Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door peterberg »

recumby schreef:96% ? Dat is erg veel; Bedoel je met dit rendement dat er 96% van het hout in warmte wordt omgezet, of dat je 96% van de vrijgekomen warmte kan "vangen"? (beide lijken mij interessante gegevens)
Het is het laatste, het percentage van de vrijgekomen warmte die wordt opgeslagen. De kwaliteit van de verbranding kan ik niet rechtstreeks meten. Dat kan ik alleen interpreteren aan de hand van het gehalte CO en O2 in de rookgassen. Een laag CO getal en een hoog O2 is de boel een beetje bedonderen. Allebei laag, dat is moeilijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

Ondertussen heb ik het internet wat afgeschuimd op zoek naar verschillende ontwerpen en bouwplannen. Ik heb nu zelf een ontwerp gemaakt in excel (staat nog niet helemaal op punt, nietwaar peterberg? :wink: ) Het is een combinatie van een finoven en een free gass movement systeem. Het komt erop neer dat ik boven de finoven nog een kamer gemaakt heb (bell) om nog extra warmte op te slaan (zie bijlage). Via de rode openingen komen de rookgassen de bell binnen en via het blauwe gat gaan ze definitief naar de schoorsteen.

Nu zit ik mij af te vragen hoe ik de onderkant van de kachel moet isoleren (schijnt even belangrijk te zijn als het isoleren van de achterkant/bovenkant). Er komt dus een fundering (10 à 15 cm dik?). Tussen de fundering en de kachel moet dus nog isolatie komen. Dit kan op verschillende manieren:
- eerst de normale laag beton (fundering) met daarboven een laag isolerende betonblokken (Ytong of zo). Makkelijk zelf te realiseren.
- één dikke laag van cellenbeton. Dit zou dan ineens samen met de fundering gegoten worden. (totale dikte minstens 20 cm). Geen idee of dit makkelijk zelf te doen is.
- een "normale" fundering uit beton met daarboven een laag PUR (PUR is een echte isolator, maar lijkt mij moeilijker en duurder voor zo'n kleine opp)
- ...

Wat is de meest gangbare/doenbare manier?
Bijlagen
2nd_Bell_2.JPG
2nd_Bell_2.JPG (11.02 KiB) 5777 keer bekeken
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door Klaas2 »

recumby schreef:Nu zit ik mij af te vragen hoe ik de onderkant van de kachel moet isoleren (schijnt even belangrijk te zijn als het isoleren van de achterkant/bovenkant). Er komt dus een fundering (10 à 15 cm dik?). Tussen de fundering en de kachel moet dus nog isolatie komen. Dit kan op verschillende manieren:
- eerst de normale laag beton (fundering) met daarboven een laag isolerende betonblokken (Ytong of zo). Makkelijk zelf te realiseren.
- één dikke laag van cellenbeton. Dit zou dan ineens samen met de fundering gegoten worden. (totale dikte minstens 20 cm). Geen idee of dit makkelijk zelf te doen is.
- een "normale" fundering uit beton met daarboven een laag PUR (PUR is een echte isolator, maar lijkt mij moeilijker en duurder voor zo'n kleine opp)
- ...

Wat is de meest gangbare/doenbare manier?
Ik heb zelf een fundering gemaakt op manier 1.
Eerst een laag van ca. 15-20 cm (gewapend) beton, daarna een dikke laag cellenbeton (weet niet meer hoe dik, maar iets van 40 cm denk ik), daarna weer 5 cm gewapend beton.

Het is absoluut belachelijk eenvoudig om te maken. Alleen zwaar werk, omdat ik geen betonmolen bezit.

De reden van de dikke laag cellenbeton is omdat ik de afstand zand onder de vloer- bovenkant vloer moest opvullen, cellen beton snel werkt en goed isoleert en omdat ik nog een stapel had staan. Daarnaast heeft cellenbeton een enorme drukvastheid.
De bovenste laag gewapend beton is bedoeld om de druk van de kachel te verdelen over het cellenbeton.

Ik zou niet beginnen aan een PUR fundering. Dat is niet drukvast genoeg, dunkt me.

Klaas.
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door ro »

misschien is Foamglas een optie? Is een soort geschuimd glas.
Vrij prijzig spul, maar je hebt er niet zo veel van nodig dus de totale kosten zullen wel meevallen.
Het wordt o.a.gebruikt als isolerende en waterkerende buffer in funderingen. Is verkrijgbaar als een soort bouwblokken (Perinsul heet dat geloof ik) maar is ook als isolatieplaat verkrijgbaar. Het heeft een behoorlijke drukvastheid en neemt geen vocht op. En voor zover ik me herinner is het ook aardig warmtebestendig. Ik meen dat het begint te verweken bij ongeveer 700 graden

Ff googlen op foamglas of perinsul en je krijgt een hele rits met links.
Af en toe worden er ook wel kleine reststukken aangeboden op marktplaats e.d.

Groetjes,
Ro.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

Klaas2 en ro,
bedankt voor de info!
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

Het is dus gewapend beton + Ytong geworden. Het beton is gisteren gegoten, volgende week plaats ik de Yyong-blokken (ik denk dat 10 cm voldoende is...?)
vraag 1:
Gezien de kachel tegen een muur komt te staan (en ik de diepte van de kachel zo beperkt mogelijk wil houden) vroeg ik mij af wat ik het beste gebruik als achterwand van de kachel. Die moet dus zo dun mogelijk zijn (plaatsbesparing) en tegelijk zo goed mogelijk isoleren (om de warmteverliezen naar de muur te beperken)
Mogelijkheden volgens mij:
- volle betonblokken (Dikte 9 of 14 cm) Deze zullen normaal voor de rest van de mantel gebruikt worden.
- holle betonblokken (dikte idem) (zou dit beter isoleren dan volle?)
- Ytongblokken (dikte 5, 7, 10, 15 cm) is dit bestand tegen de hitte? en tegen de herhaalde uitzetting/krimp tijdens het stookseizoen?
Wat is volgens jullie het meeste geschikt?

vraag 2:
Als extra isolatie tussen de achterwand van de kachel en de muur dacht ik aan xps-platen (4cm). Deze zijn hittebestendig tot 70°. Is dit voldoende wanneer deze platen op een afstand van 2 à 3 cm van de achterwand van de kachel komen?

alvast bedankt
Bijlagen
tijdens het gieten van de fundering
tijdens het gieten van de fundering
zo ziet het eruit na een dagje werken...
zo ziet het eruit na een dagje werken...
zo zag het er uit tot eergisteren
zo zag het er uit tot eergisteren
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door junior »

hallo recumby,
ik hoop dat je je plannen heel goed bestudeert heb, want kleine onduidelijkheden kunnen grotere gevolgen hebben dan je denkt, weet ik uit ervaring :?

Ik weet wel dat die achterwand heter wordt dan 70°C, dus denk ik dat die platen die je daar noemt wellicht niet echt geschikt zullen zijn, rotswol wel.

groeten,
Bert.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

dag Junior, ik heb mijn plannen erg goed bestudeerd... ik heb ze nl zelf gemaakt :D
De isolatie aan de achterwand ga ik, zoals je suggereert, met rotswol doen. Dat zal iets veiliger zijn.

Hierbij ook de link naar mijn blog, zodat ik hier niet iedere evolutie nog eens moet posten. Als er belangrijke wijzigingen of problemen zijn, dan zal ik het hier natuurlijk laten weten hé :wink:

http://zelfbouwtegelkachel.blogspot.com
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

update

Bericht door recumby »

Voor de geïnteresseerden: een foto van de laatste kachelbouw-werkzaamheden.
Bijlagen
DSC04761m.JPG
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door walter vaes »

Ik zie dat je perinsul hebt gebruikt. (had die niet lager moeten zitten om een koudebrug te vermijden?)

Had je al isolatie in de rest van de vloer ?
Dan had hij toch gelijk moeten liggen.

Verder nog, succes ermee.
Knap dat je hem zelf gaat bouwen.
Ikzelf heb het me gemakkelijker gemaakt en heb een bergkachel staan.
Ook met perinsul eronder, met erboven en onder een hoop gewapend beton.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

Walter,
Ik heb de hele onderkant van de kachel geïsoleerd met perinsul, de achterkant met rockwool. Waar zou de koudebrug dan zitten volgens jou?
Groetjes,
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door junior »

Hallo,
superleuke puzzel hé :) !
Veel succes
Bert.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door walter vaes »

heb je dan die perinsul geplaatst om de warmte van je kachel niet in de grond te laten?
Denk niet dat er veel warmte naar beneden gaat.

Bij ons is de perinsul geplaatst om de koude uit de grond tegen te houden.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel (?)

Bericht door recumby »

junior schreef:Hallo,
superleuke puzzel hé :) !
Veel succes
Bert.
Ja, niet altijd even simpel.
Maar wel leuk dat je stap voor stap je eigen kachel vorm ziet krijgen!
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Update

Bericht door recumby »

Hard gewerkt de laatste week. Ziehier het resultaat.
Bijlagen
Begin rookkanalen met opening voor veegluikje
Begin rookkanalen met opening voor veegluikje
Vooraanzicht stookruimte en secundaire kamer
Vooraanzicht stookruimte en secundaire kamer
Stookruimte met boven twee balkjes in vuurvast beton
Stookruimte met boven twee balkjes in vuurvast beton
Plaats reactie