Produminderen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Produminderen

Bericht door deleted »

Wie wil Consuminderen zou ook moeten produminderen anders houdt de logica geen steek.

Zelf ben ik sinds dit jaar gestart met 20% minder (betaald) werken(5/7 ---> 4/7). Zo komt er ook meer tijd om voor jezelf wat te doen.
Het is nog niet veel , maar toch al een begin.
Als je 20% inkomen minder hebt wordt je vanzelf zuiniger. Zo ga je vanzelf 20% consuminderen.

Ik maak mezelf graag wijs dat ik nu al 40% minder bijdraag aan de groei-maatschappij.
Hoewel dat niet helemaal wiskundig correct is, is het een mooie gedachte.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Produminderen

Bericht door David86 »

Ik doe hetzelfde in januari.

Ik ga terug naar 134 uur per 4 weken (van 170/180)

Een zinnig punt, ik verheug me er op om meer tijd te hebben om gewoon te "leven"

Groeten,
..
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Produminderen

Bericht door peterberg »

Wat grappig: ik heb vanaf begin 1983 tot aan mijn pensioen in 2011 per week 4 dagen gewerkt. Indertijd bij Fokker als werkgever was het in theorie mogelijk maar allerlei chefs moesten hun fiat er aan geven. Omdat we allebei werk hadden en geen kinderen was er meer geld dan tijd om allerlei te doen. Het heeft geholpen, ik kan het aanbevelen, het is verrukkelijk!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Produminderen

Bericht door benthuis »

Ik heb ook altijd max 4 dagen gewerkt. In de zorg is dat makkelijker (oa door slaapdiensten en toeslagen voor avond/weekend)
Toen ik nog Zelfstandige was lukte het enkel door iets langere dagen te maken.
Nu gebruik ik al een aantal jaar mn "carriere moves" om minder te kunnen gaan werken.
In januari heb ik een "betere" functie, dit zet ik om in minder uur. (streef naar 20 uur, 2 diensten id week)

Kies dus voor tijd ipv voor geld. Dit bevalt erg goed.
Wel moet ik er voor waken, deze vrije tijd niet alsnog om te zetten in leuke projecten met financieel karakter.
Het vleesch is zwak...
Hiermee heb ik dit jaar wel mn zonnepanelen, HR glas ed bekostigd.
Oja en natuurlijk mn jachtsaffari vakantie op Madagaskar!! :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Produminderen

Bericht door David86 »

benthuis schreef:Oja en natuurlijk mn jachtsaffari vakantie op Madagaskar!! :fff
Vanuit een helicopter op beschermde olifanten toch ?
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Produminderen

Bericht door ritsaert snijder »

ik werk ook vier dagen! 9 uur
en dan drie dagen dubbelhard
vreselijk!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Produminderen

Bericht door Dutch John »

Ben 10 jaar geleden van 55+ uur per week naar 16 gegaan en 4 jaar geleden naar 0. Bevalt prima. Verveel me niet. Elk uur besteed aan zelfvoorziening is er één in een heel kleine, maar zeer efficiënte kringloop. De ROI (return on input) is gewoon hoog, omdat er geen geld rondpompt waar allerlei instanties wat vanaf willen plukken. Investeringen kunnen we betalen van resterend spaargeld, terwijl leven bijna niets kost. Als je geen lasten hebt, sta je versteld hoe lang je met een paar euro kunt doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Produminderen

Bericht door Brit »

Ik heb in Nederland altijd 50 á 60 uur (of zelfs meer) per week gewerkt. Daarna in Nieuw Zeeland ben ik 40+ uren gaan werken, maar nu we een kleine dreumes hebben rond lallen, werk ik nog maar 3 dagen (+/- 27 uur). Mijn vrouw werkt nog wel volle weken.
Helaas kan ik die extra dagen nog niet echt veel aan het zelfvoorzienend zijn besteden, want de kleine meid is aardig in staat me bezig te houden.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie