Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Installateur is nog gekomen begin van de avond en deze week wordt alles aangepast. Welke dag is even afhankelijk hoe hij zijn weekplanning kan veranderen/verzetten.
Wordt vervolgd :)

Resol bediening en buffervat denk ik nu nog niet aan... eerst een goede doorstroming zien te krijgen zodat het wat warmer kan worden hier in huis :wink:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Nog een vraagje over buffers. Jullie hebben 120 liter met collectoren en 120 liter electr, en nog eentje onderweg. Niet beter samenvoegen in een centrale buffer die warm gehouden wordt door collectoren in de zomer, beetje bijstoken in tussenseizoenen en in de winter door de kachel? Electr is dan voor nood. Systeem zou er erg van opknappen lijkt me.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 27 nov 2022, 10:19 Nog een vraagje over buffers. Jullie hebben 120 liter met collectoren en 120 liter electr, en nog eentje onderweg. Niet beter samenvoegen in een centrale buffer die warm gehouden wordt door collectoren in de zomer, beetje bijstoken in tussenseizoenen en in de winter door de kachel? Electr is dan voor nood. Systeem zou er erg van opknappen lijkt me.
We hebben idd een 120 liter elektrische boiler met een warmtewisselaar waar het houtfornuis/kachel op aangesloten is. Daarnaast staat een 120 liter vat van de Nefit collectoren die aangesloten zijn op de elektrische boiler middels de koud water aanvoer. Het sanitair water in de elektrische boiler wordt dus of verwarmd door de kachel in de winter of door de collectoren in de zomer. Is er in de zomer weinig zon dan wordt het sanitair water door het elektrische verwarming's element verwarmd.

Het 300 liter boilervat dat nog in backorder staat (staat nu voor de derde keer op de vrachtbrief..... :roll: ) is puur voor de cv en vooral om ervoor te zorgen dat de kachel niet oververhit zal raken. En hopelijk koelt het huis dan niet teveel af 's nachts. :wink:

Zoals jij het voorstelt is het liefste wat ik zou willen maar dat gaat helaas niet.
We hebben een huis uit 1928 dat we in 1998 gigantisch verbouwd hebben. Ik wilde de cv ketel toentertijd niet op de oude plek terug hebben maar meer centraal en de enige plek was daarvoor het zoldertje van de achterbouw. Daar is in 2004 of 2005 dat Nefit vat bijgekomen maar... het is een houten verdiepingsvloer dus veel meer kan dat niet hebben anders ligt alles beneden in de keuken :wink:

Mijn man heeft voor de elektrische boiler een ontwerp gemaakt voor een steun waarop de boiler rust en dat ook aan de wand bevestigd kon worden. Hier vlakbij hebben we een heel groot constructie bedrijf dus mijn man met schets en afmetingen die kant op, situatie uitgelegd en die steun hebben ze daar gemaakt voor ons. Zie foto's.

Maar ik ben ik niet als ik niet blijf peinzen over extra buffer dus ik kom op een gegeven moment in de kelder en daar lopen buizen richting het verdeelsysteem voor de flexible pijpen van de radiatoren in de huiskamer en halletje. En prompt een lichtje in mijn grijze massa, buizen op gaan meten met de buizen waarop de kachel aangesloten zou gaan worden en dat was dezelfde dikte. Overleg met (eerste) installateur en moest kunnen. Dus 1 vriezer opgeofferd en een plek voor een buffervat. Gezien de hoogte van de kelder en de ruimte die we hebben kon er geen groter vat staan dan die 300 liter. Mocht het toch nog te weinig blijken te zijn dan zal mijn andere vriezer richting schuur moeten en er nog eentje naast geplaatst moeten worden.

