Ik heb het plan opgevat mijn eigen open scheermes te smeden, hiervoor had ik een fijner smeedtangetje nodig als de tangen die ik heb. Er moest dus een nieuwe gemaakt worden.
Onderstaand vind u de werkbeschrijving in 10 stappen voor het smeden van een basis smeedtang, deze tang is nadien af te stellen op de materiaaldikte die gekozen word. Project kost ongeveer 30min
Stap 1
neem 2 stukje van ongeveer 30cm rond 10 of 12 (ik gebruik 12)
stap 2 Leg je gereedschap klaar, een tang en een hamer. Omdat ik met rond staal ga werken gebruik ik een halfronde tang.
(een vol ronde tang zou rond natuurlijk niet vasthouden)
Stap 3 Markeer 2 x 3cm op het stuk rond, ik doe dit door het staal onder een hoek tegen de rand van het aambeeld te zetten en er dan een lel op te geven, deze markeringen zijn goed terug te zien op heet staal.
Stap 4 Smeed aan bijde stukken een "bek" , houd hierbij in gedachten dat een tang gemaakt word van 2 identieke helften die in spiegelbeeld op elkaar geklonken worden..
Stap 5 smeed de schaniervlakken die haaks staan op de bek, we maken nog steeds 2 dezelfde helften.
Stap 6 werk de schaniervlakken af richting de handgrepen
Stap 7 boor in het schaniervlakken de gaten voor de klinknagel (in dit geval een m8 bout omdat ik geen klinknagels meer heb en geen nagelijzer om klinknagels te maken, die moet ik ook nog maken)
Stap 8 plaats de klinknagel in 1 deel van de tang en verwarm de twee samen.
Stap 9 klink de twee helften samen, dat ziet er zo uit
Stap 10 klop de tang in fatsoen (de bek staat waarschijnlijk scheef) en maak een bolling in de handvaten door ze achter de klinknagel te verwarmen, er een stuk rond 12 tussen te stoppen en dan in de handvaten te knijpen (draag zeiknatte leren handschoenen, dan kun je je werkstukje ongeveer 30sec vasthouden voor het zeer gaat doen

Eindresultaat ziet er zo uit :
De tang kan nu op maat gezet worden en naar behoefte afgewerkt worden.
Het begin van een keukenmes uit een oude rasp, hier schrijf ik ook een "hoe doe ik" van