Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Is die Caleffi anticondens klep dan geen mixventiel?
Die zit ertussen namelijk.

En ja inderdaad ik raak de kluts nog meer kwijt :lol:
Maar ik herpak me wel weer hoor.

Pompschakelaar... is dat zo'n dingetje om bijv. de pomp van de vloerverwarming niet continue te laten draaien? Zo'n dingske dat je in het stopcontact stopt. Temp instelt en stekker pomp erin?
Zo ja dan heb ik nog een werkeloze hier liggen van de vloerverwarming die we niet meer mee laten draaien.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Zo eentje?
Bijlagen
IMG_0628.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Is die Caleffi anticondens klep dan geen mixventiel?
Ja dus.. :lol: mijn fout, had geen idee wat een anticondensklep dus was

Nou dan de pompschakelaar (die op de foto is goed) ertussen, op 55 graden zetten en stoken maar. Alleen de resol dan nog goed instellen voor de 3 wegklep. Dan moet de regelaar dus NIET op pwm staan...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door kockie »

Dus in principe kun je nu als je de kachel aansteekt de pomp aanzetten en als ie uitgebrand is weer uitzetten. Da's dan voor tijdelijk, als alles werkt kan dat weer geautomagiseerd worden.

3 wegklep op "door de boiler"zetten en dan eens kijken of het stoken naar wens gaat,, slopen kan altijd nog.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Welk aansluitschema gebruiken we dan van de resol? Sensor1 boiler en Sensor 2 kachel? Zoals we als eerste hadden genomen. Alle dip switchen off?

Enne die pwm kan op solar staan of op heating. Welke moeten we dan hebben? Ik neem aan heating. En hoe zet je die af? Hij stond op solar maar mijn man heeft hem op heating geschoven.

Mijn man vraagt zich af of de pomp niet eerder aan moet ivm de anti condenklep. Anders staat die kachel te blazen en circuleert er geen water in de bypas met de anticondens klep. Of geeft dat niet?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

kockie schreef: 24 nov 2022, 21:44 Dus in principe kun je nu als je de kachel aansteekt de pomp aanzetten en als ie uitgebrand is weer uitzetten. Da's dan voor tijdelijk, als alles werkt kan dat weer geautomagiseerd worden.

3 wegklep op "door de boiler"zetten en dan eens kijken of het stoken naar wens gaat,, slopen kan altijd nog.
Dank je wel Kockie en idd slopen kan altijd nog :D
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Welk aansluitschema gebruiken we dan van de resol? Sensor1 boiler en Sensor 2 kachel? Zoals we als eerste hadden genomen. Alle dip switchen off?
Dat is nog niet zo makkelijk... Luister.

Normaal is het zo dat een pomp of klep wordt aangestuurd als het temperatuurverschil groot is. Maar bij jou moet het andersom.

Je wilt namelijk als:

Dat mengventiel standaard naar boiler staat.
Dus kachel 60, boiler 30, route naar boiler geopend.
En als kachel 60, boiler 60, route naar radiatoren geopend.

Maar omdat dit een differential temperature controller is, schakelt hij aan als er temperatuurverschil is en uit als dat er niet is. Want normaal stuur je een pomp aan.

Dit kun je oplossen door de 3wegklep ipv op het NO contact op het NC contact aan te sluiten...

MAAR...

Dan moeten waarschijnlijk de leidingen omgewisseld worden van naar boiler en naar cv...

Je zou het moeten kunnen controleren.

Standaard moet dus de klep openstaan van kachel naar radiatoren en NIET naar boiler.
Laatst gewijzigd door Ramon op 25 nov 2022, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 24 nov 2022, 21:44 Dus in principe kun je nu als je de kachel aansteekt de pomp aanzetten en als ie uitgebrand is weer uitzetten. Da's dan voor tijdelijk, als alles werkt kan dat weer geautomagiseerd worden.

3 wegklep op "door de boiler"zetten en dan eens kijken of het stoken naar wens gaat,, slopen kan altijd nog.
Ik zou nog steeds voor optie 3wegklep weghalen en keerklep weghalen, en in serie zetten.

OOK als dit gaat werken. Het werkt eenvoudiger, minder storingsgevoeliger, minder appendages, overzichtelijker, makkelijker ontluchten enz enz.

Maar goed, ik snap ook wel dat als het met 5 min op te lossen is dat dat aanlokkelijker klinkt.

Toch zou ik het serieus overwegen (en doen)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door TLS »

kockie schreef: 24 nov 2022, 21:44 Dus in principe kun je nu als je de kachel aansteekt de pomp aanzetten en als ie uitgebrand is weer uitzetten. Da's dan voor tijdelijk, als alles werkt kan dat weer geautomagiseerd worden.

3 wegklep op "door de boiler"zetten en dan eens kijken of het stoken naar wens gaat,, slopen kan altijd nog.
Ik doe het momenteel op deze flintstone-wijze.... zolang ik niet vergeet de pomp af te zetten achteraf (en alle warmte uit de buffer verdwijnt) werkt dit prima.

Volgens mij zal een thermostaat op de watermantel van de CV-kachel die de pomp aan/uit zet (met wat hysteresis) ook goed werken. Dan best een pomp met (manueel)regelbaar debiet zodat de runtimes zo lang mogelijk zijn voor een geleidelijke warmte-overdracht naar de buffer.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

@Kaat, zijn de radiatoren manueel of hebben deze thermostatische kranen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 25 nov 2022, 13:59 @Kaat, zijn de radiatoren manueel of hebben deze thermostatische kranen ?
Alle radiatoren hebben een thermostatische kraan LeaD
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

TLS schreef: 25 nov 2022, 08:51 \

Ik doe het momenteel op deze flintstone-wijze.... zolang ik niet vergeet de pomp af te zetten achteraf (en alle warmte uit de buffer verdwijnt) werkt dit prima.

Volgens mij zal een thermostaat op de watermantel van de CV-kachel die de pomp aan/uit zet (met wat hysteresis) ook goed werken. Dan best een pomp met (manueel)regelbaar debiet zodat de runtimes zo lang mogelijk zijn voor een geleidelijke warmte-overdracht naar de buffer.
Nu raak ik echt de kluts kwijt... warmtemantel...hysteresis...., debiet...., runtimes. We zijn hartstikke leken hè :wink:
En het buffervat is nog in backorder. Duim maar voor me mee dat het vat nu in de vrachtwagen geladen wordt en naar NL vertrekt.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 24 nov 2022, 23:48
Ik zou nog steeds voor optie 3wegklep weghalen en keerklep weghalen, en in serie zetten.

OOK als dit gaat werken. Het werkt eenvoudiger, minder storingsgevoeliger, minder appendages, overzichtelijker, makkelijker ontluchten enz enz.

Maar goed, ik snap ook wel dat als het met 5 min op te lossen is dat dat aanlokkelijker klinkt.

Toch zou ik het serieus overwegen (en doen)
Zit in ons achterhoofd maar met de aankomende koude die ze voorspellen voor eind volgende week mag het eerst op deze manier van me draaien :wink:
Dan zien we het voorjaar of als we deze winter een hittegolf zouden krijgen wel verder. Dan hebben we in ieder geval wat ervaring op deze manier.

Nu eerst het beste aansturing/aansluitingen uit zien te vogelen
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

De pomp in de nabijheid van de kachel en die nu permanent blijft draaien, is deze een Alpha-2 van Grundfoss ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 25 nov 2022, 14:45 De pomp in de nabijheid van de kachel en die nu permanent blijft draaien, is deze een Alpha-2 van Grundfoss ?
het is een Alpha 1 welke geen idee maar ik weet wel dat hij tot 9 meter kan.
En ja de pomp is dicht bij de kachel geplaatst met een anti condens klep van 55 graden en keerklep.

Waarom wilde je weten of we thermostatische kranen hadden LeaD?
Plaats reactie