Oven op of boven de fire box?

Rockets zijn op dit forum zoveel besproken dat ze een eigenforumonderdeel verdienen. U kunt het hier hebben over Rocket Mass Heaters, Rockets Stove, vuurbetonnen rockets met allerlei warmtewisselaars etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door kockie »

De heatriserr van het 0-model kachel die in mijn schuur staat had een rvs riser van 1(?) mm. Deze is < 1 kuub hout gesneuveld. Totaal doorgebrand. De vermiculiet die eromheen zat heb zat onderin het begin van de heatriser. De huidige die gemaakt is van volgens mij pindablikken, klei en vermiculiet houdt het prima vol. Is laatst met de vorst volop gestookt en lijkt geen krimp te geven. Ik heb geen endoscoop om er in te kijken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, het multidier is weer opgeborgen.

RVS, er is mee geëxperimenteerd en naar mijn stellige overtuiging is er consensus dat RVS het niet lang overleefd. Ik weet het ook uit eigen ervaring en in de RBB's die ik nu bouw (5 tot 10 per jaar) gebruik ik geen RVS voor de riser.

Bedankt voor de tekening. Het multibeest is weer ontsnapt. Een RBB 200;

* met een goed geisoleerde schoorsteen van ongeveer 6 meter verticaal
* die horizontale bank met 20 cm pijp en 6 meter is niet haalbaar

alles moet binnen de 4,5 en 5,5 m2 binnenoppervlak (afhankelijk van de omstandigheden)

ps ik zie dat anderen ook al hadden gereageerd...
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 11 dec 2016, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Ik denk dat ik de formule ondertussen ook al weer gevonden heb: Riseroppervlak x 339 (klopt dit?).
In dat geval is het (0,2 m2 x 339 =) 6,78 M2 iets meer als de 5,5 die jij zegt maar, dat zal voor een iets kleinere maat zijn (als deze formule klopt tenminste).
In ieder geval met de oppervlakte van fornuis en oven erbij zal het krap zijn. buis (6 m in bank = 2 m naar schoorsteen = 8 totaal) oppervlakte = 4 m2 Oven oppervlakte = 1 m2, fornuis oppervlakte = 0,4 m2 dat geeft een totaal van 5,4 m2.
Oef dat gaat nog net, zelfs binnen jouw 5,5 m2.
Dat wil dus wel weer zeggen dat, als ik een iets kleinere riser ga nemen die maat maar heel nipt gaat zijn & met een nog kleinere riser helemaal te klein is. Ik ben hier dus in het voordeel om dit beest van een riser te behouden en het maar mondjesmaat te voeden, Beest op dieet.
Ook een voordeel is die riser iets langer zien te krijgen. Misschien toch 10 cm de grond in werken, asspit eronder (goed idee van DJ) en een tunneltje zodat ik hem leeg kan zuigen met het geluidsmonster (de stofzuiger). Misschien een guillotine stijl deur die in een rails naar beneden schuift. Een gewone deur heeft aan de onderkant dan geen aansluiting.

Dan wil ik nog het volgende zeggen over de originele vraag van dit forum: Oven op of boven de firefox? is mij ondertussen wel duidelijk, dat word er boven, omdat de hitte toch meer in de rookgassen zit dan dat de stenen afgeven. En ook dat de firebox beter geïsoleerd word.
Ik wil iedereen bedanken voor al de antwoorden. Ik heb weer heel wat bijgeleerd. En hopelijk kunnen andere die dit lezen dat ook.

Dan is er nog de vraag over wat ik ga doen met de schoorsteen? Ik denk dat het voor dat antwoord tijd is om een nieuw discussie op te starten. Ik zal dat morgen doen onder de titel: To chimney or not to chimney? that is the question!

Groeten,

BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ken die formule niet! Waar tover je die vandaan? Die 5,5 is de oude norm, dat werkt alleen met optimale omstandigheden (ik heb mijn tekst aangepast om onduidelijkheden te voorkomen).
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Nou tover is een groot woord, ik heb gewoon jouw advies opgevolgd en gezocht hier op het eco forum. Gandalf (the Great Wizard) heeft die tevoorschijn "getoverd".
Ik zal het je makkelijk maken. zoek even: Massakachel met luchtaanvoer diam 50mm en rookafvoer diam 80 en je zal het vinden.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf, dat is een wijze tovenaar.

Bedoel je dit topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... +80#p69877

Ik heb even lopen zoeken naar de norm voor de interne oppervlakte voor een bell. Hierboven staat het deels onduidelijk en deels onjuist geformuleerd.

Peter formuleert het als volgt:
Voor het geval je de interne oppervlakte van de bell bedoelt: 9,4 m2, bij een heel goede schoorsteen wat meer. Recent uitgezocht tijdens een workshop in de USA. De 6 m2 voor een R177 is inmiddels twijfelachtig, de man in Slovenia heeft het ding terug gebracht naar 5,5 m2 vanwege trek problemen. Met een bypass zouden beide systeem formaten wat meer aan moeten kunnen. Ik ben overigens voorstander van een juist gedimensioneerde bell waardoor die zonder kleppen uitstekend kan functioneren. Een bypass is in mijn opinie maar een lapmiddel om een minder goed ontwerp toch te kunnen gebruiken.
Een zitbank gemaakt als bell kan je met de norm beoordelen. Een zitbank met een buis geeft meer weerstand.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Ritsaert,
Dat was inderdaad de link die ik gevonden had. Wel een beetje raar dat die waarden veranderen naargelang iemand anders ze berekend/toepast, misschien betere isolatie/andere condities, op de ene plaats dan de andere. Ik weet niet waar het aan ligt maar in ieder geval goed om te weten dat die 339 aan de ruime kant is.
Hoe dan ook ik zit met mijn nieuwe opstelling net onder die 5,5 en dat is voor een R177, als ik dan de R200 er in laat zit ik zeker veilig.
Nu zeg je dat het alleen geld voor bel en niet voor buis. Dat is weer roet in het eten. In ieder geval ik denk/hoop dat als ik alle verbeteringen gedaan heb die ik plan dat ik wel goed zit, het is tenslotte niet dat het nu niet werkt, de rookgassen gaan er doorheen, het mag alleen een heel stuk vermogen meer hebben.
Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

Tijd voor een nieuwe schets met je uiteindelijke plan? Volgens mij ben je er nog niet!
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

@ Ritsaert,
Die schets heb ik vanmiddag op het andere forum gezet To chimney or not to chimney...
( http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=34&t=6034 ). kijk daar even a.u.b.
Heb de riser op 105 cm gekregen, Dus een stuk meer vermogen dan de originele 90 cm. Ook veel meer isolatie onder en boven de vuurkamer. Het is een redelijk compact model, dus weinig verliezen.
Een nadeel is dat het laag bij de grond is om hem te vullen maar ja, het is dat of extra cm in de riser en die zijn belangrijker.
Ik zou zo direct niet weten wat ik er nog aan kan verbeteren.
Ben er alleen nog niet uit waar de exit voor de rookgassen te plaatsen, links, rechts of midden onder de oven.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

laag en niet in het midden (vergroten afstand naar de riser),

ik bedoel een tekening van je totale opzet....bank...schoorsteen enzovoorts.
groet!

Ritsaert
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Hallo,
laag en niet in het midden (vergroten afstand naar de riser)
Dat wil dus zeggen rechts onder de oven. Ik heb de indruk dat het hier zich niet zozeer zal gedragen als een Bell omdat het volume zo beperkt is en dat de meeste gassen over de oven heen gaan, omdat dat in het verlengde ligt van de richting die de gassen toch al uit gaan. En dat het meer weerstand is om links van de oven naar beneden te gaan. Ik ben bang dat de temperatuur van de oven van onder niet zo warm gaat zijn? Denk jij dat niet? (Meer plaats maken rond de oven gaat helaas niet).
Dat valt natuurlijk te regelen met de oven meer naar rechts te verschuiven zodat de opening links ervan meer rookgassen krijgt. Maar hoeveel verander je dit dan? zijn daar formules voor?

Om de afstand tot de riser te vergroten tot de max, dan is een andere mogelijkheid om de opening tussen riser en oven dicht te maken. De gassen gaan dan helemaal rond de oven vooraleer ze het fornuis verlaten. Het is dan wel weer een doorstroom i.p.v. een Bell opstelling. Wat is beter?

Kwa totaalopstelling kan ik niet heel veel veranderen, door de plaatsing van verschillende dingen. Die waterverwarmer laat ik er uit en verder kan ik indien nodig een schoorsteen plaatsen. De exit moet onder de grond door, omdat er een groot raam zit. Het is dus geen stenen muur waar ik een gat in kan maken.

