Houtvergasser - ontevreden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

Beste Forumleden,

Ahoy. Ik ben hier nieuw. Nu zit ik met een kleine ontevredenheid. We hebben een SolayBayer houtvergasser van 40KW staan voor een oud huis dat voor de helft nieuwbouw is. De oppervlakte is ca 120m2. De kachel zou 800m3 moeten kunnen verwarmen... maar niets is minder waar. De installatie is niet in orde en werkt naar een jaar wikken en wegen nog niet naar behoren. Nu is mijn ondervinding dat het buffervat (dat geadviseerd is) van 1500 liter gewoon te weinig buffer is. Heeft iemand hier een opmerking of mening over? Ik hoor het graag. Ben er na een jaar een beetje klaar mee;)

groetjes Ruben
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Sandman79 »

Hallo Ruben,

Met een 40 KW vergasser moet je in ieder geval het niet snel te koud hebben... :)
Een vuistregel is om 100 tot zelfs 150 liter buffer te voorzien per 1 kw warmteopbrengst van je warmtebron. In dit geval dus eerder 4 a 6000 liter buffer ipv 1500. AL kan je altijd van vuistregels afwijken als je weet wat je doet. Wel is het zo dat een grotere buffer je sowieso meer comfort gaat brengen, aangezien je wellicht minder stookbeurten gaat nodige hebben/ langere periodes kan overbruggen op de warmte in de buffer.

40 Kw lijkt me voor een woning van 120 m² ook eerder aan de erg ruime kant, ik heb in een woning van 1979 en een 170 m² afgelopen jaren gestookt met een houtkachel van max 20 kw, in praktijk eerder 14 kw... en niet veel koude gehad hoor... :). Na de verbouwing staat er hier een 15 KW. vergasser.

Welke problemen merk je eigenlijk precies?
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

hallo Sandman.

Elke ochtend is me buffervat van 80 graden terug gelopen naar 25/30 graden waardoor ik helemaal opnieuw moet beginnen. Het is dus alles behalve relaxed stoken voor ons...
Ik heb aan de installateur die de situatie heeft gezien en dit heeft geadviseerd ook aangegeven. Helaas dus met weinig resultaat. Heb ook al contact met de fabrikant. Kijken of meneer me nu eindelijk eens wil gaan geloven.

Bedankt voor je reactie. Ik kom erop terug als ik meer weet (kan wel weer lang duren).

Groetjes
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door alefarendsen »

Zo maar wat vragen:
  • Waar staat de buffer, grote afstand tussen daar en verdeler
  • De 80 graden afname is dat op een heel koude dag?
  • Wat doe de buffer als je de vervarming niet gebruikt, hoeveel verlies je dan?
  • Radiatoren of vloerverwarming?
  • Kun je je (vloer?)verwarming in zones uitzetten? Zo ja, zou je per zone kunnen kijken hoeveel afname dat genereert?
  • Je zegt dat dat wel weer even kan duren. Het wordt aankomende week wat kouder. Kun je toch niet nog een paar gecontroleerde experimenten doen zodat je in ieder geval voor volgende winter wat verder kan?
Lijkt mij met een buffer van 1500l voor een huis van 120m2 een nogal hoog verbruik? Dat de ketel 40kw is heeft met dat verbruik toch niet veel te maken?
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

@alefarendsen
De buffer staat circa 15/20 meter van het huis af met een geisoleerde leiding onder de grond (60 diep)
De 80 graden is in werkelijkheid 50/55, van 80 naar 25 tot 30 graden
De buffer vraagt niets als we niet verwarmen. We hebben wel vloerverwarming dus dit kan misschien schelen? Hij trekt het buffervat in de nacht leef dus durf niet te zeggen of we dan verbruiken... lijkt me wel...
Vloerverwarming
Ja we kunnen in zones werken. Hebben nu echter alleen in de kamer aanstaan, keuken staat helemaal uit, toilet en badkamer staat die heel laag (zodat de kou eraf is) Dan is er 1 radiator in de badkamer welke aan moet staan om circulatie te behouden.
-> zou graag testen maar de kachel staat nu al een maand of 2 uit omdat ik er zo klaar mee ben. Ook was al me hout op wat het lastig maakt om te stoken.

ik heb contact met de fabrikant gehad, deze adviseert minstens 2200 tot zelfs 3000 liter. Me zus heeft 2000 liter en hier werkt het systeem optimaal...
Zelfde spullen, enkel groter buffervat en beter geisoleerd huis. Wel veel meer kuub om warm te stoken binnen (gemiddeld 22 graden overal). Blijkbaar was 40kw nodig om 800m3 qua huis te kunnen verwarmen.

mvg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door kockie »

Ik verwacht dat er ergens in de regeling iets fout gaat waardoor de pomp van de buffer naar huis dag en nacht blijft doorlopen. Ik heb mijn systeem uitgerust met (te) veel temperatuursensoren en raad iedereen aan dat ook te doen. Het geeft erg veel informatie, ook als er iets misgaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

Kockie,

welke sensors en waar heb je deze allemaal opzitten? Dan ga ik dit met de installateur ook bespreken. Hoe meer feedback hoe meer ik hem na een jaar onder zijn neus kan schuiven.

Hoor het graag.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door kockie »

Ik gebruik ds18b20 sensoren aangesloten op een raspberry-pi. In mijn buffer zitten er een stuk of 12, elke 10-15 cm eentje. Dat geeft veel informatie over de energie inhoud van de buffer en dus ook over hoeveel je nog kunt/moet stoken. Ik heb de sensoren in een dompelbuis zitten die van boven naar onder in de buffer loopt. Temperaturen worden iedere minuut uitgelezen en in een database geplaatst. Hieruit worden weer op aanvraag grafieken gegenereerd. Ook een gedeelte van de verwarmingsregeling verloopt via deze database.

Sensoren in
buffer
boiler
verschillende woonruimtes
ketel
schoorsteen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

@kockie

Heb je hier toevallig foto's van en heb je dit zelf geplaatst of laten plaatsen?
Ik hoor het graag:)
Wel fanatiek met meters iig;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door kockie »

Ik kan wel foto's maken, maar dan zie je alleen draadjes met zwarte blobs eraan, da's niet zo interessant....

Hier een grafiek
graph.php.png
en een tabelletje:
tabel.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door dormos »

http://www.sanitairweb.be/buffervaten_info.html

Als je een buffer van 1500 liter afkoelt van 90 naar 40 graden dan heb je 87,3 kWh aan warmte verbruikt.

Stel een gemiddeld gasverbruik voor een gezin is 1500m3, 1m3 gas is 10kWh.
Dan heb je per jaar 15000 kWh nodig.

15000 kWh gedeeld door 87.3 = 172x je buffer leegtrekken van 90 naar 40 graden.
Onder de 40 graden wordt de delta T zo klein dat je amper wat aan de warmte hebt.

Conclusie: je buffer is te klein. Richtwaarde is 100 liter per kW kachelvermogen, jij zit op 38 liter per kW.

Heb je grotere verliezen doordat een pomp permanent draait of doordat de isolatie van de transportleiding niet deugt dan helpt dat niet.

40kW capaciteit zou een ruimte van 800m3 moeten kunnen verwarmen en dat klopt ook wel. Je moet dan alleen de kachel meerdere keren per dag stoken. Wil je meer autonomie, dan zul je buffercapaciteit bij moeten plaatsen.

Ik heb zelf een 50kW vergasser met 4000 liter buffer. Hartje winter moet ik de kachel elke dag stoken, en dan moet ik 'm twee keer vullen.
Wordt het zachter weer dan hoef ik bijvoorbeeld om de dag of eens in de drie dagen te stoken.
Ik heb geen sensoren, alleen 3 thermometers; top van de buffer, midden van de buffer en onderkant buffer. als de top onder de 60 graden komt dan stook ik de kachel omdat met name de radiatoren met water onder de 60 graden weinig warmte leveren.

Groet,

Hans
Suijkerbuijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2019, 13:05

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door Suijkerbuijk »

Hans, dank.

Dat zijn cijfers waar ik iets aan heb. Om de dag te stoken? Wat een droom. Hoeveel kuub hout verbruik je per jaar dan als ik vragen mag?

groeten Ruben
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door dormos »

10 tot 12 kuub.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door kockie »

dormos schreef: 25 apr 2019, 11:38 Ik heb geen sensoren, alleen 3 thermometers;
Dat heb ik in mijn zonneboiler, dat vind ik nog steeds een gemis. Ik kan nu niet zien hoeveel heet water ik nog ter beschikking heb. Ooit gaat dat nog veranderen. Ik kan nu precies zien hoeveel heet water ik nog in de buffer heb, dat is wel handig als je er 2 huizen mee warm stookt met verschillende warmtebehoefte. Ik kom trouwens uit met 2000 liter voor 2 huizen. Bij -10 en oostenwind moet 's ochtends de ketel al weer aan, bij normalere temperaturen pas 's avonds.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtvergasser - ontevreden

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mijn besch*ten mening zul je met een hout gestookt systeem aan het idee moeten wennen dat je pakweg van december tot en met februari dagelijks een stook doet. Wel is het zo dat dan je buffer bij iedere stook nog niet helemaal leeg getrokken is en nog voldoende je woning warm zou moeten kunnen houden en dat lijkt bij jouw systeem niet zo te zijn.
Ik denk dat je met die 40kW geen volledige vulling weg kunt stoken of je buffer kookt over?

Hoe is het oude gedeelte van je huis geisoleerd? Wat was voorheen het verwarmingssysteem en wat verbruikte dat? Het te kleine buffer zal een belangrijke oorzaak zijn. Gelaagdheid in een buffer is ook belangrijk om het efficient te benutten.

Een vergelijk naar onze oude (redelijk geisoleerde) woning: 35kW vergasser, 2.000L buffer houdt onze 750m³ woning prima bij: badkamer vloerverwarming, benedenverdieping luchtverwarming, naverwarming van 300L SWW (zonne)boiler.
Temperaturen boven 0grC = 1x per dag een flinke stook (is het overdag maar net boven 0, dan is de buffer ook heel ver leeg), onder 0 wordt dat 2x, rond de +10grC overdag is het om de dag stoken.
Plaats reactie