Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 25 nov 2022, 19:18 Als je nu stroom eraf haalt van de 3wegklep, dus stekker van controller eruit, in welke stand staat de klep dan? En wat is er dan volgens jou open A-AB of B-AB ?
Ik had ruim een uur geleden de stekkers er al uitgetrokken en toen stond het witte klepje, zo noem ik het maar, bovenaan. Kachel was toen nog warmer dan de boiler. Net stond dat witte klepje nog bovenaan dus ik vroeg mijn man de stekker van de controller even in het stopcontact te steken en prompt zakte dat witte klepje omlaag. Kachel was nu kouder dan de boiler.
We denken dat A-AB, klepje beneden aanvoer boiler is en B-AB als het klepje omhoog staat het warme water naar de CV gaat.

Wat betreft die twee radiatoren die voor de boiler warmte afpikken die staan volgens mij in serie. Aanvoer bovenin de radiator en afvoer onder naar de retour. De boiler is wel parallel want de afvoer gaat via de warmtewisselaar weer op de aanvoer. Die aanvoer heeft dan daarna een aftakking die via de kelder naar de huiskamer en opkamer gaat, een stukje verder heeft die aanvoer een aftakking die naar de boven verdieping gaat en dan gaat hij nog de bocht om om twee radiatoren in de bijkeuken te verwarmen. Het is een beetje apenkooi voor alle leidingen want ik wilde tig jaar geleden toen we aan het verbouwen waren hier niet teveel pijpen in het zicht :)

Net na de keerklep voor de anticondensklep, oftewel het begin van de aanvoer zit ook nog een aftakking naar een bijgebouw 6 meter afstand van het huis. We kunnen dat met 2 kranen dichtzetten maar die stonden vanmiddag ook open net zoals alle radiatoren vol open stonden.

De druk in de leiding is 1,5 en er zit een manometer tussen bij de vulkraan.

En ja de leiding onder de boiler werd ook warm. En dan daarna wordt alles geblokkeerd lijkt het wel en is er geen doorstroming meer.
Bijlagen
IMG_0637.jpg
IMG_0635.jpg
IMG_0634.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Je hebt wel een hoop leidingmeters en een ww die voor flink wat wrijving zorgt.

Je zou de pomp eens in z'n hardste stand kunnen proberen? Zit de ww niet gewoon verstopt of aangekoekt?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 25 nov 2022, 21:03 Je hebt wel een hoop leidingmeters en een ww die voor flink wat wrijving zorgt.

Je zou de pomp eens in z'n hardste stand kunnen proberen? Zit de ww niet gewoon verstopt of aangekoekt?
Ik zet de pomp al standaard op de hoogste stand (3) en dan nog gebeurd er niets. 35 w en nog niet hoger gegaan. Begin ook aan de pomp te twijfelen of die het wel aankan.
En ja best veel pijpenwerk.
Ww is warmtewisselaar van de boiler? Zo ja lijkt me stug want het is een nieuwe die er amper vier weken hangt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Screenshot_20221125-214514~3.png
Deze
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 25 nov 2022, 21:47 Screenshot_20221125-214514~3.png

Deze
Aha de platenwisselaar. En ja die vertrouwen we ook niet.
Maar dan nog begrijp ik niet waarom die pomp niet sneller wil lopen.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door 1980 »

Zou eerst eens kijken of je leidingwerk wel doorloopt
Eventueel met de waterkraan,
En dan zien of er aan het eind water uitkomt

Zou me niet verbazen als er ergens een transport dop of iets dergelijks in zit
Of dat de klep niet werkelijk opengaat (zorg dat je hierin kan kijken om te zien of die echt open is)
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

1980 schreef: 25 nov 2022, 21:57 Zou eerst eens kijken of je leidingwerk wel doorloopt
Eventueel met de waterkraan,
En dan zien of er aan het eind water uitkomt

Zou me niet verbazen als er ergens een transport dop of iets dergelijks in zit
Of dat de klep niet werkelijk opengaat (zorg dat je hierin kan kijken om te zien of die echt open is)
Zou lucht ook kunnen?
We zullen het eens overleggen met de installateur. Die had het er daarstraks over om eens te testen met de oude pomp van de cv ketel na de boiler. Om even een extra pomp ertussen te zetten.

Welke klep bedoel je nu? De 3weg of de anticondensklep?
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door 1980 »

Alles wat tussen het leiding werk gemonteerd zit

Heb al vaker gezien dat er ergens iets was achtergebleven zodat er geen doorstroming is
En ook vaker dat een klep vanaf fabriek niet goed functioneerde
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

1980 schreef: 25 nov 2022, 22:21 Alles wat tussen het leiding werk gemonteerd zit

Heb al vaker gezien dat er ergens iets was achtergebleven zodat er geen doorstroming is
En ook vaker dat een klep vanaf fabriek niet goed functioneerde
Oeff dat is nogal wat.
3 wegklep, anticondensklep, 2 x keerklep en dan ook de wokkel in de boiler neem ik aan.
En pomp ook?

Ik begrijp nog steeds niet waarom die pomp niet hoger dan 35 w gaat. Kan jij daar iets zinnigs over zeggen 1980?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Op de pomp staan de gegevens van de pomp, zo ook het maximaal vermogen .

Geen van beide keerkleppen hebben een functie, staan namelijk in serie met telkens een driewegklep . Je kan die keerkleppen ook ontluchten door de kleine schroefjes los te draaien, niet te ver opendraaien , want dan vliegen ze er af .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Heeft de kachel een ontluchtingsventiel ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Wat betreft die twee radiatoren die voor de boiler warmte afpikken die staan volgens mij in serie. Aanvoer bovenin de radiator en afvoer onder naar de retour. De boiler is wel parallel want de afvoer gaat via de warmtewisselaar weer op de aanvoer.
Je haalt serie en parallel door elkaar. Het is precies andersom.
Geen van beide keerkleppen hebben een functie, staan namelijk in serie met telkens een driewegklep .
Klopt Lead, wat je zegt, maar ik heb het idee dat er teveel vast gehouden wordt aan het oorspronkelijke idee. Niet echt de bereidheid om het te willen veranderen/vereenvoudigen.
Oeff dat is nogal wat.
3 wegklep, anticondensklep, 2 x keerklep en dan ook de wokkel in de boiler neem ik aan.
En pomp ook?
Tja, hoe liever/eerder je het probleem verholpen wil hebben, hoe groter de bereidwilligheid.

Je moet gewoon een paar dingen controleren:

1: Ga de 3wegklep handmatig bedienen. Resol NIET aankoppelen. Zorg dat alles door het 1ste circuit loopt. Dus met de electrische boiler. Wordt de RETOUR naar de kachel op een gegeven moment heel warm? En gaat DAN de AANVOER vanaf de kachel oplopen in temperatuur? Dan loopt dit circuit goed, er is geen reden om deze dingen te controleren, aan te passen.

2. Zet de 3wegklep nu op het andere circuit. Ga weer stoken. Wordt de retour naar de kachel niet warm maar loopt de aanvoer van de kachel wel op (de kacheltemperatuur)? Dan zit er ergens een verstopping of geen doorvoer, klep dicht, platenwisselaar verstopt, luchtbellen, etc. Wordt de retour naar de kachel wel heet, en wordt de aanvoer vanaf de kachel te heet? DAN ZIJN ER GEEN AFNEMERS. Ofwel: Radiatoren open zetten, etc
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 26 nov 2022, 07:08 Klopt Lead, wat je zegt, maar ik heb het idee dat er teveel vast gehouden wordt aan het oorspronkelijke idee. Niet echt de bereidheid om het te willen veranderen/vereenvoudigen.
Als de buffer die nog in backorder zit zich ook een keer aanbiedt zal er nog een hele wijziging in het systeem nodig zijn . Zoals het er nu uitziet is de installatie daar helemaal niet op voorzien .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 25 nov 2022, 23:28 Heeft de kachel een ontluchtingsventiel ?
Nee dat zit er niet op.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zonder ontluchtingsventiel op de kachel zal het nooit goed komen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie