Hallo uit Muiden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door maarten martens »

Ik gebruik expres niet het woord "duurzaam" vanwege de enorme erosie.
ik hou van "volhoudbaar" ipv duurzaam

bio ecologische oplossingen zijn meestal ook nog eens circulair !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door pelletpower »

Da s knap heftig. Dat je zou gaan emigreren had ik al wel begrepen. Dat stilstofplaatje had ik al van gehoord via een een boer hier in het dorp. Schone lucht wordt hier ook over geklaagd. Waalwijk schijnt het het slechtst van West Europa te doen zowat. Is heel dat gedoe in de media terecht en leidt dat ergens toe dan? Mocht dat zo zijn dan kun je zowat je adem inhouden totdat die crisis opgelost is, zo gaan ze tewerk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door jwardenier »

Ik had al eens begrepen dat onze lucht kwaliteit niet al te best was ,Drenten doen er altijd groot over dat hier de lucht nog schoon is ,niet dus ,je plaatje verduidelijkt veel .Niet te ver weg gaan dan kunnen we nog eens samen maaien .
Ouders worden eens hulpbehoevend ,maar soms is het zo gek nog niet om dan wat veder weg te zitten
Voor opa jan zal wel plek zijn .
Begrijpelijk dat hem het huilen nader dan het lachen stond .
Succes met de voorbereidingen .

Pelet ,stikstof gaat even voor opschudding zorgen , boeren schijnen 40% te veroorzaken ,hobby boeren 6% terwijl de bouw 3% uitstoot heeft .
Valt wel op dat sommige sectoren niet me gerekend worden .Het zal mij benieuwen waar de rekening komt te liggen .
Niet dat ik er veel kijk op heb hoor ,ik meende dat stikstof in zakjes zat ,en een beetje in mest enz.
Er was eens een rechtszaak over het recht op schone lucht ,niet dus ,rust ,uitzicht enz. nergens is aanspraak op te maken
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Onthoud dat het plaatje wat ik postte volledig op stikstof is gericht (zie hier). Er zijn meerdere vervuilers. SOx (zwavel-oxiden) hebben we meen ik in Nederland veel minder. Fijnstof weer wel in vrij hoge mate.

Ik ben overigens wel gematigd positief over de veranderingen die de luchtkwaliteit in Nederland beter zouden moeten maken. Het is de afgelopen decennia ook echt al beter geworden, maar niet genoeg om het voor Lin houdbaar te maken. Toen ze jong was, was het nog erger dan nu. zTot 4 jaar terug deed ze in de winter een aantal tripjes naar het buitenland om het ergste van de winter te omzeilen, maar dat kan nu niet meer vanwege school. Omdat het een paar jaar terug best prima ging, hadden we het idee dat het (eventueel) met lichte medicatie wel zou lukken hier, maar niet dus. En omdat de oudste nu ook die kant uit lijkt te gaan...

Dank allemaal fijne woorden. En dat maaien, dat gaat er zeker van komen. Ik neem gewoon een treintje terug naar NL.

Voorlopig de komende periode nog even genieten van ons plekje hier. Morgen lamsbout in de marinade zetten voor een etentje op donderdag. We hebben de 2 rammetjes van van het voorjaar een paar weken geleden hier zelf op het erf geslacht. De koteletten smaakten heerlijk. De marinade die ik altijd doe is met koriander, gember, citroensap, peterselie, sojasaus, chilipepers en nog wat ander zaken. Iemand nog suggesties voor alternatieven?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door jwardenier »

He Alef ,maakt het nog enig verschil wanneer straks de max snelheid naar 100 km per uur gaat .
De laatste keer dat ik in druk gebied was zag ik de auto,s om me heen schieten ,maar het wordt in onze omgeving ook al erg druk ,Waar komen al die auto,s toch vandaan ,zet er ergens een nest .meestal zoek ik een vrachtwagen op en ga daar lekker rustig achter rijden .Het lijkt er dus nu op dat overdag de max snelheid 100 wordt om de stikstof uitstoot ,maar wat gaat dit nu serieus aan het probleem, luchtvervuiling bijdragen ,of wordt het een doekje tegen het bloeden .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 16 dec 2019, 19:25 He Alef ,maakt het nog enig verschil wanneer straks de max snelheid naar 100 km per uur gaat .
De laatste keer dat ik in druk gebied was zag ik de auto,s om me heen schieten ,maar het wordt in onze omgeving ook al erg druk ,Waar komen al die auto,s toch vandaan ,zet er ergens een nest .meestal zoek ik een vrachtwagen op en ga daar lekker rustig achter rijden .Het lijkt er dus nu op dat overdag de max snelheid 100 wordt om de stikstof uitstoot ,maar wat gaat dit nu serieus aan het probleem, luchtvervuiling bijdragen ,of wordt het een doekje tegen het bloeden .
Vind ik moeilijk te zeggen. Ik ben geen wetenschapper en al helemaal niet op dat vlak, dus ik moet (ook) afgaan op de bronnen die ik zelf zo zorgvuldig mogelijk probeer te selecteren maar goed, je weet hoe het is...

