Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zou u nog eens een foto kunnen maken van die anticondensklep maar dan plat op de vloer gelegen ?
Als ook het merk en type van die klep ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Hoi Kaat
De pomp word gestart door de kachel ?
Dan zou je de mengklep niet nodig hebben
En als de mengklep er verkeerd tussen zit doet het ook niks (ervaringsdeskundige)
De foto van pomp is de kachel daar links van ?
Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 07 dec 2022, 17:30 Pomp met bijpas zorgt juist voor een egale opwarming van de kachel . De anticondensklep zorgt er voor dat er geen koud water wordt bijgemengd bij het opstarten van de kachel .

Werd de pomp ook warm tijdens de start van de kachel ?
Daar hebben we nu niet echt op gelet maar de vorige keer werd de pomp in ieder geval warm. Nu hebben we gelet op de temperaturen van de leidingen. Het is zeker het proberen waard om de kachel te starten met een draaiende pomp.

De nieuwe anticondensklep is een OEG Thermovar LK 820 en hij zit goed aangesloten dat hebben we zelf gecontroleerd toen de installateur de Caleffi verving. Ik voeg van beide foto's toe.
Bijlagen
IMG_0724.jpg
IMG_0722.jpg
IMG_0720.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 07 dec 2022, 17:46 Hoi Kaat
De pomp word gestart door de kachel ?
Dan zou je de mengklep niet nodig hebben
En als de mengklep er verkeerd tussen zit doet het ook niks (ervaringsdeskundige)
De foto van pomp is de kachel daar links van ?
Groet Arjan
Hoi Arjan,

Nee de pomp wordt gestart door een losse pompschakelaar die op 45 graden ingesteld staat en niet door de kachel zelf.
Klopt de kachel/fornuis staat links van de pomp. Zie foto.
Bedoel je met de mengklep de anticondenklep?
Bijlagen
IMG_0723.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

IMG_0608.jpg
Staat de pijl op de behuizing zoals ik deze getekend heb op de foto ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD nee die staat de andere kant op richting kachel om het retourwater de kachel in te voeren.

Nog wat meegemaakt zonet.... Oude Caleffi anticondensklep in een pan met water gedaan en opgewarmd op de kookplaat. Die werkt dus gewoon en is niet defect.
Er is dus geen doorstroming maar waar...
Morgen boiler loskoppelen en doorspoelen en is daar niets mis dan kan het niet anders dan dat er ergens een gigantische luchtbel dwars zit.
Alle kappen van de thermostaatkranen gaan er morgen ook af om te kijken of die pinnetjes nog in te drukken zijn en meteen maar wat smeermiddel geven. Even alles maar dan ook alles uitsluiten.

Wat zou een goede infrarood thermometer zijn om zo lucht op te kunnen sporen? Zit te denken dat we die ook maar een aan moeten schaffen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

image.jpg
zoiets bij Conrad kost 25€
aliexpress minder dan 10€
bij bol zal je ook wel zo iets vinden .

Ook nog bruikbaar als je vlees gaat bakken, meet je de temperatuur van je pan-olie voor je begint te bakken .

Zelf heb ik een Flir E8 om problemen in machines uit te vogelen . Hoofdzakelijk radiator-verstoppingen maar ook elektronische problemen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ik heb er eentje bij Bol besteld en als het goed is morgen binnen
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Nee de pomp wordt gestart door een losse pompschakelaar die op 45 graden ingesteld staat en niet door de kachel zelf.

ok dan gewoon die eruit

Klopt de kachel/fornuis staat links van de pomp. Zie foto

duidelijk

Bedoel je met de mengklep de anticondenklep?
ja klopt

er moet iets fout (gaan zitten)in het eerste stuk
dus klein vuurtje maken en kijken voelen waar het warm word ik verdenk echt de anti condens klep de gene die eruit ging is goed welke kant is dicht als de klep
koud is de kant die dicht is moet op retour cv --->kachel
zat die er ook zo tussen ?
groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 07 dec 2022, 21:34
er moet iets fout (gaan zitten)in het eerste stuk
dus klein vuurtje maken en kijken voelen waar het warm word ik verdenk echt de anti condens klep de gene die eruit ging is goed welke kant is dicht als de klep
koud is de kant die dicht is moet op retour cv --->kachel
zat die er ook zo tussen ?
groet Arjan
Ja beide anticondenskleppen zijn volgens mij goed geplaatst met de dichte kant op de retour (naar links toe) die pas doorstroming moet gaan geven als de klep omslaat met 55/60 graden, dan richting pomp gaat en daarna naar de kachel toe gepompt wordt.

Bypass wordt zowel de aanvoer als de retour warm maar de klep gaat of niet open of iets blokkeert de stroming richting cv circuit.

Bizar vanavond om die eerste anticondensklep in een pan met water op de kookplaat wel werkend te krijgen. We hebben met de nieuwe OEG klep dit ook gedaan en die werkte toen in ieder geval ook.

Bedoel je gewoon stekker pomp handmatig in het stopcontact steken en die schakelaar ertussen uit?
Ik heb zojuist de pomp weer eens laten draaien en weer een enorme herrie in de bypass en in de kachel van lucht.
Moedeloos wordt ik ervan. Gr Kaat
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zou je van de pomp nog eens een foto van de linker kant en de rechter kant kunnen nemen, zodat de koperen aansluiting goed zichtbaar is ? Sommigen van die aansluitingen hebben soms ook een keerklep .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

Kaat schreef:Bedoel je gewoon stekker pomp handmatig in het stopcontact steken en die schakelaar ertussen uit?
Ja dat klopt
Ik heb zojuist de pomp weer eens laten draaien en weer een enorme herrie in de bypass en in de kachel van lucht.
Moedeloos wordt ik ervan. Gr Kaat
Hou vol Kaat
Nu als je anti condensklep pakt welke poorten zijn nu vrij ik denk boven en rechts klopt dat ?
Kan je proberen door erop te blazen

Dit is zo gedaan:

Code: Selecteer alles

[quote="Kaat"]Bedoel je gewoon stekker pomp handmatig in het stopcontact steken en die schakelaar ertussen uit?[/quote]
Ja dat klopt
[quote]Ik heb zojuist de pomp weer eens laten draaien en weer een enorme herrie in de bypass en in de kachel van lucht. 
Moedeloos wordt ik ervan. Gr Kaat[/quote]
Hou vol Kaat 

[quote]Nu als je anti condensklep pakt welke poorten zijn nu vrij ik denk boven en rechts klopt dat ?[/quote]
Kan je proberen door erop te blazen
[/size]
Laatst gewijzigd door kockie op 08 dec 2022, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 07 dec 2022, 23:17 Bedoel je gewoon stekker pomp handmatig in het stopcontact steken en die schakelaar ertussen uit?
Ja dat klopt
Ik heb zojuist de pomp weer eens laten draaien en weer een enorme herrie in de bypass en in de kachel van lucht.
Moedeloos wordt ik ervan. Gr Kaat
Hou vol Kaat

Nu als je anti condensklep pakt welke poorten zijn nu vrij ik denk boven en rechts klopt dat ?
Kan je proberen door erop te blazen
Nee boven en links en daarstraks uit het pannetje waren links en rechts open als je erdoor blaast en boven gesloten.
Bij de OEG Thermovar is dit idem.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Arjan, als je rechts op de aanhalingstekens " aanklikt kun je een tekst quoten , eventueel wissen wat je niet nodig hebt , wel de begin en eindtekens laten staan, die bevatten de code . Eventueel scrollen naar nog meer tekst en terug telkens aanklikken . Leest dan ook iets makkelijker .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

We hebben nog een vraag:

Zou het kunnen dat de kachel en de bypass niet voldoende water krijgen met het vullen van het systeem en het daarom zo'n herrie maakt?
Die anticondensklep staat tenslotte dicht als je het systeem met koud water aan het vullen bent.
Plaats reactie