Het is hier dus inpassen in de bestaande situatie, rekening houdend met de houten verdiepingsvloeren en de beperkte ruimte. Creatief roeien met de riemen die je hebt :wink:

Wat ik me nu ook realiseer is dat als de driewegklep en de keerklep richting boiler ertussen uit zijn het systeem veiliger wordt m.b.t. eventuele oververhitting van de kachel. Hij kan nu iig zijn warmte continue kwijt in de boiler. @Ramon het nikkeltje valt eindelijk :lol: Dank !
Bijlagen
IMG_0658.jpg
IMG_0657.jpg
IMG_0656.jpg
IMG_0655.jpg
IMG_0654.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 27 nov 2022, 14:11 Wat ik me nu ook realiseer is dat als de driewegklep en de keerklep richting boiler ertussen uit zijn het systeem veiliger wordt m.b.t. eventuele oververhitting van de kachel. Hij kan nu iig zijn warmte continue kwijt in de boiler. @Ramon het nikkeltje valt eindelijk :lol: Dank !
Maar als de boiler al op temperatuur is, hoe ga je die dan nog gebruiken als er nog overtollige warmte wordt geproduceerd ? Anderzijds, met al die radiotoren zal het wel niet zo een vaart lopen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 27 nov 2022, 20:35 Maar als de boiler al op temperatuur is, hoe ga je die dan nog gebruiken als er nog overtollige warmte wordt geproduceerd ? Anderzijds, met al die radiotoren zal het wel niet zo een vaart lopen .
Dat hoop ik ook in dat buffervat kwijt te kunnen en verder geen flauw idee. Hoop dat jij me dat gaat vertellen maar dat heb je eigenlijk al verteld :) Ooh en ik verheug me nu al op een goed vol bad met enorm warm water... Daar zal ook veel warmte naartoe gaan :wink:
Totaal 17 radiatoren (huis en bijgebouw) met behoorlijk wat leidingwerk... ook 6 a 7 meter buiten in de grond richting bijgebouw waar drie radiatoren hangen. Ze hebben me gezegd dat we eigenlijk een buffervat van 825 liter hadden moeten hebben omdat de kachel 15 kw water dragend vermogen heeft en 3,5 kw voor omgeving. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben en al na aan het denken ben waar ik eventueel nog een buffervat kwijt zou kunnen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Denk eerder dat je zult moeten nadenken waar je al dat hout gaat stapelen om die 15 kW aan de praat te houden . Volgend plan zal zijn om een extra laag isolatie te plaatsen rond de boilers . Eentje hangt alvast te dicht bij de muur om er 20 cm of meer rotswol rond te hangen . Omkasten kan ook nog natuurlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 27 nov 2022, 23:23 Denk eerder dat je zult moeten nadenken waar je al dat hout gaat stapelen om die 15 kW aan de praat te houden . Volgend plan zal zijn om een extra laag isolatie te plaatsen rond de boilers . Eentje hangt alvast te dicht bij de muur om er 20 cm of meer rotswol rond te hangen . Omkasten kan ook nog natuurlijk .
Die boiler (klasse B) hangt op de scheiding achterbouw/huis met aan beide zijden flinke Unideck platen :wink:
Enne er ligt buiten zo'n 18 tot 20 m3 gestapeld. We draaiden altijd al 2 tot 3 kachels. Nu hopen we het tot 1 terug te kunnen brengen. Je liep van kachel naar kachel in de winter als het koud was en dan had je verder nergens tijd voor :lol: Plus boven koud....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door JantjeV8 »

Dan mag je hopen dat u ook aan de isolatie van de woning hebt gedacht, immers als het warmteverlies van het gebouw gelijk blijft, lijkt mij alle moeite voor niks geweest.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

JantjeV8 schreef: 29 nov 2022, 10:19 Dan mag je hopen dat u ook aan de isolatie van de woning hebt gedacht, immers als het warmteverlies van het gebouw gelijk blijft, lijkt mij alle moeite voor niks geweest.
In 98 toen we hier een huis in een huis gebouwd hebben is al rekening gehouden met goede isolatie. Ik gaf liever geld daaraan uit dan aan een super de luxe nieuwe keuken want tussen die muren zouden we nooit meer tussen komen :wink: We hebben muren van +30 cm dik en wat toentertijd de norm was van R waarde 2 op het dak heb we toen 3.5 op laten leggen. Hoger was er helaas toen nog niet. Dat scheelde toentertijd twee gulden vijftig.. een knaak, per m2 met de Unidek platen. Daar hoefden we niet lang over na te denken. Oude spouw geïsoleerd, Vloer geïsoleerd en HR+ glas overal erin. Het huis is redelijk geïsoleerd lijkt me.

