Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

#Kaat, als de pomp draait, hoor je deze draaien ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD ja we horen de pomp draaien plus we zien dat ook op het digitale display.
Maar we horen ook de lucht erdoorheen schieten. Het borrelt en klotst als een gek in de kachel en bypass.
Ramon heeft gelijk dat de lucht niet naar boven afgevoerd wordt maar weer terug de bypass ingaat en zo rondjes blijft draaien.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zolang er lucht in de pomp zit hoor je deze draaien . De lucht gaat NIET door de pomp zolang deze draait . De lucht blijft in de waaier door de middelpuntvliedende kracht op het water . Lucht heeft nagenoeg geen massa en wordt niet naar de buitenkant van het pomphuis geslingerd . Het water daarentegen wel . Lucht in de waaier = er is geen debiet . Automatische ontluchting gaat dit min of meer tegen door steeds te versnellen en te vertragen . Maar door de opstelling in dit geval hier werkt dit niet en er is teveel horizontale buis in de aanzuig . Er is maar één goede oplossing en dat is de pomp achter de kachel verticaal opstellen zodat de richting van het debiet omhoog gaat mee in de richting van de luchtbellen en zo de kachel in . Aan de uitgang van de kachel wordt de lucht afgevangen in de automatische ontluchter ( vergeet niet de zwarte dopjes los te houden ) . In het begin als de kachel nog koud heeft zet je de pomp dan in zijn laagste stand zodat de belletjes de kans krijgen om op te stijgen . De pompsnelheid wordt nadien dan aangepast i.f.v. het geleverde vermogen van de kachel .

Op de foto niet heel goed te zien maar de pomp staat niet helemaal haaks op de vloer, het afleesscherm is ietsje naar omhoog gebracht . Dit moet volgens de regels der kunst loodrecht zijn . Reden hiervoor : de as en de lagers van de pomp gaan slijten en ook meer kans op vastzitten na een poos van stilstand .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD

Dank !
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door WilfredT2 »

hoi,

ik lees hier af en toe ook mee. Wat een drama met je installatie. Ik heb nagenoeg hetzelfde staan. Hout CV, GAS CV en zonnecollectoren voor warmwater. De hout CV doet 15 kw aan het water en 6 KW aan de ruimte.

Wij hebben de verwarming en sanitair warm water volledig losgekoppeld van elkaar. De hout cv kan dus zijn warmte kwijt aan de ruimte, en aan de radiatoren/vloerverwarming. Geen buffer hierin. En uit ervaring kan ik dus vertellen dat een buffer niet per se nodig is. Je systeem wordt daar dan ook een stuk eenvoudiger door. Zie mijn schema onderstaand:

Afbeelding

Een laddomat, 2 eenrichtingsventielen en wat leidingwerk. Dat is het wel. Draait nu al aantal jaren helemaal naar wens.

Misschien is dit voor jullie nu niet meer relevant, maar wellicht ter inspiratie.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 05 dec 2022, 09:54 Zolang er lucht in de pomp zit hoor je deze draaien . De lucht gaat NIET door de pomp zolang deze draait . De lucht blijft in de waaier door de middelpuntvliedende kracht op het water . Lucht heeft nagenoeg geen massa en wordt niet naar de buitenkant van het pomphuis geslingerd . Het water daarentegen wel . Lucht in de waaier = er is geen debiet . Automatische ontluchting gaat dit min of meer tegen door steeds te versnellen en te vertragen . Maar door de opstelling in dit geval hier werkt dit niet en er is teveel horizontale buis in de aanzuig . Er is maar één goede oplossing en dat is de pomp achter de kachel verticaal opstellen zodat de richting van het debiet omhoog gaat mee in de richting van de luchtbellen en zo de kachel in . Aan de uitgang van de kachel wordt de lucht afgevangen in de automatische ontluchter ( vergeet niet de zwarte dopjes los te houden ) . In het begin als de kachel nog koud heeft zet je de pomp dan in zijn laagste stand zodat de belletjes de kans krijgen om op te stijgen . De pompsnelheid wordt nadien dan aangepast i.f.v. het geleverde vermogen van de kachel .

Op de foto niet heel goed te zien maar de pomp staat niet helemaal haaks op de vloer, het afleesscherm is ietsje naar omhoog gebracht . Dit moet volgens de regels der kunst loodrecht zijn . Reden hiervoor : de as en de lagers van de pomp gaan slijten en ook meer kans op vastzitten na een poos van stilstand .
@LeaD ik heb de handleiding van de pomp er eens bij genomen en onze pomp mag zo horizontaal staan. Hij mag iets meer waterpas dus daar gaan we zeker wat aan doen. Dank nogmaals :D
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

WilfredT2 schreef: 05 dec 2022, 14:02 hoi,

ik lees hier af en toe ook mee. Wat een drama met je installatie. Ik heb nagenoeg hetzelfde staan. Hout CV, GAS CV en zonnecollectoren voor warmwater. De hout CV doet 15 kw aan het water en 6 KW aan de ruimte.

