Varkens vet kaars

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Varkens vet kaars

Bericht door benthuis »

Van het vet van een varken kàn je kaarsen maken....
Iemand ervaring met de geur?
Eventueel maskeren met een toevoeging?

Heeft rundvet wel betere eigenschappen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Varkens vet kaars

Bericht door Sandman79 »

Hi Ben,

Enkel beperkte ervaring met Kaarsen van bijenwas.
Die was moet sowieso heel erg zuiver zijn alvorens een kaars goed kan branden.
De dikte van de lont hangt ook af van de dikte van de kaars.
De lont heeft een brandrichting, dus opletten hoe je hem in je kaars stopt. :)

Sorry, niet echt antwoorden op je vragen, maar wel wat andere aspecten van kaarsenmaken om in het oog te houden.
Van varkensvet kan je ook nog altijd biodiesel maken :D, of frietvet ? :)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Varkens vet kaars

Bericht door Gerda van den Bergh »

Geen ervaring met kaarsen van varkensvet, wel ervaring met reuzel uitsmelten en dan hangt er nog dagenlang een zware vette geur in huis.
Ms is het handiger om eerst wat te experimenteren voordat je gaat slachten?
Ik zou wat vet spek uitsmelten en een paar theelicht-cupjes vullen, lontje erin en buiten aansteken. Kun je de techniek checken en krijg je een indruk van de geur.
Ik snap dat je een toepassing zoekt voor varkensspek. Je hebt altijd teveel. Zouten en roken zou mijn eerste optie zijn, kippenvoer de tweede en 'brandhout' de derde.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Varkens vet kaars

Bericht door benthuis »

Tja... Klinkt te mooi om waar te zijn hè.

Hoe maak jij kippenvoer van het vet?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gerda van den Bergh
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 nov 2019, 21:10
Locatie: Oost-Gelderland

Re: Varkens vet kaars

Bericht door Gerda van den Bergh »

:mrgreen: zouten en roken is veel ingewikkelder :D met veel groter afbreukrisico :cry: .

Het voeren van kippen met middelen van dierlijke oorsprong gaat altijd op dezelfde manier: je gooit het verse spul 's morgens in de uitloop van de kippen, zij vliegen erop af en in no time is het weg. Botjes en soms wat vellen blijven over, daarom doe je het niet in het nachtverblijf, wordt stinkiedinkie.
Restjes 's avonds opruimen, anders stimuleer je de ongediertefokkerij.
In de voerbak kun je zien wat de voedingswaarde was - kippen eten liever beest dan 'normaal' kippenvoer. Nou ja, volgens de kippen is 'beest' normaal kippenvoer :wink: .
Probleem kan wel zijn dat je teveel dierlijk voer hebt voor 1 dag. Nu kun je het een paar dagen bij buitentemp bewaren, anders actie diepvries of inzouten.
Als het echt teveel is heeft jouw slachter ws ook een vet-wegwerk-oplossing. Zou zomaar via de Rendac een redelijk acceptabele toepassing kunnen worden.
Succes!! Wanneer gaat het gebeuren?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Varkens vet kaars

Bericht door LeaD »

Warmte-batterij ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Varkens vet kaars

Bericht door jwardenier »

Ik heb het wel eens geprobeerd ,waskasen met varkensvet ,geen sucses bij mij .
als je de reuzel uitsmelt ,kaantjes er af ,en dan het hete vet in een grote bak koud water gieten ,let wel op dat je je niet verbrand .het schone vet stolt en komt boven drijven ,de rommetjes zakken naar de bodum .eventueel wat wassen
naar voledige stolling het vet weer terug in de pan doen en weer verhitten zodat het restand water verdampt ,je kan het heet in potten gieten deksel er op en af laten koelen ,je hebt nu schoon vet de basis voor zeep ,je kan er ook vogelvoer in het nog lauwe vet strooien ,hiervoor gebruik ik teracotta bloempotjes tak door het gaatje en uitstekend tot 5 a 10 cm boven het vet laten stollen en met tauwtje aan de achterkant aan uiteinde tak in de boom hangen ,meesjes enz zijn er dol op .
het geschoonde vet wat je in afgesloten potten bewaard kun je ook gebruiken om in te bakken ,het smaakt zo het ruikt .
voor zeep ben je echt wel meerdre reuzels nodig ,ik maak zeep met vet , was en doe er vaak kruiden als vrouwenmatel in ,het is een hele klus maar als je in een keer veel maakt heb je jaren zeep .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Varkens vet kaars

Bericht door jwardenier »

He Ben ,ik heb nog schoon vet staan ,ik smelt even een potje ,hang er een lontje in ,en dan zal hij morgen wel getolt zijn ,steek ik hem aan en hoor je of het met schoon vet wil .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Varkens vet kaars

Bericht door benthuis »

Ahh. Das een mooi experiment... De lont zou ook precies komen. Ik zoek even wat info.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Varkens vet kaars

Bericht door jwardenier »

Het werkt ,geschoond vet zoals ik eerder beschreef ,had nog een dun lont liggen ,die heb ik in 3 opgevlochten en met een spijker in het hete vet gehangen ,gaatje in het deksel om hem tijdens het stollen op de plek te houden ,hij brand mooi schoon geen akelige walm ,weer een nieuwe hobby .kaarsen maken uit vet .
eerder had ik het geprobeerd met was en vet dit lukte mij niet ,maar achteraf bedenk ik me dat waschijnlijk het lont te dun was .
mischien eens uitproberen wasvelletje oprollen lont er in en binnenin opvullen met vet ,het is te zacht om op zich te staan .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Varkens vet kaars

Bericht door jwardenier »

Na ong 8 uur de kaars te hebben gebrand kan ik zeggen dat het een sucses is ,punt van aandagt is het lond ,zorg dat je een lond krijgt uit 1 stuk ,opvlechten van 3 dunne lontjes wil wel maar verbrand onvoldoende dus als het vet wegbrand zou het lont ook korter moeten worden ,dit moet nu handmatig gedaan worden 2 x in 8 uur tijd .
De bevenste laag vet 2 cm smelt door de hitte van de verbranding ,daarom in een wasvel opvullen met vet welicht geen goed idee .
Zorg dat je een hitte bestendig glas hebt wijd uitlopend naar boven ,b v waar eerder een kaars in zat ,grood Zweeds bedrijf ,daar liggen ze zat met geurtje ..
Het valt me op dat het vet zeer langzaam verbruikt wordt ,welicht zijn er meerdre toepasings mogelijk heden ,ook omdat de bovenste laag vloeibaar wordt . sucses .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Varkens vet kaars

Bericht door benthuis »

Dit zou het leven makkelijker kunnen maken? Nooit geprobeerd...
Screenshot_20220119-112125.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Varkens vet kaars

Bericht door jwardenier »

Lijkt wel leuk ,houten kaars lont ,gewicht onderaan zal nodig zijn. Kaarslont hiervoor kun je katoen draad gebruiken ,bv daar waarmee rolades mee op bind. Boutje als gewichtje tegen drijven .
Het is belangrijk om de goede dikte van het lond te hebben ,dun draadje voor dunne kaars rollade koort, voor bv een bloempot ben je echt dik draad nodig of mischien wel de houten stokjes .
Ik ben benieuwd hou deze zich houden .
Plaats reactie