Peter Kingsnorth over de zeis

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Peter Kingsnorth over de zeis

Bericht door benthuis »

https://orionmagazine.org/article/dark-ecology/

Aardig verhaal van Peter Kingsnorth over techniek.
Beste man heeft mooie boeken geschreven en volgens mij was er een Tegenlicht documentaire over hem.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Peter Kingsnorth over de zeis

Bericht door Woz »

Mijn mening: in dit artikel wordt de zeis als kapstok gebruikt voor het eeuwige terugkerende verhaal van de mens die vecht tegen zijn eigen evolutie.

Ik heb zelf ook een zeis en het is een grote hobby. Net omdat het een werktuig is dat zodanig goed is dat het duizenden jaren later nog bestaat en gebruikt wordt.
Maar wat mij betreft is een zeis evengoed technologie als pakweg een smartphone.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er in de begintijd van de zeis er ook mensen waren die er argwanend naar keken en zeiden: ’met mijn scherpe steen gaat het net zo goed..’

Hoeveel denkers hebben dit verhaal al verteld, opgeschreven, verfilmd,... die pleiten voor een terugkeer naar de natuurtoestand die heel waarschijnlijk nooit bestaan heeft?

Jazeker, heel veel technologie is flauwekul en pure verspilling. Maar als we echt zouden terugkeren naar een soort van natuurtoestand dan zouden we ook nooit meer zaken bedenken even geniaal als de zeis.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Peter Kingsnorth over de zeis

Bericht door Roelie »

Tja, of antibiotica? Vroeger was echt niet álles beter, wel anders.
Maar ik geef toe maaien met een zeis gaat vele malen leuker dan gras plukken... :)
Plaats reactie