Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 09 dec 2022, 07:01

Met het buffervat er bij zal het ook nog een opgave worden om de warmte er uit te halen als de kachel uit is ( als je de warmte er al in krijgt ) . De anticondensklep sluit nl het cv-systeem af .
Zouden we als het buffervat geplaatst is die resol daar dan weer niet voor kunnen gebruiken ?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Kaat schreef: 09 dec 2022, 09:51
LeaD schreef: 09 dec 2022, 07:01

Met het buffervat er bij zal het ook nog een opgave worden om de warmte er uit te halen als de kachel uit is ( als je de warmte er al in krijgt ) . De anticondensklep sluit nl het cv-systeem af .
@lead
bij buffervat gebruik komt de anti condensklep tussen buffer en kachel plus extra pomp voor cv systeem thermostaat gestuurt
bij mijn kachel gebruik ik ook geen anti condensklep maar pid regelaar die start pomp kachel bij 55 °in het begin gaat hij paar keer aan uit zodra retour heet genoeg is blijft hij aan
@Kaat
Handmatig regelen anti condens geen goed idee
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 09 dec 2022, 10:40
@Kaat
Handmatig regelen anti condens geen goed idee
@Arjan
We kunnen niet anders dan uitproberen meer.
Alles is testen nu en we zullen dat ding aan de praat moeten krijgen anders gaan we nog meer problemen krijgen met radiatoren die kunnen gaan bevriezen in het bijgebouw.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Op aanraden van Kockie heb ik mijn patroon vervangen door een 80 gr exemplaar. Kachel blijft warmer, buffer geeft betere gelaagdheid met vullen. Goede tip, bedankt.

Denk er wel om dat die afsluiters alleen voor testdoeleinden zijn! Op termijn moet mixer wel terugkomen natuurlijk. En 80 graden is nog geen probleem. 90 ook niet, maar dan zou ik wel allert en in de buurt blijven.

Zonder mixventiel trok huis dus de hele kachel leeg?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 09 dec 2022, 12:00 Op aanraden van Kockie heb ik mijn patroon vervangen door een 80 gr exemplaar. Kachel blijft warmer, buffer geeft betere gelaagdheid met vullen. Goede tip, bedankt.

Denk er wel om dat die afsluiters alleen voor testdoeleinden zijn! Op termijn moet mixer wel terugkomen natuurlijk. En 80 graden is nog geen probleem. 90 ook niet, maar dan zou ik wel allert en in de buurt blijven.

Zonder mixventiel trok huis dus de hele kachel leeg?
@Pelletpower ik begrijp je even niet. Patroon vervangen door een 80 gr exemplaar? Bedoel je een alpha 1 pomp 25-80 misschien?

Wat bedoel je met zonder mixventiel trok het huis de hele kachel leeg? Dat ik de kachel toen maar op maximaal 60 graden kreeg? Toen zat de resol er ook nog tussen en sloeg de pomp aan rond de 35 graden en met moeite werd hij af en toe 60 graden.
We hebben nu natuurlijk alle radiatoren vol open staan en dat is normaal gesproken ook niet nodig.

80 graden schrik ik ook niet meer van maar dan word ik wel alert want als die kachel gaat dan gaat het rap omhoog.

Waarom zou dat mixventiel er weer tussen moeten en zouden we dat niet handmatig kunnen blijven doen? Er is hier altijd iemand thuis, vooral als de kachel gestookt wordt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Dat patroon dat je test in je pannetje. Daar zijn ook andere varianten van.

En vergeet handmatig mixen. Als dat misgaat, gaat je dak eraf en misschien erger. Op het forum zijn verschillende discussies over open/ gesloten systemen. Daar komen exploderende kachels ook aan bod. Een heel heel slecht plan om dat handmatig te gaan doen. Om even te testen ok, daarna weg.

