Waterproef gedaan

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dhara
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2021, 10:01

Waterproef gedaan

Bericht door Dhara »

Screenshot_2021-11-08-17-50-37-49_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Hallo allen,
ik heb me de afgelopen tijd verdiept in alle info over leembouw. Mijn man en ik zijn een aanbouw aan ons houten huis aan het maken en de nwe kamer gaan we leemstucen. We houden ervan om zo veel mogelijk zelf te doen en zo ontstond het idee om zelf klei te gaan zoeken in de buurt, om daar leem van te mengen. We hebben dit gevonden bij een grondverzetbedrijf waar we klei mochten weg'graven' van een giga bult.

Thuis hebben we de waterproef gedaan, zie foto. Het lijkt een mooie tweedeling te zijn. Is dit nu dus zand en klei? Kan ik dus stellen dat de grond half/half is? 1:1 Of is dat te makkelijk gedacht?

Als volgende stap heeft mijn man een plank met latjes voorbereid waarop we leemproeven gaan doen. (zoals gezien in de kennis database) Intussen staan er ook twee troggen met klei onder water om de klonten al wat op te lossen. Ik heb zilverzand in huis gehaald en we hebben ook nog grover breekzand. Stro is ook aan te komen bij buren.

Mijn vragen:
1. Wat denken jullie van de waterproef. klopt mijn 1:1 aanname?

2. Wat betekent dit voor het toevoegen van zand? Ik begreep dat 1:4 klei/zand een uitgangspunt is.

3. Hoe nat maak je je mengsel? Ik lees veel over verhoudingen, maar water wordt van gezegd dat je de klei onder water moet zetten. In onze troggen zou dat dus betekenen --> water er af scheppen en dan zand toevoegen aan kleinere porties voor de proefjes. De klei is dan dus verzadigd van water.

4. Hoeveel stro voegt men normaal toe? Toevallig heb ik ook wat tierrafino leem (S2) in een waterproef potje staan ter vergelijking en daar drijft maar een heel klein beetje stro in. Deze leem hebben we een tijd terug in een kleine emmer van gekregen van een kennis.

Dank voor het lezen,
groet, Dhara & Robin
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterproef gedaan

Bericht door Pietje »

Aan de kleur en structuur te zien heb je een mengsel van zand en silt. Silt is ook zand, maar dan heel fijn en plakt lang zo goed niet als klei / lutum. In dat geval kan je het niet gebruiken...

We moeten dus uitsluiten of je veel silt in je 'klei' hebt. Je zal nog een paar meer proefjes moeten doen! Kijk maar even op https://portal.ecologieforum.eu/kennisdatabase/3-leem en post de foto's van de resultaten. Dan kunnen we meekijken. Vooral de worstproef (die geeft informatie over of het echt klei is) en de glansproef (of je veel silt hebt).

Als je de waterproef doet, zet je ook de streepjes bij 10 seconden en 10 minuten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie