tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
niemendale
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2009, 17:53

tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door niemendale »

Zijn er mensen in de buurt van Zottegem die hun tegelkachel en of finoven zelf hebben gemaakt en bij wie ik eens een kijkje mag komen nemen, ook zoek ik nog bouwschema's en adressen om mijn matriaal aan te kopen, dus alle hulp is welkom.
greetz; jo
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door Peter 1962 »

Voor zover ik weet zijn er nog niet zoveel mensen bij ons in "de vlaanders" die een gemetste finoven hebben. Je zult hoedanook toch wat kilometers moeten rijden, maar dat kan geen bezwaar zijn toch. Als je frans verstaat, dan zou ik kontakt opnemen met ririmason, die is zeer actief op het franse futura-sciences forum

http://www.diymasonryheater.blogspot.com/ : dit is zijn blog


http://heatkit.com/html/assy-hk.htm hier kun je plans vinden, en bestellen bij een van de actiefste MHA leden


http://forums.futura-sciences.com/habit ... se-29.html op pagina 28 en 29 : zeer interessante discussie over uitzettingscoefficienten in een finoven, en de veelgestelde vraag of je nu best karton of glasmat tussen de buitenmuur en de binnenmuur kunt gebruiken.

http://forums.futura-sciences.com/habit ... se-24.html : mooi voorbeeld van een budget voor zelfbouw , kijk in message nummer 432

http://www.lebailly.com/fr/index.htm : lebailly heeft vestiging in wallonie, daar kun je terecht voor vuurvaste stenen en refrajoint te kopen. Geen brol die enkel geschikt is voor bbq's te bouwen maar het echte werk (AL % van minstens 40%)

http://www.bony-sa.fr/idx_acces.htm : Bony, de franse firma die volgens Marcus Flynn de beste vuurvaste stenen verkoopt, de BN40N. Klik op "fiches produits", dan "silico-alumineux" kies best het internationale formaat, dan komt dat overeen met de meeste plannen die je op internet kunt vinden. Voor te monteren : Refrajoint 42 Als Polar Bear op furura-sciences zegt dat dat de beste zijn, geloof het dan maar, de man bouwt industriele ovens en kent zijn stuf;
Ik heb nog niet kunnen ontdekken of deze ook in belgie verkrijgbaar zijn


http://forums.futura-sciences.com/habit ... e-141.html In message 2529 kun je een detail vinden van wat het gewicht is van een (echt zware) finoven.

http://forums.futura-sciences.com/habit ... e-217.html in message 3895 : detail van firma's in belgie waar je vuurvaste stenen kunt kopen.

http://www.pyromasse.ca/frenchmat_f.html :interessante pagina waar Marcus Flynn een detail geeft over de materialen die hij gebruikt als hij in frankrijk een finoven komt bouwen.

http://www.pyromasse.ca/htc_e.html : hier geeft marcus flynn details over korrekt gebruik van refractory mortar. Lezen !

http://www.stovemaster.com/html_en/home.html : dit is de website van Alex Chernov, volgens wat ik op www.mha-net.org lees is dit toch wel een van de meest dynamische leden samen met Norbert Senf van heatkit.com Hij wijkt af van de traditionele finoven doordat hij het FGM systeem van Igor Kuznetsov gebruikt. Volgens wat ik lees, kun je plans bij hem kopen.

http://www.mha-net.org/html/bookstore-portfolio.htm : dit boek ga ik zelf bestellen, lijkt me een goede start als je op zoek bent naar gedetailleerde plannen.

groeten,
Peter
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door recumby »

Dag Jo,
Ik heb net zelf een tegelkachel gemetst en ben ook van "de vlaanders". Je mag gerust eens komen kijken (stuur me anders een privebericht voor meer info).
Ook "Junior" hier op het forum is van het gentse en heeft recentelijk een finoven gemetst.
Groeten,
R

PS: ik moet dringend mijn blog eens updaten...
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door Peter 1962 »

Ik vergat nog erbij te zeggen dat ririmason in de streek van brussel woont.
niemendale
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2009, 17:53

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door niemendale »

hey,
bedankt voor een aantal snelle en intressante reacties, ik ga alles eens rustig en grondig bekijken.
ben namelijk niet van de vlugste met een computer.........ik heb liever een kettingzaag vast.
greetz, jo
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door Jonas »

Beste,

Wij gaan starten met onze verbouwingen, we zitten nu in de fase van het voorontwerp, dus is het de moment om aan alles te denken.
Onze bedoeling is om ons huis in de winter met hout te verwarmen en in de de tussen seizoenen met een zonneboiler. Maar ik heb nog enkele vragen hieromtrent. Is het mogelijk om een warmtewisselaar te plaatsen in een finoven zodat wij een boiler kunnen warm stoken voor ons CV- en warmwater? Of zijn er andere interessante manier om via een hout gestookte kachel ons CV en warm water op te warmen? Heeft er iemand hier al ervaring mee? Welk budget moet ik voorzien voor een finoven? Wat geeft het hoogste rendement, een finoven (leemkachel) of een speksteenkachel? Buiten fundering en ligging zijn er nog bouwkundige elementen waar ik rekening mee moet houden?
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door wouter a »

Beste Jonas,

Het maakt qua rendement niet zo heel veel uit of je een Grundofen of een speksteenkachel gaat bouwen, hetgeen waar je meer rekening mee zou kunnen houden is de uitstraling en de prijs.

Beide zitten qua kwaliteit erg dicht bij elkaar in de buurt (mits goed gebouwd) en de keuze is dus meer estetisch.

Je hebt alleen met een grundofen veel meer speelruimte qua bouwen omdat je niet vast zit aan voorgezaagde stenen.

kijk eens op www.buettgen-ofenbau.de ,persoonlijk vind ik de boomwortel-kachel en de trapkachel (lekker warme voetjes!) erg fraai (in het echt zijn ze mooier).

met vriendelijke groet,
wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door gerard »

Jonas vraagt: Wat geeft het hoogste rendement, een finoven (leemkachel) of een speksteenkachel? Wouter antwoord: Het maakt qua rendement niet zo heel veel uit of je een Grundofen of een speksteenkachel gaat bouwen

Een finoven-leemkachel is geen Grundofen! Een finoven en speksteenkachel (massief, dus geen ijzeren kachel met speksteen plaatjes..) werken beide via het tegenstroomprincipe. Tussen de standaard modellen leemkachel en speksteenkachel zullen niet gek veel rendementsverschillen zijn. Een leemkachel kun je echter wel aanpassen waardoor je nog hogere rendementen kunt behalen. Je komt dan wel in het echte maatwerk terecht. Maar je hebt dan wel mogelijkheden als bv. verwarmde muren en/of het plaatsen van een warmtewisselaar. En je bent natuurlijk volkomen vrij in je vormkeuze...

groet,
Gerard
Bijlagen
Deze leemkachel verwarmd een bank, twee warmtemuren en heeft ook nog een kleine ingebouwde warmtewisselaar.
Deze leemkachel verwarmd een bank, twee warmtemuren en heeft ook nog een kleine ingebouwde warmtewisselaar.
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door Jonas »

Volgens een verkoper van kachels kun je met een finoven amper een ruimte verwarmen en enkel als bijverwarming gebruiken... dit omdat een finoven gebasseerd is op strallingswarmte en de lucht niet gaat verwarmen. Hij adviseerde ons om een tegelkachel te kopen omdat deze kan gebruikt worden als volwaardige verwarming van de living, keuken en badkamer (wat ons doel is). Wat denken jullie hiervan?
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door recumby »

heel simpel: dat die kachelverkoper niets afweet van tegelkachels en finovens.
Het soort tegelkachel dat jouw verkoper in gedachten heeft is een soort tussenoplossing tussen een echte (massieve) tegelkachel en een klassieke kachel/cassette. Met zo'n soort kachel kan je inderdaad je huis niet verwarmen. Deze hybride tegelkachel heeft ook wel wat massa/tegels (blijft dus nog enkele uurtjes warm nadat je gestookt hebt). Binnenin zitten luchtkanalen waardoor deze kachel een groot deel van zijn warmte afgeeft door convectie (warme lucht). Ik ben enkele maanden geleden bij zo'n kachelverkoper langsgeweest (een van de weinige tegelkachelwinkels in vlaanderen, in mechelen meerbepaald). Daar waren ze ook vol lof over deze hybride tegelkachel. Hun antwoord op mijn vraag: "en heb je geen kachel die met 1 keer stoken een hele dag warm blijft?" was het volgende: (op een vrij denigrerende toon naar mij, alsof ik iets doms had gezegd) "Als dat zou bestaan, dan was ik nu steenrijk... Je kan niet anders dan de kachel na 5-6 uur opnieuw aan te steken"

Hiermee wist ik genoeg over de kennis van deze verkoper.

Je moet je eens goed informeren (kan gemakkelijk via het internet) over de verschillende soorten verwarming/warmte. Meerbepaald het verschil tussen stralingswarmte en convectiewarmte. Je zal al snel zien dat je idd met stralingswarmte de lucht weinig opwarmt, maar dat dat geen belemmering is om een aangenaam leefklimaat (warmtegevoel) te krijgen. Voorwaarde is wel (zoals bij elk type verwarming) dat je huis goed geïsoleerd is.

Om op je vraag te antwoorden: met een goed gedimensioneerde tegelkachel kan je alle ruimtes die in het "zichtveld" van de kachel staan verwarmen! (dit zijn dus doorgaans 2 tot 3 ruimtes: living + keuken + ...) Door de grote massa van de kachel, koelt die slechts langzaam af en heb je dus een hele dag (24h) warmte ervan.


PS: met een zware finoven/tegelkachel/speksteenkachel/grundoven moet je maar 1x per dag stoken!! echt waar, mijn tegelkachel is de enigste verwarming in huis, dus als je het niet gelooft, kom gerust eens langs (het begint nu toch eindelijk wat frisser te worden buiten :-) ) En mijn huis is dan nog niet eens een goed geïsoleerd huis.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door kockie »

Ik heb zelf geen ervaring met een finoven, alleen met een bergkachel die net als een finoven veel massa heeft. Deze kan bij mij met 1 keer per dag stoken m'n kamer + keuken met gemak warm houden. Ik wil me dus geheel bij Recumby aansluiten voor wat betreft de kennis van de verkoper...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door gerard »

Jonas schrijft: Volgens een verkoper van kachels kun je met een finoven amper een ruimte verwarmen en enkel als bijverwarming gebruiken... dit omdat een finoven gebasseerd is op strallingswarmte en de lucht niet gaat verwarmen. Hij adviseerde ons om een tegelkachel te kopen omdat deze kan gebruikt worden als volwaardige verwarming van de living, keuken en badkamer (wat ons doel is). Wat denken jullie hiervan?

Welke kachel je ook gaat kiezen, koop niet bij deze kachelboer.
Zijn verhaal klopt van geen kant. Een finoven geeft normaal ongeveer 80% stralingswarmte en dus 20% convectiewarmte, hier valt nog mee te spelen. Als hoofdverwarming reuze goed in te zetten. Ik heb nu niet zoveel tijd, maar ik zal er binnenkort een keer voor gaan zitten om voor dit forum een soort basisverhaal over de finoven/tegenstroomkachel te schrijven. Tot die tijd moet je je vooral niet in de luren laten leggen door die snelle-kacheljongens! Ga je een beetje inlezen op dit forum of elders. Het kan best zo zijn dat je keuze niet op een tegenstroomkachel zal vallen, maar ga dan i.i.g. op zoek naar een betrouwbare kachelboer.

Recumby schrijft: Om op je vraag te antwoorden: met een goed gedimensioneerde tegelkachel kan je alle ruimtes die in het "zichtveld" van de kachel staan verwarmen!
Kleine opmerking hierover: Gedurende een stookseizoen, gaan de muren in het zichtveld (als ze eenmaal warm zijn) ook uitstralen. Een beetje simpel gezegd: dan gaat de stralingswarmte dus ook nog eens een beetje om de hoek heen!!

groet,
Gerard
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door Jonas »

wat een opluchting dit te lezen...

@recumby: het was die kachelverkoper in Mechelen die me dit wijsmaakte...
Ik (we) heb zeker interesse om je kachel eens te bewonderen... We zijn namelijk bezig met ons voorontwerp van onze verbouwingen en we willen goed op voorhand weten wat we willen en waar we de kachel zetten.

@ gerard: ik heb ondertussen al ettelijke uren op dit forum aan het lezen geweest... Maar een langs een kachelboer gaan en eens horen wat zij te vertellen hebben was behoorlijk interessant om te weten wat ik niet wil.

Mijn idee is om (zelf) een finoven te bouwen, deze te voorzien van een warmtewisselaar waarmee ik een boiler kan opwarmen voor CV (kinderkamers) en warm water (in de zomer en tussenseizoenen zonnepanelen). De finoven zou in de living komen te staan waar een open keuken aan is tegen de muur van de badkamer... Ik zit momenteel nog met enkele grote vragen ivm met het ontwerp van een finoven: hoe bepaal ik de grote en de lengte van de rookgaskanalen en hoe groot(klein) moet de verbrandingskamer zijn.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: tegelkachel en of finoven zelf ontwerpen

Bericht door gerard »

Jonas,

Ik zou zeggen dat jou opstelling juist uitermate geschikt is voor een finoven! Dit vraagt in mijn ogen om een finoven :D .
Waarom niet eerst een workshop doen? In januari zijn er bij Vuurmeesters weer twee workshops kachelbouwen te volgen. Wees er snel bij, 't worden kleine groepen.
1 hoekkachel/bakoven-combinatie met verwarmde bank
2 kachel/bakoven-combinatie met verwarmde bank gekoppeld aan een klein fornuis plus schoorsteen
Valt genoeg op te steken voor je, lijkt me...

groet,
Gerard
Plaats reactie