Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hallo allemaal,

Is hier iemand op het forum (misschien iemand in de buurt van Tilburg) die ons zou kunnen helpen met de instellingen van de regeling van ons hout cv fornuis en elektrische boiler.

We hebben nogal wat pech want de installateur van voorheen onze gasketel waarmee we begin dit jaar, in overleg, de kachel en boiler gekocht hebben heeft ons laten zitten waardoor we een andere installateur moesten zoeken. Die hebben we gelukkig gevonden maar die komt er niet uit met de instellingen. Nu zijn we zelf alle handleidingen aan het doorspitten maar als leken valt dat dus niet mee.

Het betreft een La Nordica Termosuprema compact dsa en een Eldom boiler 120 liter met een warmtewisselaar (die op zonnecollectoren of een hout cv aangesloten kan worden). De aansturing is een Resol Deltasol AX-HE. Anticondensklep net voor de pomp gemonteerd is een Caleffi 55 graden met op de bypass aanvoer een watts keerklep, Pomp is een Grundfos Alpha 1 ,denken we, (9mtr), 3 wegklep honeywell VC4013 met keerklep die tussen de cv leidingen en de boiler zit als bypass. Er komt ook nog een 300 liter buffervat tussen maar dat is nog in backorder helaas.

De gas gestookte cv ketel is verwijderd.

Alles is volgens het bijgeleverde schema van La Nordica aangesloten maar we krijgen het niet aan de praat helaas. Of de kachel raakt oververhit of de driewegklep reageert niet, of de pomp weigert, of de pomp stuwt het water niet ver genoeg door waardoor de kachel ook oververhit raakt. We worden een beetje moedeloos ervan want we voelen dat we er zo dichtbij zijn.

Ik heb het aansluitschema als bijlage toegevoegd. Mochten er meer foto's van de situatie, kachel of boiler bijv. gewenst zijn dan hoor ik het graag. Vanzelfsprekend willen we de onkosten vergoeden.

Wie o wie kan ons helpen.
Bedankt alvast !
Bijlagen
aansluitschema.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Ik wil gerust helpen en meedenken (kostenloos). Plaats een duidelijk schema van het hele systeem.

Daar moeten ingetekend staan:

Cv ketel
Houtkachel
Boiler met ww
Pompen met pomprichting.
(3weg)kleppen met stromingsrichting uit/aan (24v)
Keerkleppen
Mix(ventielen)
Radiatoren als 1 getekend met aanvoer/afvoer
Vloerverwarming met aanvoer/afvoer
Regeleenheid en met tempsensoren en instellingen
Etc
Maak ook diverse fotos dat kan ook helpen verduidelijken.

Zonder:

Manometers, drukvaten, overstort, veiligheden etc.

Ik zal proberen online te helpen om tot een oplossing te komen, mocht dat niet lukken of te lang duren dan wil ik wel een keer langskomen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hallo Ramon,

We gaan morgen meteen een tekening maken van de hele situatie en van alles foto's maken voor je.
Je ziet dat hier zo snel mogelijk verschijnen. Ik hoop morgenavond al.
De gas cv ketel hoort er niet meer bij. Die hebben we verwijderd. De warmtewisselaar had het na 22 jaar begeven vandaar nu een geheel ander systeem. Gelukkig hebben we ook nog een kachel in de huiskamer anders was nu heel het huis koud geweest.
Hartstikke bedankt alvast !
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door JantjeV8 »

Het schema op die foto ziet er niet heel raar uit.

Ben je er van overtuigd dat er nergens geen lucht meer is blijven hangen?
Kloppen de pijlrichtingen op je pomp, keerkleppen en 3-weg klep?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hallo JantjeV8

Ja de pijlen op de pomp, keerkleppen en de drieweg klep staan allemaal in de juiste richting.
Lucht zit er inderdaad her en der nog wel wat in en komt er maar moeilijk uit. Ik heb de pomp gisteren ook nog even op de hoogste stand laten draaien en we hebben het idee dat we daardoor weer wat lucht kwijtgeraakt zijn. Mijn man heeft weer een rondje radiatoren ontlucht er er kwam een beetje lucht uit.

Waar we nu aan zitten te denken is dat we twee kapiteins op 1 schip hebben. Oftewel de boiler en de hout cv waarbij vooral de elektrische boiler de boel verstoort. Misschien moeten we de boiler gewoon helemaal uit gaan zetten en alleen als een soort van buffervat gaan gebruiken.
Dat we de boiler in de zomer pas weer aanzetten als de hout cv niet meer gestookt wordt. De hout cv is tenslotte het hoofd apparaat die alles moet voorzien van warmte en niet de boiler.

Vanmiddag gaat mijn man heel ons systeem uittekenen in een schema en hopelijk krijgt hij dat vandaag af.
Aan de ene kant krijg je er een punthoofd van en is het zo frustrerend dat het systeem niet aan de gang wil maar aan de andere kant is het ook enorm leerzaam en een grote uitdaging. Vooral voor mij :) Plus we leren ons systeem op deze manier wel door en door kennen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Bijgevoegd het schema van onze installatie met foto's.

In de huiskamer liggen flexibele pijpen met het verdeel unit in de kelder. Hier hangt ook een pomp voor de vloerverwarming maar die gebruiken we nooit omdat de honden de warme vloer niet prettig vinden. Die pomp staat dus af. Verder komt bij het verdeel unit ook het 300 liter cv buffervat te staan wat nog in backorder is. Het buffervat wordt op de retourleiding van de huiskamer radiatoren aangesloten.

Verder wat foto's van de pomp met de anti condens klep en keerklep met terugslagklep en de boiler met de driewegklep plus keerklep met terugslagklep.

Alles is geplaatst tussen een bestaand cv systeem. De oude 22 jarige Nefit Classic is verwijderd. Die hing voorheen ongeveer op de plek waar nu de nieuwe boiler staat.

De laatste foto is van de regelunit (Resol Deltasol AX HE)
Bijlagen
IMG_0612.jpg
IMG_0611.jpg
IMG_0610.jpg
IMG_0609.jpg
IMG_0608.jpg
IMG_0606.jpg
IMG_0605.jpg
IMG_0604.jpg
IMG_0596.jpg
IMG_0607.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ik krijg alleen de handleiding van de regelunit niet geüpload omdat het bestand te groot is.

De link naar de handleiding is: https://2-improve.com/wp-content/upload ... monen_.pdf
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Hallo Kaat,

Ik zie niet iets dat niet zou moeten werken, mits alles goed geïnstalleerd is.

Maar ik zie zeker vereenvoudigingen/verbeteringen.
IMG_0607~2.jpg
Is rood een kogelkraan of keerklep?
Is blauw een mixventiel?
Ik denk namelijk dat rood weg mag/kan. Ik zie het nut er namelijk niet van in.

Waarom haal je geel (driewegklep en keerklep) niet weg en laat je altijd je warme water zoiezo door de electrische boiler stromen? Als blauw een mixventiel is, en je hebt een 60 graden patroon bijv, dan ga je altijd je electrische boiler tot 60+ verwarmen. Zo heb ik het ook jaren gehad. Werkte uitmuntend. Als je boiler electrisch verwarmd wordt kan je houtkachel toch je boiler niet afkoelen, omdat deze een 60 graden patroon heeft. Plus zodra er 5 liter warm water uit is, verwarmd hij deze weer ala minute bij.

Waarom zit groen ( platenwisselaar) er?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door JantjeV8 »

Als je zo'n infra-rood thermometer hebt, is het redelijk eenvoudig om voor/na een appendage het temperatuur verloop te volgen. Dan kom je er vrij snel achter waar een luchtbel blijft hangen.
Lucht kan verschrikkelijk hardnekkig zijn. Draai op strategische plekken maar eens een wartel een paar slagen los tot het water er uit zevert.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

De resol is een differential temperature controller....

In mijn ogen niet de goede voor deze toepassing (denk ik)

Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat hij zou moeten werken.

Maw: wat verwachten jullie van de resol? Wat zou hij moeten doen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat temp sensor 1 bij de kachel zit, temp sensor 2 bij het vat. Stel dat boiler koud is, werkt het goed, maar zodra boiler op temp is schakelt hij relais om, maar pomp stopt. Omdat het een temperature differential controller is. Maw: als er temp verschil is, gaat de pomp aan. Zodra er geen temp verschil is of te weinig schakelt de pomp uit...