Groeten,
BK.
Bijlagen
doorstroom.JPG
doorstroom.JPG (27.88 KiB) 6129 keer bekeken
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

De afstand boven de riser is veel te klein, dat gaat niet werken!
Ik kan de bell ruimte niet beoordelen (dit is alleen een dwarsdoorsnede)
Hoeveel meter is dan de bank en wat voor een schoorsteen wordt het dan?

Maak een schets! Dat voorkomt misverstanden!!!
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door Wouter Gillis »

er lijkt ook isolatie te zitten tussen het P-channel (secundaire lucht) en het plafond van de verbrandingskamer. Dat is niet de bedoeling, zo wordt de secundaire lucht minder voorverwarmd.

groet
Wouter
boskabouter
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 dec 2016, 01:19

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door boskabouter »

Goedendag,
@ Ritsaert,
De afstand boven de riser is 5 cm hoog, omgerekend geeft dit 5o cm2 meer dan de csa van de riser, ik dacht dat dat ok was. Wat zou jij dan als minimum afstand nemen? Zou ik dan ook de afstand tussen de oven en de kookplaten moeten aanpassen? die is op het moment ook 5 cm hoog (volgens het plan).

Ik heb nooit gewerkt met plan tekenen op computer dus geen idee hoe je zo'n 3D plan maakt. Maar ik kan je wel zeggen dat de csa boven de oven is 250 cm2 (5 x 50 cm) en onder de oven door is nog eens 250 cm2, totaal dus 500cm2. De riser csa is 200 cm2. Dus gedraag zich dit als een Bell of niet?

De bank is 6 meter, die is er al en daar kan ik niets van af doen. Schoorsteen, dat heb ik nog niet echt beslist, misschien 5 of 6 meter geïsoleerd. Prioriteit is eerst het fornuis goed ontwerpen, delen die ik nog te kort kom bestellen en het geheel opbouwen. `Dan zien hoe goed het werkt en indien nodig schoorsteen bijvoegen naar behoefte.

@ Wouter,
Ik had ergens gelezen dat de warmte door het P-chanel vooral verkregen werd in het kleine stukje in de vuur-kamer zelf, blijkbaar omdat de lucht daar naar beneden gaat word hij daar super heet, dus ik dacht ik doe een beetje isolatie er tussen zodat de vuurvaste tegels niet continu afgekoeld worden, beschermt tegen thermal shock. Maar ik kan ook simpelweg het P Chanel boven de isolatie en onder de oven leggen, dan word het ook extra verwarmd, zijnde door de rookgassen en niet door de plafond van de verbrandingskamer. In Ider geval extra warmte kan geen kwaad.

Groeten,
BK.
Leer van de fouten van van anderen, je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Oven op of boven de fire box?

Bericht door ritsaert snijder »

@BK,
De afstand boven de riser is 5 cm hoog, omgerekend geeft dit 5o cm2 meer dan de csa van de riser, ik dacht dat dat ok was. Wat zou jij dan als minimum afstand nemen? Zou ik dan ook de afstand tussen de oven en de kookplaten moeten aanpassen? die is op het moment ook 5 cm hoog (volgens het plan).
Antwoord staat hierboven ergens! Met een rocket werk je niet met een CSA (zucht!)
Ik heb nooit gewerkt met plan tekenen op computer dus geen idee hoe je zo'n 3D plan maakt. Maar ik kan je wel zeggen dat de csa boven de oven is 250 cm2 (5 x 50 cm) en onder de oven door is nog eens 250 cm2, totaal dus 500cm2. De riser csa is 200 cm2. Dus gedraag zich dit als een Bell of niet?
Ik weet het niet....je kan ook gewoon een tweede dwarsdoorsnede maken..
De bank is 6 meter, die is er al en daar kan ik niets van af doen. Schoorsteen, dat heb ik nog niet echt beslist, misschien 5 of 6 meter geïsoleerd. Prioriteit is eerst het fornuis goed ontwerpen, delen die ik nog te kort kom bestellen en het geheel opbouwen. `Dan zien hoe goed het werkt en indien nodig schoorsteen bijvoegen naar behoefte.
Ik kan me niet voorstellen dat het gaat werken met een RBB!

Beratungspantzer?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie