recumby schreef:@ John Doh:
De twee kachels hebben inderdaad overeenkomsten (ik heb nooit gesuggereerd dat ze compleet verschillend waren, enkel dat het hunne (nog?) beter zou zijn).
Je hebt helemaal gelijk, ik zou je niet van enige suggestie willen beschuldigen. Het is meer hoe ik jouw tekst heb gelezen. Er werden naar mijn interpretatie twee systemen tegenover elkaar gezet, terwijl ze naar mijn gevoel van hetzelfde basisprincipe gebruik maken, namelijk de kleinere dichtheid van hete gassen, die daardoor het hoogste punt opzoeken.
Er is echter ook een duidelijk verschil:
In een tegenstroomkachel worden de rookgassen geforceerd om de voorgeschreven route door de kachel te volgen (dankzij de trek van de schouw). Er is geen kortere weg voor bvb koudere gassen, die moeten ook mee naar boven in de secundaire verbrandingskamer en dan pas naar beneden via het tegenstroomkanaal. De rookgassen van een free gas movement-kachel hebben in zekere zin de keuze tussen omhoog gaan in de holle kamer (voor de warmste gassen) of om beneden blijven (minder warme gassen) en via de uitgang naar een volgende kamer te gaan.
Daar heb je gelijk in.
Het voordeel hiervan is dat de warmste gassen langer in de kachel blijven en dat de kachel zo minder snel koud zou worden (geen nood aan een afsluitklep) aangezien de warmere gassen toch "gevangen" zitten boven in de holle kamers. Koudere gassen kunnen onderaan de kamer ontsnappen.
Daar staat tegenover dat de hete kamer wel warmte afgeeft aan de omgeving, zo is volgens mij de constructie. Bij fin-ovens wordt (als ik het goed heb begrepen) de bovenkant geïsoleerd, om de warmte-afgifte daar te beperken.
Een ander voordeel (nog steeds volgens
http://www.stove.ru) is dat je de kachel langer kan stoken zonder grote rendementsverliezen zoals bij een finoven (eens die opgewarmd is, is alle extra stook voor de vogeltjes). Dit komt omdat het onderste deel van de kachel warmer wordt dan het bovenste deel (in het onderste deel worden de warmste gassen bijgehouden in de eerste holle kamer). Indien langer gestookt wordt kan dan de bovenste kamer verder opgewarmd worden
Bij een fin-oven, een accumulerende kachel, is dat een kwestie van vol is vol. De steenmassa wordt door de rookgassen opgewarmd. Door het tegenstroomprincipe gebeurt dat eerst in de kern die dicht bij de vuurhaard ligt, hoe langer je stookt hoe verder "stroomafwaarts" de steenmassa opwarmt. Daardoor zal na lang stoken de schoorsteentemperatuur oplopen: het rendement loopt terug. Echter het ontwerpprincipe is dan ook dat je dat niet doet: steeds maar doorstoken.
Maar volgens mij werkt dit bij het Free Gas Movement-systeem niet heel anders. Ook dat maakt gebruik van accumulatie en ook die zal op zeker moment vol zitten, waardoor de schoorsteentemperatuur gaat stijgen.