We hebben alleen nog in het huisgedeelte een nieuwe spouw waar nu nog wel wat in zou mogen maar ik kan geen bedrijf vinden die van die lange vultrechters heeft om langs buiten door twee muren te boren en te vullen. Langs de binnenzijde die nieuwe spouw isoleren zie ik niet zo zitten want dan wordt heel mijn stucwerk een gatenkaas.
En er kan mocht het nodig zijn nog geïsoleerd worden aan het dak. Ik blijf dat altijd wel een beetje volgen die nieuwe technieken.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Einde middag heeft de installateur alles aangepast.
Helaas automatische ontluchters (die ik graag wilde hebben) niet op voorraad dus in backorder. Hopelijk zijn ze er morgen.
Bijlagen
IMG_0666.jpg
IMG_0665.jpg
IMG_0664.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Een update van de stand van zaken hier.
Het werkt nog steeds niet helaas.

Deze week zijn de 3wegklep, de keerklep en de doorvoer door de platenwisselaar verwijderd en zijn de automatische ontluchters geplaatst.
Vrijdag gingen we het cv fornuis maar weer eens stoken.
Nou dat is een avontuur geweest.
Pompschakelaar gaf netjes het seintje aan de pomp met 45 graden om te gaan draaien. Kachel temperatuur liep op naar de 55/60 graden zodat de anticondensklep om zou moeten schakelen maar niets van dat... retourleiding achter de pomp richting kachel werd ook niet warm. Pijp tussen keerklep en anticondensklep werd wel warm.
Temp kachel vloog omhoog en we konden het brandende hout er niet meer uithalen. Automatische koeling sloeg aan maar temp liep nog wat op dus in pure paniek hebben we zand op het vuur gegooid en daarna heb ik met knikkende knieën @Ramon gebeld.

Het enige wat we konden bedenken was dat de caleffi anticondensklep niet goed functioneerde dus daarna installateur weer gebeld en hele verhaal verteld. Beiden op zoek naar een nieuwe anticondensklep en bij een kachelzaak redelijk in de buurt een OEG LK 820 ThermoVar op kunnen halen.

Installateur, na twee andere storingen, om 22.30 hier nog aan de slag om de anticondensklep te vervangen, de keerklep te verwijderen en om, op verzoek van mijn man, twee kranen tussen de leidingen te zetten zodat bij een volgende keer niet al het water weer uit het systeem zou moeten. Dit was de twee keer in een week dat heel het water eruit moest. Installateur wilde de kachel nog op gaan starten maar wij beiden zaten er zo doorheen dat we daar echt geen puf meer voor hadden.

Zaterdag keken we elkaar aan van wat doen we: stoken of niet? Het werd niet stoken want we waren nog niet van de schrik van vrijdag bekomen plus doodmoe van heel het gedoe.
Vanmorgen hartstikke koud in huis (14-15 graden en achter waar de cv kachel staat zelfs maar 7 graden) Begin van de middag alle moed bijeen geraapt en stoken. Heel voorzichtig klein vuurtje en langzaam aan de kachel op op laten warmen... Zand in een emmer ernaast en een lege emmer met tang voor het geval dat.

Pompschakelaar gaf netjes het seintje dat de pomp met 45/46 graden kon gaan draaien... retour leiding na de pomp werd warm gelukkig.
En toen sloeg de pomp af na een minuutje of twee. Euh? Pompschakelaar en temperatuurmeter van de kachel zag je dalen (?)
Vuur ietsjes meer opgestookt en temperatuur liep weer op, pomp ging weer draaien dus wij wachten tot 55/60 graden zodat die anticondensklep om zo schakelen.
Niet dus.... Jasses we zullen toch weer niet een anticondensklep hebben die niet functioneert....
Mijn man had de nieuwe anticondensklep nog getest in warm water op advies en met uitleg hoe dat te doen van @Ramon en hij werkte goed.