Meestal zeg ik dat ik het wel positief inzie voor de middellange tot lange termijn, maar dat het voor ons echt te laat komt. Of het zo is, ik weet het niet, maar ja, wat moet je anders, zeggen dat het land wat je verlaat naar de verdommenis gaat? Dat kan ik niet.

Vergeet trouwens niet dat de luchtkwaliteit t.o.v. 30 of 40 jaar geleden drastisch is verbeterd, daar is iedereen het wel redelijk over eens.

Verder kan ik alleen afgaan op de ervaringen van Lin en Indi. De astma van Lin was in de jaren 80 erger dan nu (en dat heeft denk ik zeker te maken met het feit dat het toen nog slechter gesteld was met de lucht). Ze heeft de ontstekingen in holtes en de ergste benauwdheid altijd buiten de deur weten te houden met een combinatie van nergeren en stug doorbuffelen en in de winter af en toe een tijdje weg te gaan. Dat is nu met de kids (school) geen optie meer. Aan zee in Frankrijk / Spanje en wat hoger in de bergen is het beter.

Ik weet niet of ik dat in een eerder bericht al typte, maar een tijdje terug fietsten we met de Bullitts naar Amsterdam-West en halverwege het Diemerpark (nog geen 10 km onderweg, en nog lang niet in het drukke Amsterdam) moest Lin zo ongeveer opgeven.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door jwardenier »

Of ons land naar de kloten gaat ,weet ik ook niet .hoop doet leven .
Was laatst eens met een auto onderweg uurtje of 5 in de avond ,het wordt wel heel erg druk .
Toen ik in jullie omgeving was ging me alles echt te snel ,dit kan zo niet doorgaan .
tevens worden de regels versoepeld om bomen te kappen ,ik ga morgenavond naar een gemeente vergadering ,zal mijn zegje proberen te doen al zal het wel niets uitmaken ,belijd is al vast gesteld .
Dat het voor jullie te laat komt begrijp ik ,morgen schone lucht dat is wat je nodig bent .
Maar ik was benieuwd .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 16 dec 2019, 19:25 Het lijkt er dus nu op dat overdag de max snelheid 100 wordt om de stikstof uitstoot ,maar wat gaat dit nu serieus aan het probleem, luchtvervuiling bijdragen ,of wordt het een doekje tegen het bloeden .
Oh ja, hierover nog even: het is zo dat een deel (ongeveer 40% laat ik me vertellen) van de fijnstof gevormd wordt door reacties tussen SO2, NH3 en NOx. Met andere woorden, zoals ik dan verder redeneer betekent minder uitstoot van stikstof door zowel verkeer als vee ook minder fijnstof betekenen. Dus ondanks dat het beleid om naar 100 te gaan daar niet op gericht is, zou het wel een verbetering op fijnstof-vlak kunnen betekenen, zeg ik als leek dan maar.

De overige fijnstof trouwens, is directe fijnstof, zoals woestijnstof, deeltjes afkomstig van banden, remmen, kachels, et cetera.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door jwardenier »

Ik las laatst ergens dat houtkachels 3,7 % van de fijn stof uitstoot veroorzaken ,hoe de rest gevormd wordt is mij niet echt duidelijk .
De verbindingen tussen de stoffen die jij noemde ,zijn dit dan stoffen die in uitstoot van fabrieken zitten .
Hier gooit een grasdrogerij een grote pluim de lucht in ,dit zou verdampt water zijn ,het ruikt nogal en water met die geur kom ik nooit tegen .
Dat er met 100 km per uur minder uitstoot is was me bekend ,die laatste 30 km per uur vraagt veel meer brandstof ,ik heb eens met mijn oude diesel 2 x dezelfde afstand gereden ,moest een ding ophalen uit de Achterhoek ,bij 130 km per uur had ik aan een tank diesel niet genoeg ,bij 100 km per uur reed het ding 1;20 en was ik nog geen halve tank diesel kwijt ,beide keren reed ik bij avond van huis af , met 130 km per uur was ik niet veel sneller op de plek van bestemming ,voelde me wel gejaagder .
Ik ben op dit gebied ook een leek ,lees ergens wat en hoor wat geroep ,maar waar de klepel hangt ,geen idee .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

Hier nog een 'mooi' plaatje met fijnstof (de vorige die ik linkte was NO2). Wel uit 2002, maar zal nog niet veel beter geworden schat ik zo.
Screenshot 2020-01-20 at 12.56.06.jpg
Hier is het ondertussen snel gegaan, we hebben inmiddels ook een koper voor de boerderij. Mensen met leuk plannen, dus het gaat niet helemaal op slot en het wordt ook niet een enorm woonparadijs waar niks anders meer gebeurt. Het doet pijn, maar het is goed zo.