Wij hebben de verwarming en sanitair warm water volledig losgekoppeld van elkaar. De hout cv kan dus zijn warmte kwijt aan de ruimte, en aan de radiatoren/vloerverwarming. Geen buffer hierin. En uit ervaring kan ik dus vertellen dat een buffer niet per se nodig is. Je systeem wordt daar dan ook een stuk eenvoudiger door. Zie mijn schema onderstaand:

Afbeelding

Een laddomat, 2 eenrichtingsventielen en wat leidingwerk. Dat is het wel. Draait nu al aantal jaren helemaal naar wens.

Misschien is dit voor jullie nu niet meer relevant, maar wellicht ter inspiratie.
WilfredT2 wat fijn dat je gereageerd hebt en me een hart onder de riem gestoken hebt. Dank dat doet me goed !

We kunnen zeker wat met je schema vooral omdat ik misschien voor de zekerheid toch nog ooit een simpele cv ketel er tussen wil mocht de hout cv het toch niet aankunnen. Wat bij jou de vloerverwarming is wordt bij ons het buffervat op de retour. We hebben dat buffervat enkel en alleen om de afkoeling in de nacht wat op te kunnen vangen zodat het niet te koud is 's morgens. Ja het is inderdaad een drama maar door dit drama leren we wel heel de installatie en alles wat er aan hangt door en door kennen :wink:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Wat je nu ook nog eens kan proberen is de druk te verhogen naar 3 bar ( het tegengestelde wat Ramon voorstelde ) . Met een beetje geluk is de hardnekkige probleembel dan kleiner geworden en begint de circulatie vooralsnog . Let wel op wat de maximaal toegelaten druk van de Flam-ketel is . Kan ook zijn dat die maar 2 bar mag hebben .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 05 dec 2022, 14:15 @LeaD ik heb de handleiding van de pomp er eens bij genomen en onze pomp mag zo horizontaal staan. Hij mag iets meer waterpas dus daar gaan we zeker wat aan doen. Dank nogmaals :D
Het is niet omdat het mag dat het daarom goed is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 05 dec 2022, 15:09 Wat je nu ook nog eens kan proberen is de druk te verhogen naar 3 bar ( het tegengestelde wat Ramon voorstelde ) . Met een beetje geluk is de hardnekkige probleembel dan kleiner geworden en begint de circulatie vooralsnog . Let wel op wat de maximaal toegelaten druk van de Flam-ketel is . Kan ook zijn dat die maar 2 bar mag hebben .
De kachel mag max working pressure VA 1,5 bar - VEC 3 bar (expanison vessel open - closed) volgens het bijgeleverde boekje.
Wat is dat VA en VEC ?

Wat bedoel je met Flam-ketel?

En dit hadden we zo ook, op advies van Ramon, vanmiddag willen doen maar gedoe gehad met de levering van het verwarmings element voor het buffervat dus heel de middag aan het bellen geweest. Morgenvroeg gaan we met die luchtbel aan de gang.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Sorry, geen Flam maar La Nordica . Had dit eventjes verward met een ander forum waar een stoker denkt om zijn ventialatoren eerder te laten blazen dan de fabrieksinstelling .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD weet jij wat VA en VEC inhoudt?
Mijn man is daar erg nieuwsgierig naar namelijk
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

https://www.lanordica-extraflame.com/si ... 4_cemi.pdf

Volgens deze specificaties zou de druk tot 3 bar mogen verhoogd worden .
Ik zie voor de overige onderdelen niet echt een probleem .
Let wel op waar je drukmeter bevestigd is . Stel deze staat op zolder, met een tussenverdiep van 3 meter , kan er al een statische druk van 0,6 bar staan zijnde het gewicht van het water .
Kaat schreef: 05 dec 2022, 19:53 @LeaD weet jij wat VA en VEC inhoudt?
Mijn man is daar erg nieuwsgierig naar namelijk
Volgens de er naast staande tekst zou VA met open expansievat zijn en VEC gesloten expansievat wat je al aangaf . Ik ken de betekenis van de beide afkortingen niet . In de Italiaanse versie staat er ook VA en VEC , en dat zou dan eerder minima en maxima zijn . VA ( Vadere ) of het gaat van , en VEC van Vecchio is oud of het einde ... . Atmosferisch of gesloten expansievat wordt in de Italiaanse versie er niet bijgezet en dat lijkt mij toch wel de brontekst te zijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Klopt het is deze kachel LeaD.
Jasses de drukmeter zit inderdaad op de eerste verdieping.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Met de drukmeter op de eerste verdieping moet je de maximum toelaatbare druk verminderen met het hoogteverschil tot de onderzijde aansluiting kachel , zijnde 0,1 bar per meter . Ik vermoed dat er dan op het eerste verdiep ook een aansluiting is voor de toevoer van water ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie