou ook voor beluchting kunnen zorgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosman-molentje

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie