Jeroen D

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Jeroen D

Bericht door Jerre »

hallo iedereen,

ik heb dit forum pas enkele maanden geleden ontdekt en heb al vele uren gelezen en doorzocht. zoveel informatie die ik ergens anders moeilijk vind...
Op dit moment in mijn leven komt dit forum uitermate van pas.

Wij, dat is mijn vrouw en mijn twee zoontjes van 2 en 4, wonen nu in Gent. Ik ben zaakvoerder van een terrazzobedrijf (momenteel aan het werk in Artis :D ) en mijn vrouw is therapeute. WIj wonen in een - naar Vlaamse normen - klein huis, (vooral smal) van 120m² en slechts 3.3m breed. Wij zijn al een hele tijd op zoek naar een ander huis maar in en rond Gent is dit niet zo evident. We waren uiteindelijk ingestapt in een cohousingsproject.
Leek wel fijn om met een aantal mensen samen te werken en zo een aantal voordelen te creeëren. We zouden een tuin hebben van 3500m² , een huisje van 135m² en een commonhouse van 160m².
Maar gaande weg kon ik mij steeds minder vinden in de manier waarop gebouwd zou worden. Aantal voorbeeldjes, in de bostuin voor de huizen zou er een plein in polybeton voorzien worden zodat de kinderen daarop konden spelen. :? Terwijl er al heel wat verharding voorzien was. We kwamen zelfs op meer vierkante meter verharding dan wettelijk toegelaten was. Er zou ook gevelverlichting voorzien worden die de volledige gevel uitlicht vanaf dat het donker wordt tot het weer klaar wordt. Voor alles en nog wat wordt er in de hedendaagse nieuwbouw wel iets ingewikkelds uitgevonden waardoor dit 'ecologisch project' naar mijn mening meer een materialistisch consumtiegericht hightec project was.
Kostprijs was dan ook +560 000 euro...
Uiteindeijk zijn we na een proces van een jaar net voor de aankoop uit het project gestapt omdat het niet goed zat. Ik verlangde iets helemaal anders.

In september 2013 waren mijn vrouw en ik op wandel in de Vlaamse Ardennen. Op een gegeven moment kwamen we in een zeer mooi valleitje en zagen we een perceel met een toeganspoort die volledig overgroeid was door bramen en waar een haag rond stond die duidelijk al heel vele jaren zijn eigen leventje kon leiden zonder bemoeienis van de landeigenaar.
We besloten een kijkje te nemen om te zien wat er achter die haag verstopt zou zitten. Een caravan, een huis of misschien gewoon enkel bos...

Op dit prachtig perceel met gigantische bomen stond een huisje / chalet die compleet overgroeid was door wilde wingerd en blauwe regen. Een hele biotoop was sinds de laatse menselijke bewoners ingetrokken.

Via de buren zijn we te weten gekomen wie de eigenaar was. Na ongeveer 5 jaar onderhandelen met af en toe zeeeeeer lange stiltes waren we tot een overeenkomst gekomen.
Wij zouden het huisje van +/- 80m² met schuurtje van 60m² kunnen kopen + perceel van net geen hectare. Jammer genoeg bleek de opschortende voorwaarde niet vervuld. Nl dat het vergund (geacht) zou zijn. Het duurde nog eens meer dan twee jaar vooraleer dit administratief probleem opgelost was.
Toen we dachten dat het eindelijk in de sjakos was blijk de overheid voorkooprecht te hebben omdat het in landschappelijk waardevol en kwetsbaar gebied ligt. Dus weer twee maand wachten...
maar deze week hebben we bericht gekregen dat de overheid het voorkooprecht niet zal uitoefenen.
Aanvankelijk hadden we het idee om het de chalet als vakantiehuis te zien. Maar ondertussen hebben we besloten om er te gaan wonen.

Dit zie ik als een spannend avontuur. Het is niet logisch om op je 40ste van een kleine 'starterswoning' te verhuizen naar een nog kleiner huisje. Zeker niet met twee kleine kinderen. Maar we willen ons leven echt over een andere boeg gooien.

Doordat de we nu minder dan 20 % betalen van wat gebudgeteerd was voor het cohousingsproject kunnen we schuldenvrij leven. Het is de bedoeling om maximum half time te werken voor de zaak.
We willen zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden wat eten betreft. Voedselbos permacultuurtuin,...

Ik zou het echt zo lowtec mogelijk willen houden. Hempcrete muren, leempleister uit de tuin, constructiehout uit het bos, earthbag sauna als badkamer en een zelfgebouwde rocketmass heater. ik zit ook te fantaseren over de biomeiler.

Logisch dus dat dit forum voor mij heel interessant kan zijn.
Ik had graag foto's toegevoegd maar die zijn blijkbaar te groot. Ik zal nog even moeten zoeken hoe dat moet.
Ik hoop (en verwacht) heel wat interessante ervaringen en info te vergaren.
Tot hoors en alvast heeel erg bedankt aan de mensen die dit forum dragen. (gift is verstuurd)

groet
Jeroen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Jeroen D

Bericht door kockie »

Welkom en bedankt voor je donatie!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Jeroen D

Bericht door Jerre »

20140926_122404.jpg
Enkele foto's van de toestand waarin we het huisje gevonden hebben en enkele foto's van hoe het er uitziet na de eerste acties.
Het was erg voorbarig om al zoveel werk te doen voor het verlijden van de akte want toen bleek de opschortende voorwaarde niet voldaan...
gelukkig is het toch niet voor niets geweest.
Foto's staan door elkaar maar het lijkt hier wel te spoken want kan er geen logica in vinden.

Groet Jeroen
Bijlagen
20140926_121636.jpg
20140926_123017.jpg
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Jeroen D

Bericht door Jerre »

De bijlage voor.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage linksachter.jpg is niet meer beschikbaar
voor.jpg
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: Jeroen D

Bericht door Jerre »

De bijlage linksachter.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage linksachter.jpg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
linksachter.jpg
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Jeroen D

Bericht door Woz »

Mooi!

Klinkt als een zeer uitdagend project maar je lijkt wel over het nodige geduld en doorzettingsvermogen te beschikken.

Vanuit mijn werk heb ik ook al enkele co-housingprojecten gezien en dan komt bij mij de vraag ’waarom toch zo moeilijk en ingewikkeld maken?'.
Plaats reactie