nIEUW HIER

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mosseltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2019, 10:52

nIEUW HIER

Bericht door mosseltje »

Hallo allen,

Ik wil veel leren en uiteindelijk delen.

Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een mooi lapje grond waar ik mag bouwen en wonen.
Het ligt in het buitengebied en er is geen gas aansluiting, riool via persdruk leiding maar er is wel stroom.
Er is een waterput van 38 meter diep.

Mijn vriendin en ik verkopen onze woning in een woonwijk en gaan meteen op het stukje grond wonen in een soort van vakantie huisje dat er al staat.
Uiteindelijk willen we iets gaan bouwen wat helemaal naar onze wensen gaat worden.
Op dit moment zitten we in de leukste fase. Dromen en fantaseren. 
De daadwerkelijke bouw zal pas over een jaar of 2 beginnen.

Op dit moment hebben we 3 uitgangspunten in volgorde van belangrijkheid:
Niet te groot maar wel comfortabel.
Weinig onderhoud
Offgrid is een uitgangspunt.

Dus komende jaren ga ik veel ideeën opdoen en ik benieuwd hoever ik bovenstaande punten kan gaan realiseren.
Het lijkt me dan ook leuk om de goede ideeën die ik hier opdoe te delen wanneer de bouw eenmaal gaat beginnen.

Zit al met de volgende ideeën:
Goede isolatie zal het meest helpen
Houtvergasser (pellet/houtsnipper) unit als c.v.
Waarschijnlijk vloerverwarming
Grijswater circuit (maar moet eerst water kwaliteit van de put testen)
Zonnepanelen (Compleet onafhankelijk van een energieleverancier zijn zou mooi zijn maar niet echt realistisch)
Kelder waar de temperatuur lekker laag blijft.
Het principe van een helofytenfilter spreekt mij erg aan. (Maar het gebruik van wc papier ook….)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: nIEUW HIER

Bericht door kockie »

Welkom Mosseltje,

Plannen zijn leuk. Als je de kans hebt om nieuw te bouwen, bouw dan zo dat je geen centrale verwarming nodig hebt, maar met een slimme gebouwde houtkachel alle vertrekken die je warm wilt hebben kunt verwarmen. Zoek eens naar passieve huizen en dergelijke. Alles wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: nIEUW HIER

Bericht door Paul Joosten »

Welkom, wat een luxe situatie, van scratch af je ideaal verwezenlijken... Menigeen zal je benijden en hier op het forum kan je veel inspiratie vinden. Dat kan geheel op eigen doft door veel te lezen wat er al staat en daar eventueel op te reageren maar het is ook mogelijk om (al of niet realistische) ideeën en adviezen van andere leden te vragen door een eigen draadje te beginnen. Ik voorzie al de nodige discussie waarop menigeen zich hier zal verheugen.

Mocht je dat laatste overwegen is het zaak dat je duidelijk(er) aangeeft wat je wilt en welke randvoorwaarden er zijn, om de discussie niet te laten ontaarden in scherpslijperij en details is daarbij de hulp van een moderator mogelijk waardevol. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vragen als welke gebruiksfuncties wil je, hoe groot wordt het, welke bronnen heb je in de omgeving, welk deel van het land zit je, wat voor grond is er, welke bouwmaterialen wil je gebruiken, welke kennis en vaardigheden heb je zelf en welke juist niet etc.

Forumleden organiseren ook af en toe dagen met een bepaald thema. Als je dat aantrekkelijk maakt kan je zomaar ineens een dag of weekend een flink blik hulptroepen mobiliseren.

Droom nog even lekker maar begin op tijd met het verzamelen van realistische informatie en het opstellen van concrete plannen om de droom ook werkelijkheid te kunnen maken. Ik ben benieuwd!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: nIEUW HIER

Bericht door Ruuben »

Peter berg (hier) heeft een doordacht passief huis gebouwd en er aardig wat over geschreven.
Ramen primair op het zuiden met 3 laatste glas
Vet dikke muren
En ergens een geïsoleerd luik boven om te veel hitte toch kwijt te kunnen.
Off grid kan prima. Maar is hele andere levenswijze.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: nIEUW HIER

Bericht door jwardenier »

Leuk lapje grond ,in het buitengebied ,en er staat al een woning .
Je zou ook voor een eenvoudig leven kunnen gaan ,klein huisje ,kleine rekening voor verwarmen en onderhoud .
Met het lapje grond zou je je gezin van eten en drinken kunnen voorzien ,kippen houden voor vlees en eieren , een geit voor de melk ?.
Jaren terug kochten we van ons eerste huis een oud boerderijtje met een lapje grond ,woonoppervlakte was 35 m2 met 2 bedsteden en een kopjeskast en een kelder ,achterhuisje was voor de dieren ,gas hadden we niet ,1 kraan op de pompe straat ,compost closet ,en een hout kachel in het voor huisje .Het geeft mogelijkheden minder/of stoppen met werken voor een werkgever ,wij hebben er veel gelukkige jaren gewoond .
Later kreeg mijn vrouw heimwee en heb ik het huisje verbouwd en verkocht en zijn we opnieuw begonnen .
Nu een best groot huis 80 m2 met een bovenverdieping ,badkamer en 2 wc s .
De verkopende makelaar wou me toen ook warm maken voor nieuwbouw ,maar dan moet er veel geld geleend worden en zal ik moeten werken tot ik oud ben .Het verg een andere levensstijl ,maar je bent niet alleen .
Als je kinderen krijgt, bouw je een stukje bij ,wij hebben jaren kinderopvang gedaan voor kindertehuizen ,niet het comfort telt ,er zijn wel en vrijheid is onbetaalbaar .
Plaats reactie