Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@Ramon,

Wat betreft bereidwilligheid die is er zeker maar we zijn ook nog afhankelijk van anderen hè. We kunnen dat namelijk niet zelf alles ertussenuit halen want daar hebben we de kennis noch de spullen niet voor.

Als leek wordt me van alles verteld waar ik totaal geen verstand van heb dus voor mijn man en ik dat een beetje op een rijtje hebben duurt inderdaad wel even.

Jouw 2 voorstellen moeten we echt gaan bekijken, stap voor stap doornemen en/of op papier zetten of we het niet fout zullen gaan doen. Het is voor ons echt taai nu want we hebben hier totaal geen ervaring mee. Vooralsnog begrijp ik totaal niets van wat je voorstelt in die twee punten. Kan natuurlijk ook zo zijn dat het me even allemaal teveel aan het worden is en ik ff niets meer opneem, in mijn grijze massa...
Mag ik je misschien anders eens bellen want ik ben echt nu in staat om een nieuwe cv gasketel te laten hangen en alles weg te doen.

@LeaD,
Wat betreft dat buffervat. Planning is dat het op de retour aangesloten wordt.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 26 nov 2022, 10:26 Zonder ontluchtingsventiel op de kachel zal het nooit goed komen .
Dat was iets waar we gisteren ook achter kwamen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Pfoe, dat zijn een paar pagina s. Echt iets toe te voegen heb ik niet, eerder meer vragen.

Die ontluchter is natuurlijk wel iets. Daar eens mee beginnen.

Die sturing begrijp ik eigenlijk niet. Waarom zou je dat willen? Is een Laddomat niet makkelijker? Kachel moet toch aangeven of pomp moet draaien? Dat laat je toch niet van externe sturing afhangen? Buffer in retour? Waarom niet in aanvoer?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Met een beetje geluk is er bovenaan in de kachel nog een aansluiting waar een ontluchter op kan of daar zelfs voor voorzien is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 26 nov 2022, 11:31 Pfoe, dat zijn een paar pagina s. Echt iets toe te voegen heb ik niet, eerder meer vragen.

Die ontluchter is natuurlijk wel iets. Daar eens mee beginnen.

Die sturing begrijp ik eigenlijk niet. Waarom zou je dat willen? Is een Laddomat niet makkelijker? Kachel moet toch aangeven of pomp moet draaien? Dat laat je toch niet van externe sturing afhangen? Buffer in retour? Waarom niet in aanvoer?
Ontluchting kachel is het eerste wat nu gedaan gaat worden. Installateur komt later nog deze kant op om te kijken hoe en wat.

Wat betreft die Resol sturing zijn we ook nog niet over uit maar die hebben we wel nodig voor de aansturing van de drie weg klep.

En mbt tot dat buffervat... geen flauw idee.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

En ik denk dat je Resol daar ook voor moeten laten, alleen de driewegklep. Laat hem niet met de kachel rommelen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Resolsturing zal ook wel goed komen . Eén van de sensoren zal wel nog moeten verlegd worden . Komt wel goed .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 26 nov 2022, 12:24 Met een beetje geluk is er bovenaan in de kachel nog een aansluiting waar een ontluchter op kan of daar zelfs voor voorzien is .

Nee net gekeken en die zit er niet helaas, De aanvoer moet eraf en daarbij geplaatst worden.
Zie hieronder.
Bijlagen
tekening kachel.JPG
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 26 nov 2022, 12:35 Resolsturing zal ook wel goed komen . Eén van de sensoren zal wel nog moeten verlegd worden . Komt wel goed .
Wat betreft die Resol sturing krijg ik steeds meer het idee dat we een verkeerde hebben. Heb gisteren bij Resol Duitsland zitten neuzen en kwam een heel andere tegen waar de power van de pomp ook in kan. Deze https://www.resol.de/de/produktdetail/101
Of dit iets is geen idee maar ik ben zelf ook maar aan het zoeken gegaan.

Maar nu is dat niet de eerste prioriteit die sturing want die kachel moet aan de praat gebracht worden want het is koud aan het worden hier in huis :roll:
Tijdelijk handmatig aan en uit zetten van de pomp heb ik even geen problemen mee.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 26 nov 2022, 12:50 Tijdelijk handmatig aan en uit zetten van de pomp heb ik even geen problemen mee.
Je hebt al een pompsturing ( die groene ) die je tussen het snoer van de pomp kan plaatsen . Even nog de sensor van pompsturing op een goed gekozen plaats op de kachel bevestigen, klaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 26 nov 2022, 12:55
Kaat schreef: 26 nov 2022, 12:50 Tijdelijk handmatig aan en uit zetten van de pomp heb ik even geen problemen mee.
Je hebt al een pompsturing ( die groene ) die je tussen het snoer van de pomp kan plaatsen . Even nog de sensor van pompsturing op een goed gekozen plaats op de kachel bevestigen, klaar .
LeaD mag ik later bij je terugkomen op de pompsturing want nu is onze aandacht eerst gericht op de doorstroming, het loskoppelen van de 3wegklep en keerklep zoals Ramon voorstelde en het plaatsen van de ontluchting bij de kachel waarop jij ons op wees. En die platenwisselaar moet er tussen uit.
Misschien hebben we die Resol dan helemaal niet meer nodig bedenk ik me nu ineens :wink:
Maar goed even stap voor stap want mijn hoofd tolt van alle info.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Komt allemaal goed. Hoe minder erop zit des te minder kan er mis gaan.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zonder de driewegklep zal de boiler terug koud gemaakt worden door de radiatoren en de kachel . Als je de pomp aflegt niet natuurlijk, maar dan mag je het ook niet vergeten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 26 nov 2022, 14:44 Komt allemaal goed. Hoe minder erop zit des te minder kan er mis gaan.
Juist!
LeaD schreef: 26 nov 2022, 15:15 Zonder de driewegklep zal de boiler terug koud gemaakt worden door de radiatoren en de kachel . Als je de pomp aflegt niet natuurlijk, maar dan mag je het ook niet vergeten .
Nee. Daar zorgt de anticondensklep of mixventiel voor dat hij niet afgekoeld wordt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 26 nov 2022, 15:25 Nee. Daar zorgt de anticondensklep of mixventiel voor dat hij niet afgekoeld wordt.
Daar heb je een punt !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie