Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 08 dec 2022, 15:53
Kaat schreef: 08 dec 2022, 15:30

Zolang de anticondensklep niet open gaat, of wel
Kaat deze gaat alleen open tot de ring op 55° is
daarvoor ciculeerd het water vrij rond tenminste dat zou moeten MAAR doet dat het wel?
je kan wel van alles aan de hand halen
Eerst kijken of de pomp het water rond pomp
zoniet zoeken in de ring of er iets in zit blokade
staat de pijl op terugslag klep ook richting kachel ?
zolang er geen water rond gaat in de ring gebeurt er niks
succes
De pomp pompt het water rond in de bypass anders kan de retourleiding toch niet warm worden als de pomp aanslaat en richting kachel gaat pompen?
De pijl op de anticondensklep staat goed. We hebben voordat we deze Thermovar ertussen hebben laten plaatsen hem eerst zelf geprobeerd in een pannetje met water of hij wel werkte. En dat deed hij.

Net nog wel iets vreemds ontdekt en dat is dat de boiler aanvoer leiding wel wat warm is van geleidingswarmte maar de retour die weer op de aanvoer naar de radiatoren gaat koud is. Die retourleiding van de boiler zou toch ook wat geleidingswarmte moeten hebben lijkt me? Met een beetje mazzel is de installateur op tijd en weten we over een uur of zo of daar alles goed zit of niet. Voor mijn gemoed wil ik dit nu uitsluiten.
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 08 dec 2022, 15:39 Pomp staat inderdaad in de juiste richting maar we hebben nog wat anders ontdekt en dat was dat de draden van de pomp niet goed zaten. Waarschijnlijk door eerst de aansluiting met dat Resol dingske. Dus blauw/bruin opnieuw en goed aangesloten want foutief aangesloten kan er volgens mij ook voor zorgen dat de pomp andersom gaat draaien toch?
Het is wisselspanning . Maakt niet uit ( denk aan je stofzuiger, als je de stekker omkeert wordt het ook het ook geen stofblazer ) .

Als je kachel eenmaal op dreef is zal de uitgaande temperatuur hoger zijn dan de ingaande, want dat is de bedoeling . Dat warm water gaat dan naar je radiatoren en een gedeelte gaat dan via de condensklep terug in de aanvoer van de kachel en wordt gemengd met het in het begin nog ijskoude water van de radiatoren . Nu is het wel zo dat uw mengklep en bijpas-leiding wel een zekere afstand tot de kachel staat en dus zo wel voor enige vertraagde reactie zal zorgen .

Als de bijpas goed warm wordt, dan is er dan toch circulatie .

Is de kachel en pomp fabrieksnieuw ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 08 dec 2022, 16:30

Is de kachel en pomp fabrieksnieuw ?
Ja alles nieuw LeaD

In de bypass stroomt het maar het gaat niet omhoog richting radiatoren omdat die klep of niet open gaat of dat er ergens na de bypass een blokkade zit. Dat moet haast wel.
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 08 dec 2022, 16:33 In de bypass stroomt het maar het gaat niet omhoog richting radiatoren omdat die klep of niet open gaat of dat er ergens na de bypass een blokkade zit. Dat moet haast wel.
Welke klep dan ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD

Zou het verstandig zijn het bypass circuit in te korten? Pomp en anticondensklep dichter bij de kachel?
Zou het verstandig zijn een extra vul punt met manometer voor de pomp te maken? Er zit een water aansluiting in de buurt.
Zou het verstandig zijn op elk iets of wat hoger punt een ontluchter te plaatsen? Arjan adviseerde het ook al en daar dacht mijn man ook al aan.
Zou het verstandig zijn de anticondensklep ook haaks te zetten? Of maakt dat niet uit?
Misschien ben ik nu aan het muggenziften maar je kijkt nu overal naar.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 08 dec 2022, 16:38


Welke klep dan ?
Ooh nee er zit niets meer. Ik verwar de anticondensklep ermee maar die sluit pas met 55/60 graden. Ik bedoel dat als de pomp gaat werken het water in de bypass rond gaat.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »


Welke klep dan ?
die net voor de bocht richting pomp

staan boven de radiatoren open ?
kan je foto van recht maken aansluiting op cv systeem
is nu onduidelijk wat en hoe het zit
Laatst gewijzigd door kockie op 08 dec 2022, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast (/ bij de eerste verwijderd)
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 08 dec 2022, 16:41 @LeaD