Nu hier en af en toe een traantje wegpinken. Huis zonder ziel, kids en vrouw zijn in Frankrijk, ik in Muiden afronden. Zo gaan die dingen.

In Frankrijk is het met Lin en de oudste goed qua longen, Lin kan weer fatsoenlijk sporten, de holtes klaren langzaam op. Nog een half jaartje en ze kunnen wellicht van de medicijnen af.

Nu uitvinden wat we gaat doen in La Douce France.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door benthuis »

Boel Fransen daar...

Ben wel benieuwd wat er met jullie plek gaat gebeuren!
En zeker wat jullie daar gaan fabrieken! EG maar als we kunnen komen maaien... Of afkijken hoe echte cider wordt gemaakt....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door pelletpower »

Dingen gaan snel daar. Al met al mooi dat je snel kunt verkopen. Hopelijk gaat t daar beter. Hou ons op de hoogte!

Met jouw cider is ook niets mis Ben. Beetje meer bubbels zou leuk zijn, maar das mijn mening. Erg leuk om de persoon te kennen die het gemaakt heeft. Das wat anders dan een anoniem biertje. T is mijn slaapmuts voor vanavond.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door jwardenier »

Alef ,het plaatje laat niet veel onduidelijkheid over ,beetje schrikken is het wel ,we zitten zowat in een zwart gebied ,ik had niet gedacht dat het zo erg was .Mooi te lezen dat de verkoop zo voorspoedig gaat ,en ook erg mooi dat Lin en de oudste weer lucht krijgen en als ze straks van de medicijnen af kunnen is je offer hiervoor een goede weg gebleken .Het zal je zeer doen ,je had wat moois opgebouwd ,maar je krijgt nu weer een nieuwe kans .
Je vraagt je af wat je daar gaat doen ,mijn advies is zo weinig mogelijk ,en zo veel mogelijk gaan doen waar je blij van wordt en genieten .
Dat tuintje is zo gemaaid ,maar jou kennende zal je toch een groter stukje willen .
Het wordt nog wel een uitdaging om je bijenkast weer terug te bezorgen vooral als deze bevolkt is ,wat dit voorjaar de bedoeling was .
Maar als Ben bij je komt maaien mag ik misschien wel mee en bijen aan de voorruit heb ik ervaring mee .
Hou ons op de hoogte .
Ben jou cider is top ,de bubbels misschien zit daar nog een verbetering in ,ik had je laatste flesjes bewaart en heb er een mispel bluf mee gemaakt ,nu nog stroop fabriceren en dan eens proeven .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Hallo uit Muiden

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 21 jan 2020, 09:31 Alef ,het plaatje laat niet veel onduidelijkheid over ,beetje schrikken is het wel ,we zitten zowat in een zwart gebied ,ik had niet gedacht dat het zo erg was .Mooi te lezen dat de verkoop zo voorspoedig gaat ,en ook erg mooi dat Lin en de oudste weer lucht krijgen en als ze straks van de medicijnen af kunnen is je offer hiervoor een goede weg gebleken .Het zal je zeer doen ,je had wat moois opgebouwd ,maar je krijgt nu weer een nieuwe kans .
Je vraagt je af wat je daar gaat doen ,mijn advies is zo weinig mogelijk ,en zo veel mogelijk gaan doen waar je blij van wordt en genieten .
Dat tuintje is zo gemaaid ,maar jou kennende zal je toch een groter stukje willen .
Het wordt nog wel een uitdaging om je bijenkast weer terug te bezorgen vooral als deze bevolkt is ,wat dit voorjaar de bedoeling was .
Maar als Ben bij je komt maaien mag ik misschien wel mee en bijen aan de voorruit heb ik ervaring mee .
Hou ons op de hoogte .
Ben jou cider is top ,de bubbels misschien zit daar nog een verbetering in ,ik had je laatste flesjes bewaart en heb er een mispel bluf mee gemaakt ,nu nog stroop fabriceren en dan eens proeven .

Dank John, en ook Ben.

De bijen zijn in goede handen. Lin had net nog een cursus gepland, die wordt overgenomen door de koper en die zit nu elke 2 weken trouw te studeren. Ze hebben leuke plannen dus dat doet goed. Zeer doet het idd wel, maar dat zal wel weer overgaan.

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ik ben nu even terug. De bierbrouwspullen en de eigenoogsthop gaan mee terug naar FR en de oven voor het brood is er al. Dus daar weer rustig aan dingetjes zelf maken. Voor de rest de rem drop en proberen weinig te doen idd voorlopig :-)
Plaats reactie