Meteen begint die kachel, leidingen en pomp te borrelen maar ontluchting deed niet veel. Een enkel pufje had hij in het begin wel gegeven terwijl vrijdag avond met het vullen van het water hij aardig stond te borrelen.
Gelukkig steeg de temperatuur van de kachel niet boven de 80 graden en hebben we de kachel maar vanzelf weer uit laten gaan. Geen paniek gelukkig.

We denken nu dat er een gigantische luchtbel in de kachel zit en zijn nu op advies van de installateur de pomp op verschillende standen (zonder pompschakelaar ertussen) aan het laten draaien in de hoop dat die lucht door schiet.

Alle tips om die lucht eruit te krijgen zijn natuurlijk van harte welkom.

Al met al een flinke beproeving....

Maar... dinsdag komt dan eindelijk het buffervat ! Ook nog wat goed nieuws te melden :wink:
Bijlagen
IMG_0674.jpg
IMG_0673.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Pompschakelaar gaf netjes het seintje dat de pomp met 45/46 graden kon gaan draaien... retour leiding na de pomp werd warm gelukkig.
En toen sloeg de pomp af na een minuutje of twee. Euh?
Dat is een heel gunstig teken. Dat is een teken dat er koud water vanuit de leiding in de kachel gepompt wordt. Zo moet het zijn. Misschien gebeurd dat nog 1 keer, en daarna zou hij moeten blijven draaien.

Stappenplan voor het lucht verwijderen: laat het systeem aflopen tot een halve bar. Draai alle ontluchtingen open. Draai ook alle moeten op "lastige" plekken los. Zie foto hieronder.
Screenshot_20221204-201753~3.png
Lucht moet eigenlijk volgens blauwe pijl gaan, maar gaat zeer zeker volgens groene pijl.

Als dat gedaan is, pomp op laagste stand aanzetten. Je wil wel dat het lucht achter de kachel naar boven gaat, niet mee naar beneden.

Druk nog even checken of het halve bar is, of zo nodig bijvullen tot halve bar.

Nu pomp op hardste stand zetten, en stekker er elke keer halve sec indoen, 5 sec wachten, enz. Dat geeft pomp kracht om lucht uit kachel te blazen en daarna tijd om omhoog te gaan naar automatische ontluchter. Dit herhalen tot er geen hoorbare lucht meer uitkomt.

Alle leidingen ook nog even checken.

Dan druk opvoeren naar 1.5 bar. Dan moet het goed zijn, eventueel tijdens stoken hier en daar nog even moet losdraaien, vooral voor de pomp en op de pomp gaat het denk niet. Maar misschien heeft de pomp zelf een automatische ontluchting procedure...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Een Grundfos alfa 1 ontlucht zichzelf
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Gelukkig steeg de temperatuur van de kachel niet boven de 80 graden
Werd de retour ook zo warm? Dat is cruciaal! Dat heb ik expliciet nog gezegd om dat te meten. Als de retour naar de kachel net zo warm wordt als de aanvoer vanaf de kachel, dan is er iets mis met het systeem NA (pomp/mixventiel) het korte circuit.

Als de retour niet zo warm wordt, dan zit de fout in het korte circuit
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ha Ramon,

Ja klopt de pomp ontlucht zichzelf.

Vraagje moet dit met het hele systeem gebeuren?
Toch niet met de ontluchting van de radiatoren dat die half open moeten staan? Ik zie de bui al hangen namelijk dat het water op de houten vloeren gaat lekken.

Andere vraag: We hebben net na de bypass waar de leidingen omhoog gaan richting boiler en radiatoren twee kranen laten plaatsen. Zou het mogelijk zijn om deze dicht te draaien zodat we enkel kachel en bypass kunnen proberen te ontluchten volgens jouw aanwijzingen? Oké ik kan wel aftappen daar maar niet zien of ik een halve bar overhoud. Zie foto's

Enne dank weer !
Bijlagen
IMG_0676.jpg
IMG_0675.jpg
Plaats reactie