Zou het verstandig zijn het bypass circuit in te korten? Pomp en anticondensklep dichter bij de kachel?
Zou het verstandig zijn een extra vul punt met manometer voor de pomp te maken? Er zit een water aansluiting in de buurt.
Zou het verstandig zijn op elk iets of wat hoger punt een ontluchter te plaatsen? Arjan adviseerde het ook al en daar dacht mijn man ook al aan.
Zou het verstandig zijn de anticondensklep ook haaks te zetten? Of maakt dat niet uit?
Misschien ben ik nu aan het muggenziften maar je kijkt nu overal naar.
Aan de lengte van de bijpas en afstand pomp/kachel had ik ook al zitten denken . Maar als je het watervolume en het gewicht in zijn geheel van de kachel neemt zal dit stukje langere buis niet het verschil maken .

Ga ook niet teveel ontluchters plaatsen, alleen daar waar nodig . Durven na verloop van tijd wel eens gaan lekken . Je hebt deze ook net als op de radiator met zo een klein sleuteltje . Eens ontlucht heb je deze niet meer nodig .

Stand van de anticondensklep maakt niet uit .

Extra manometer nabij de kachel is wel een goed idee . Dat komt elke dag in zicht .

Komt het buffervat in de woonkamer te staan ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Kaat, conclusie dat kachelcircuit ok is mag gemaakt worden denk ik? Temperatuur loopt op en zakt als klep opengaat. Vervolgens zit er waarschijnlijk een verstopping in de rest van het systeem? Afsluiter ergens nog dicht?
Enne, het is al gezegd, als de kachel brandt moet de pomp draaien, volcontinu.
Verder heb je goede hulp van de andere heren, zij hebben er meer verstand van dan ik.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 08 dec 2022, 17:06
Komt het buffervat in de woonkamer te staan ?
Nee het buffervat komt in de kelder te staan.
Laatst gewijzigd door kockie op 08 dec 2022, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 08 dec 2022, 18:30 Kaat, conclusie dat kachelcircuit ok is mag gemaakt worden denk ik? Temperatuur loopt op en zakt als klep opengaat. Vervolgens zit er waarschijnlijk een verstopping in de rest van het systeem? Afsluiter ergens nog dicht?
Enne, het is al gezegd, als de kachel brandt moet de pomp draaien, volcontinu.
Verder heb je goede hulp van de andere heren, zij hebben er meer verstand van dan ik.
De pomp slaat nu aan als de kachel rond de 45 graden is. Of moeten we de pomp meteen laten draaien als we de kachel aansteken?
Maar waar komt dat borrelen in die kachel dan vandaan als het korte kachelcircuit oké is?
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Oh, ik dacht dat dat voorbij was. Maar zodra hier de kachel aangaat, draait de pomp. Is al een paar keer aangehaald, dat is nodig om je warmte door je kachel te verspreiden. Misschien kookt je water plaatselijk door niet circuleren. Kan, maar als je pomp al draait, kan dat niet het geval zijn. Dan heb je dat in ieder geval afgevinkt.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Vergeet bijna te melden dat de warmtewisselaar van de boiler gewoon doorliep. Okè sputterde even toen de kraan open gezet werd maar ja hij was ook leeg hè. Verder was de kachel nog mooi op temp dus pomp weer aangezet en heeft installateur diverse moeren losgedraaid achter de kachel maar nergens kwam lucht uit. Verder blijft de kachel en de bypass borrelen :roll:
Laatst gewijzigd door Kaat op 08 dec 2022, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 08 dec 2022, 18:52 Oh, ik dacht dat dat voorbij was. Maar zodra hier de kachel aangaat, draait de pomp. Is al een paar keer aangehaald, dat is nodig om je warmte door je kachel te verspreiden. Misschien kookt je water plaatselijk door niet circuleren. Kan, maar als je pomp al draait, kan dat niet het geval zijn. Dan heb je dat in ieder geval afgevinkt.
Dan gaan we dat proberen
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Misschien lees ik erover heen. Maar welke systeempomp zit er nu in? Het exacte type.

En wat is de afstand tot de hoogste/verste radiator?

En heb je een schema hoe het nu inmiddels allemaal in elkaar zit na alle aanpassingen?
Plaats reactie