Al weer een wat ouder draadje

Maar leuk te lezen met foto's e.d.
Scheuren betreffen altijd werking waarbij materialen met verschillende mate krimpen dan wel uitzetten ten opzichte van elkaar. Met vloeren / vloerverwarming is er bijvoorbeeld een stookadvies om langzaam op te warmen. Denk aan 1 graad per dag temperatuur erbij. Hoe dit met leem is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je ook hier niet vol kan stoken en verwachten dat het scheurvrij blijft. Is het spul hard, dan blijft dat zo. Wellicht is het precies andersom, dat je voor leem juist het spul op vol vermogen moet stoken om ruimte te krijgen voordat het hard is........ (Denk ook aan de leem toepassing op de bell van rockets)
Wapening, of dat nu vlas, gaas of ander spul is, zorgt ervoor dat de werking opgevangen wordt en de krachten over een groter gebied wordt verspreid. De kans op scheuren is dan kleiner.
Scheuren zijn dus niets anders dan signalen dat er in de volgende laag een stukje wapening moet worden toegepast in het gebied waar de scheurvorming optreed.
Tip. Als je laag op laag zet, zorg er dan voor dat je de lagen niet mooi maakt. Aansmeren, glad maken, en voordat het kans krijgt om te drogen even met een grashark horizontale strepen te zetten in de net aangebrachte laag. Je krijgt dan een betere mechanische binding tussen de lagen.