Voorbeeld:
Temp kachel 60, boiler 30. Pomp aan.
Temp kachel 60, boiler 60, pomp uit, relais aan.
Temp kachel 70, boiler 60, pomp aan, relais uit.
Temp kachel 70, boiler 70, pomp uit, relais aan.
Enz
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hallo Ramon,

De keerklep (rood) en de anticondensklep (blauw) zijn verplicht anders vervalt de garantie op de warmtewisselaar die in de kachel zit. Plus als die er niet tussen zit krijg je enorme creosoot aanslag in de kachel. Het is puur om de kachel, en vooral het waterreservoir in de kachel zelf, snel op temperatuur te brengen.

Die platenwisselaar (groen) heeft de installateur ertussen geplaatst om het sanitair water sneller warm te krijgen in de winter. Naast de elektrische boiler staat namelijk nog een vat van de zonnecollectoren die ook op de elektrische boiler aangesloten zijn. De koud water invoer krijgt de elektrische boiler namelijk van de zonnecollectoren. Om in de winter als de collectoren niet of maar beperkt warmte geven was zijn idee om met die platen wisselaar wat warmte te nemen van de cv warmte. Als extra boost zegt mijn man. Ik voeg een foto bij van het zonnecollectoren vat etc. wat ernaast staat. Het is een op zichzelf staand systeem wat verder geen verbinding oid met de cv heeft.

De driewegklep en de keerklep geel hebben we volgens tekening van La Nordica ertussen geplaatst. Wat wij willen is dat de kachel de boiler warm houdt en niet dat de elektrische boiler continue moet bijspringen. Het bijspringen van de elektrische boiler mag hij eigenlijk alleen doen in de zomermaanden als er niet voldoende zon is om de zonnecollectoren op te warmen. Het is een goed geïsoleerde boiler (B) plus we zijn maar met twee dus 120 liter op een dag is meer dan voldoende voor ons beiden.

We zitten eraan te denken om de elektrische boiler uit te gaan zetten (of standby) want die werkt en met een sensor richting kachel en met een sensor voor zichzelf. We denken dat het daar fout gaat. Of de instellingen van de Resol zijn helemaal fout dat kan natuurlijk ook nog .
Bijlagen
IMG_0615.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 24 nov 2022, 09:27 De resol is een differential temperature controller....

In mijn ogen niet de goede voor deze toepassing (denk ik)

Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat hij zou moeten werken.

Maw: wat verwachten jullie van de resol? Wat zou hij moeten doen?
Wat we van de Resol verwachten is dat hij de pomp aanstuurt. Die werd ook geadviseerd erbij te nemen met deze kachel.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 24 nov 2022, 09:47 Waar ik een beetje bang voor ben, is dat temp sensor 1 bij de kachel zit, temp sensor 2 bij het vat. Stel dat boiler koud is, werkt het goed, maar zodra boiler op temp is schakelt hij relais om, maar pomp stopt. Omdat het een temperature differential controller is. Maw: als er temp verschil is, gaat de pomp aan. Zodra er geen temp verschil is of te weinig schakelt de pomp uit...

Voorbeeld:
Temp kachel 60, boiler 30. Pomp aan.
Temp kachel 60, boiler 60, pomp uit, relais aan.
Temp kachel 70, boiler 60, pomp aan, relais uit.
Temp kachel 70, boiler 70, pomp uit, relais aan.
Enz
En daarom zou sensor 1 bij de boiler moeten zitten en sensor 2 bij de kachel in de Resol staat er in de handleiding. Ik ga proberen een foto daarvan te maken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

Ik snap al wat het probleem is en waarom er voor een resol controller is gekozen. Maar in deze situatie is dat niet toereikend.

De eenvoudigste oplossing is de 3 wegklep weg, keerklep weg, en de aanvoer door de electrische boiler laten lopen. Dan kan de resol controller die je hebt blijven zitten.

De beste oplossing is met een mixventiel gaan werken. Maar dat vergt wel wat meer aanpassingen.
Plaats reactie