http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD4a.skp plus
http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD5a.skp
Er is een enkele klep die 5 graden openstaat en daarmee een totale doorlaat van 60 cm2 mogelijk maakt. Dat is voldoende voor deze opzet, naarmate de stook vordert zou het systeem ook met minder toe kunnen door het opwarmen van de schoorsteen en daarmee toenemen van de trek.

De verticale buizen van de zijbeluchting zijn nu weer 100 mm naar beneden verlengd om de openingen zo laag mogelijk in de ruimte achter de inlaatklep te krijgen.

Er is een aslade getekend die een kleine doorlaat heeft voor beluchting onder de stookvloer. Die doorlaat moet zich absoluut niet op de bodem van de asruimte bevinden, dan moet de opening nog veel kleiner zijn. De oorzaak is deze: de binnenkomende lucht is ijskoud ten opzichte van de heersende temperatuur in de vuurkamer. Daardoor "plonst" de lucht onmiddelijk naar beneden en stroomt verhoudingsgewijs gemakkelijk door openingen die zich op dat niveau bevinden. Dat zijn in dit geval de openingen van de zijbeluchting.
Verder is er voorzien in een lange sleuf over de volle breedte van de vuurkamer direct achter de deur. Die voorziet in de frontbeluchting en houdt de ruit van de deur schoon als voor een deur met glas is gekozen.

De deur zelf heb ik niet ingetekend, dat kan van alles zijn. Van gelaste T-profielen met glas er in of een dikke plaat met een stuk vuurbeton aan de binnenkant. Er moeten zich in de deur verder geen lucht openingen bevinden.
Alle verhoudingen tussen de diverse openingen kloppen nu, vooropgesteld dat deze layout wordt aangehouden. Verder openen van de inlaatklep legt meer nadruk op de frontbeluchting, de aslade openschuiven over de beschikbare 40 mm legt meer nadruk op de onderbeluchting. Vooral dat laatste is verleidelijk: het vuur gaat veel harder branden maar de vervuiling neemt tegelijkertijd drastisch toe. Niet iets waar een milieu bewuste houtstoker naar onderweg zou moeten zijn.
Het is uiteraard ook mogelijk om de klep aan de aslade vast te lassen, maar dan dient er weer een schot zo'n 60 mm terug in de aslade aangebracht te zijn om de doorlaat te beperken. Uiteraard heeft de klep dan geen scharnieren nodig.