Als ik er wat meer verstand van had of beetje tijd beschikbaar, dan kwam ik langs. Maar een beetje knutselen kost al snel een halve dag. Waar is het ergens?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door JantjeV8 »

Als er een overdrukventiel in zit, hang daar even een potje overheen dat als het open gaat de hete sproeier niet overal heen gaat, maar direct weer naar beneden valt.
Er explodeert helemaal niets!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

hoi Kaat
[/quot]

Waarom zou dat mixventiel er weer tussen moeten en zouden we dat niet handmatig kunnen blijven doen? Er is hier altijd iemand thuis, vooral als de kachel gestookt wordt.
[/quote]

mix ventiel hoeft niet maar dan moet je een andere manier vinden om je pomp aan en uit te zetten
anders zit je kachel straks helemaal vol met creosoot
mix ventiel zorgt ervoor dat hij kleine beetjes koud retour water toevoegd
kijk eens wat er gebeurt als je alle radiatoren dicht zet op een na de verste word die dan warm dan de volgende erbij enz
ook zou ik er voetventielen opzetten dan kan je regelen hoeveel water er door de radiator heen gaat
kijk maar op youtube cv tuning waterzijdig inregelen
leerzaam
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hallo allemaal,

We zagen door de bomen het bos niet meer vanmiddag en gaven een beetje de hoop op. We zaten er even helemaal doorheen.

Morgenmiddag komt Ramon deze kant op om te kijken wat hier fout gaat en hopelijk kan hij het vinden.
Je wilt niet weten hoe blij mijn man en ik daarmee zijn dat hij dat wil doen voor ons.
Voor nu even rust in de tent :D

Duim maar met ons mee dat Ramon morgen de fout gevonden krijgt zodat we kunnen gaan stoken en kunnen gaan genieten van onze cv houtkachel :D

Ik houd jullie op de hoogte !
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door kockie »

Zet 'm op Ramon!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Succes inderdaad. Ik hoop dat het gaar lukken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door kockie »

Vol verwachting klopt ons hart.... verhelpt Ramon Kaat haar smart?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

We draaien !!!
Dankzij Ramon !!!

Nog niet optimaal maar dat gaat nog wel een paar dagen duren volgens Ramon, vooral omdat de kleine luchtbelletjes nog overal zitten.
We zijn in ieder geval reuze stappen verder gekomen vandaag en hebben enorm veel geleerd.
Nu is het met radiatoren knijpen, goed stoken, flink ontluchten, uitvogelen welke standen de thermostaatkranen moeten hebben om tot een voor ons goed werkend systeem te komen :D

Ramon zegt dat het allemaal goed komt :D

Ook via deze weg nogmaals hartstikke bedankt Ramon dat je hier naartoe hebt willen komen :D

Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder gaat.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

kockie schreef: 10 dec 2022, 18:50 Vol verwachting klopt ons hart.... verhelpt Ramon Kaat haar smart?
Nou en of Kockie :lol:

Natuurlijk ook veel dank aan alle anderen die mee hebben gedacht en ons ook zoveel tips hebben gegeven.
Ik ben hartstikke blij met dit forum en mijn man ook roept hij :D
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Mijn visie:

Er was niet zo erg veel mis.
Het mislukken is in mijn ogen een combinatie van factoren:

1. Ontzettend veel en onoverzichtelijk leidingwerk, wat op en neer gaat, met veel kans op lucht, vergeten ontluchters, ontbrekende ontluchters.

2. Oude (half)vastzittende thermostaatkranen.

3. Gebrek aan durf en kennis om goed en hard te stoken (begrijpelijk na een paar keer trammelant), dat vertrouwen moet weer komen met de tijd.

Ik heb bij een paar dingen mijn twijfels:

1. De pomp of het mixventiel of een combi. De aanvoer vanaf de kachel naar het cv gedeelte wordt gerust 80 graden, terwijl de retour van het cv circuit naar de mengklep koud/lauw blijft. Mijn vermoeden is, dat het mixventiel niet genoeg koud water doorlaat. (Of de pomp creëert niet genoeg flow/debiet, maar je hoort flinke stroming (adhv de kleine luchtbubbeltjes) in het korte houtkachel circuit)

2. Het inregelen. Als er 1 radiator aan het begin warm wordt, en niet geknepen wordt, krijgt de houtkachel warmer water terug. Hij heeft dan snel de neiging om te warm te worden. Dat inregelen moet nog gebeuren.

3. Er zit nog veel lucht bubbeltjes in het water, dat moet er uitgestookt worden, dat is geen probleem. Maar als het cv systeem veranderd/aangepast (buffervat erbij) gaat worden, komt ditzelfde probleem van moeilijk ontluchten weer naar voren.

Ik hoop dat Kaat's vertrouwen in de houtcvkachel weer teruggewonnen kan worden, en nog lang plezier ervan mag beleven.
Plaats reactie